מחקר חדש שמפרסמת אוניברסיטת קורנל, שממצאיו פורסמו בגיליון ינואר של  Acta Paediatric  שופך אור על השפעת הצבע והמגוון של האוכל והצלחת שלנו, על כמויות המזון אותו אנחנו אוכלים.

 

עוד ב- Onlife

 

המחקר מבליט את ההבדל המהותי בין העדפות המזון בגילאים השונים, לפיו, ככל שמזדקנים, העדפות של מגוון מזונות מצטמקות. בזמן שילדים מעדיפים מזון צבעוני, (בניסוי נרשמה העדפה לצלחות מזון עם שבעה פריטים שונים בשישיה צבעים שונים), המבוגרים נטו להעדיף רק שלושה פריטים בשלושה צבעים.

 

"מחקרים רבים נעשו בעבר על השפעת הריח, צבע וטעם על האכילה שלנו", אומרת שולמית הר אבן, דיאטנית קלינית ומומחית בהקניית הרגלי אכילה, "אין ספק, גם ליצרנים וגם לאנשים המקצוע שלצבע של האוכל, ואפילו לצבע של הצלחת שלנו, יש השפעה על כמות האוכל שאנו אוכלים, באופן בלתי מודע, כמובן".

אכילה מתוך זיכרון

"ההעדפות שלנו בבחירה של המזון אותו אנו אוכלים מבוססות על חוויות וזכרונות מהעבר, ולכל אחד החוויות שלו, אומרת עינת שגיא,  מדריכה לתזונה נכונה והרזיה בריאה. "בעיקרון כמעט כל דבר משפיע על האכילה שלנו. החל מאריזות ותוויות ועד צורות, צבעים וריחות. אנחנו אפילו לא מודעים לרוב הגורמים שמשפיעים עלינו. הרוב מתבצע בתת המודע.

 

"מספיק שנראה אוכל, אפילו בתמונה, כדי שהגוף שלנו יתחיל לשחרר מיצי עיכול והורמונים, כאילו ממש התחלנו לאכול. אפילו מחשבה על אוכל עשויה לגרום לאותה התגובה בדיוק. אין שום ספק, שצבעים ופרזנטציה של מנה משפיעים על הכמויות שאנחנו אוכלים, כמו למשל, אכילה שלא במצבי רעב.

מראה של מנה יכול לגרום לנו לרצות לאכול ממנה גם אם אנחנו כלל לא רעבים אפילו אם זה מאכל שלא טעמנו אף פעם. או להפך, לא לרצות לאכול מנה מסוימת כאשר היא חסרת אסטטיקה או בצבע שגורם לנו דחייה".

 

הר אבן מסבירה כי המחקר הראשי ששינה למעשה את התפיסה על ההסתכלות שלנו על השפעת הצבע על האוכל פורסם לפני מספר שנים ב -   Journal of Consumer Research ונערך על ידי פרופסור לשיווק  מאוניברסיטת אילנוי, בארצות הברית.

 

לדבריה, המחקר הזה הוכיח מעל לכל ספק את האימרה שאנחנו אוכלים עם העיניים, והעיניים יכולות להערים על הבטן. אותו חוקר הוכיח עוד כי צופי קולנוע שנתנו להם דלי גדול במיוחד של פופקורן אכלו עד 50 אחוזים יותר מאלו שניתן להם מיכל קטן יותר, גם כאשר הפופקורן היה לא טרי.

כחול - הצבע שידכא לכם את מיצי הקיבה

הצבע הכחול מוכתר כמדכא הרשמי של מיצי הקיבה, "מי ירצה לאכול נקניק, עוף, גבינה או המבורגר כחול? רק המחשבה על כך מעלה בחילה, יש משהו בצבע הזה, שבאופן תת מודע גורם לנו להתרחק ממנו.

 

"העובדה שאין כמעט בטבע פירות או ירקות כחולים, גורם לנו, כמבוגרים להתרחק ממזון שצבוע בכחול. מה שלא נכון לילדים כמובן, אבל זה כבר סיפור אחר. יש מחקרים אפילו שמראים שכאשר הצלחת שלך כחולה, כמות המזון אותו אוכלים, קטן.

 

"למעשה ככל שיש הבדל גדול יותר בין הצבעים שעל הצלחת, כלומר ניגודיות, כך נאכל פחות. זאת אחת הסיבות שבמסעדות בדרך כלל הצלחות יהיו בהירות. הצבע הלבן הוא הצבע שעליו נמצא שאנו אוכלים הרבה יותר".

 

קשה לעסוק בצבע בלי לגעת בצבעי מאכל. לדברי הר אבן, מומלץ  להתרחק ככל שאפשר מצבעי מאכל, אבל כמובן שאין צורך בקיצוניות. "באופן כללי, כדאי להימנע מלהכניס מוצרי מזון המכילים צבעי מאכל הביתה".

 

שגיא מצטרפת להמלצה: "רצוי שהצבעים במנה יהיו טבעיים של המזון עצמו ולא בתוספת צבעי מאכל. מכיוון שצבעי מאכל מלאכותיים מבוססים ברובים על נפט, פחם ותרכובות כימיקלים. חומרים שפוגעים בתפקודי הגוף, ובעיקר בכבד ובכליות, שאחראיים על סינון רעלים מהגוף. אותם צבעים, אגב, נמצאים בשימוש גם בתעשיית הטקסטיל".
 

טיפים לאכילה נכונה בצבעים

 

  • השתמשו בכלים קטנים יותר. החליפו את הקערות הגדולות עם הקטנות. כאשר אתם במסעדה או בבית , קחו צלחת גדולה לסלט והשתמשו בצלחת הקטנה למנה העיקרית.

 

  • אכילה בעיניים. סדרו את הפירות והירקות באופן מעורר תאבון. לילדים מבוגרים – שבצו אותם בעצמכם בצלחת שלהם, הם לא יבחרו בהם מתוך מבחר לבד.

 

  • גיוון בבית. גם לילדים ומבוגרים, הרכיבו מנות קטנות ומגוונות.

 

  • לא לגוון לאורחים. אם אתם מארחים, הימנעו, ככל האפשר במגוון רחב של מנות – כך לא תעודדו אכילת יתר אצל האורחים שלכם.

 

  • קנו כלים לבנים. השתמשו בצלחות לבנות, אין צורך לקנות את הגדולות ביותר, קנו את גודל הביניים, כך תבטיחו אכילה מאוזנת יותר.