כשאני נזכרת שנולדתי בניו יורק ואת תקופת האוניברסיטה ביליתי בבוסטון, לא ברור לי איך שרדתי את החורף. עכשיו אני מתפתה להדליק את החימום כשבחוץ הטמפרטורות אפילו לא מתקרבות לקור העז בניו אינגלנד.

 

עוד ב- Onlife

 

אך לפני עידן החימום המרכזי, אנשי קדם האמינו שחימום הגוף בא קודם כל מבפנים – ושניתן להפיק תועלת ממזונות מסוימים בכדי להעלות את טמפרטורת הגוף, כמו קטניות ושורשים – אך גם תבלינים, כמו ג'ינג'ר, קינמון, פלפל שחור וציפורן.

 

היום לאמונות הקדומות יש גיבוי מדעי. פעולת העיכול יוצרת חום שמסייע לחימום הגוף, בעוד שאפקט ההתחממות נקרא תרמוגנזה ("יוצרת חום"), שזה בעצם כלל האנרגיה שמשתחררת בזמן תהליך העיכול. אם יש חשק לאכול יותר בחורף מבקיץ, זו הסיבה: ירידה בחום הגוף אכן מעוררת את התיאבון.

מה צריך לאכול בחורף, וממה כדאי להימנע?

מזונות קרים, ומאכלים ונוזלים קרים, כמו גלידה קפואה או קולה (איכס!) צוננת, מצריכים השקעת אנרגיה על ידי הגוף בכדי לחמם אותם לפני העיכול.

 

כלומר, כאשר הגוף חייב להתמודד עם קור בפנים וגם בחוץ – המאמץ לשמר חום גורם להפחתה או צמצום זרימת הדם, בייחוד לגפיים, וזה גם ההסבר לכך שאצבעות הרגילים והידיים הן הראשונות להגיב לקור.

 

תורות הרפואה מהמזרח מתייחסות ליכולת האנרגנטית של מזון לקרר או לחמם את המטבוליזם. ירקות ופירות לא מבושלים, לדוגמא, נחשבים למזונות בעלי אנרגיה קרירה: הם מתעכלים ומופרשים בקלות, ומספקים עליה באנרגיה ותחושת חימום, אך לא לטווח ארוך.

 

ירקות מבושלים מצד שני, במיוחד אלו שגדלים מתחת לפני האדמה (שורשים) נחשבים בין המאכלים הכי מתאימים ורצויים לחורף. אפשר לטעון גם שאימא אדמה, בחכמתה האין-סופית , מספקת לאדם חומרי גלם עונתיים ספציפיים כדי למלא את הצרכים התזונתיים של כל אקלים.

 

לפני העידן המודרני, כאשר ניתן היה להשיג מזונות רק בעונתם הטבעית, התקיימו תושבי אקלים חורפי קר כמו באירופה, על ירקות שעונתם הטבעית נמשכת גם במשך הסתיו וניתן היה לייבש או לכבוש אותם בקלות בזמן החורף – כמו גזר וכרוב. (התפוד והבטטה הגיעו לאירופה רק במאה ה-16. הם הוסיפו לתזונה שלהם גם דגנים קטניות ובשר, שגם אותם ניתן היה לשמר באחסון ממושך, ומכל אלו ניתן היה לבנות תפריט מזון מחמם לאורך החורף.

 

החורף הוא גם זמן נהדר לשלב תבלינים כמו ג'ינג'ר, שום, קינמון, כורכום וציפורן בתוך התפריט היומי מכיוון שהם מקור לפיטו-נוטריאנטים, חומרים אנטי-בקטריאלים ואנטי-דלקתיים, מחזקים את האנזימים הקשורים בעיכול וגם עוזרים בספיגת נוטריאנטים.

 

לפי הרמב"ם, תבלינים מחממים כמו זרעי חרדל וחילתית  (שנקרא "הינג" בקרב יוצאי הודו) יעילים מאד בחורף, מסייעים לעיכול ומונעים תחלואי חורף. בדומה לתאוריית הין והינג, הרמב"ם גם האמין שלבריאות אופטימאלית, יש ליצור איזון ניגודים: לחמם בחורף ולקרר בקיץ .

רעיונות למשקאות חמים ובריאים לימי החורף

 

גלוג

מבוסס על יין מחוזק בתבלינים מחממים, הגלוג הוא משקה מסורתי בסקנדינביה, שם באמת ידועים קור מה הוא.

4-6 מנות  (תלוי בגודל הכוס!)

1 בקבוק יין אדום יבש

2 מקלות קינמון

8 מסמרי ציפורן שלמים

3 ס"מ ג'ינג'ר טרי, מקולף ופרוס

1 כפית זרעי הל שלמים כתושים מעט

¾ כוס סוכר חום בהיר (דמררה)

?כוס צימוקים

?כוס אגוזי מלך קצוצים

להגשה: תפוח עץ קצוץ

 

אופן ההכנה:

בצנצנת זכוכית, מערבבים את כל החומרים מלבד הסוכר ומשרים במשך הלילה.

למחרת, מסננים את היין ומוסיפים את הסוכר, צימוקים ואגוזים ומחממים לאט לאט (אך לא מרתיחים), בסיר קטן על להבה נמוכה. בוחשים מדי פעם, עד שהסוכר נמס. 

 

צ'אי תפוחים

מבוסס על מתכון מ"בישול בריא בקלי קלות" מאת פיליס גלזר (הוצאת קוראים)

 

אחד המשקאות הכי מנחמים, טעימים ומחממים בחורף הוא צ'אי תפוחים, במיוחד אם הואעשוי ממיץ תפוחים עשוי מסחיטת תפוחים (כמו של חברת "קשת") ולא תרכיז. לגיוון, אפשר להכין גם צ'אי חמוציות (מהסוג שמכיל אך ורק חמוציות, מים וסוכר בלבד) באותה צורה.

                                

לקבלת 1 ליטר:

1 ליטר מיץ תפוחים לא צלול

2 מקלות קינמון

4-6 ציפורן שלמים

¼ כפית גרגרי פלפל שחור שלמים

½ כפית זרעי הל

חתיכה קטנה של אגוז מוסקט או משיה (לא הכרחי)

1 חתיכה ג'ינג'ר שלם מיובש או 2-3 ס"מ גי'נג'ר טרי מקולף וחצוי

 

מערבבים את הכול בסיר ומבשלים על אש קטנה 30-45 דקות. טועמים. הטעם צריך להיות עשיר מאד. אם יש קצף למעלה מורידים. מסננים, אם רוצים,  ומגישים בכוסות או ספלים מזכוכית עם מקל קינמון בפנים.

 

תה שחור עם  רימונים

לכל מנה:

1 שקיק תה שחור (או 1 כפית  עלי תה)

½ כוס מים רותחים

¼-1/3 כוס מיץ רימונים ללא תוספת סוכר (כמו של "תומר")

1-2 כפיות מיץ לימון או תפוז סחוט טרי

 

אופן ההכנה:

מכינים תמצית תה חזק עם שקיק תה שחור והמים הרותחים. מסננים ומוסיפים מיץ הרימונים   ומיץ לימון או תפוז ומחממים שוב.  טועמים וממתיקים עם דבש אם רוצים מגישים בספלי או כוסות זכוכית ומקשטים עם פלח לימון או תפוז.

 

תה ירוק עם לימון וגי'נג'ר

 ל- 4 מנות

4 כוסות מים

4 כפיות דבש או אגבה

6 רצועות ג'ינג'ר טרי, 6 ס"מ X½ ס"מ

4 שקיקים תה ירוק (או 4 כפיות עלי תה ירוק)

6 רצועות קליפת לימון כ-5 ס"מ X2.5 ס"מ כל אחד

 

אופן ההכנה:

  1.  מערבבים מים, ג'ינג'ר וקליפות לימון בסיר קטן. מביאים לרתיחה,מנמיכים את האש ומבשלים על אש קטנה מאד כ-10 דקות (לא מכסים). בוחשים פנימה את הדבש. מסננים ומסלקים את הג'ינג'ר והלימון.
  2. שמים את שקיות התה בקומקום ומוסיפים את מי הג'ינג'ר והלימון. מחכים כ-3 דקות ומגישים בכוסות זכוכית. ניתן לקשט עם פלחי לימון או עוד חתיכת קליפת לימון.

 

שוקו חם בריא יותר

לכל מנה:

1 כוס חלב או תחליף חלב

1 – ½  1כפית גדושה קקאו

4 תמרים רכים מגולענים

קורט קינמון או אגוז מוסקט

 

אופן ההכנה:

שמים את כל החומרים בבלנדר חזק ומערבלים לקבלת תערובת חלקה. יוצקים לסיר ומחממים. בזמן החימום, טורפים עם מטרפת יד ליצור קצף ומגישים, רצוי עם מקל קינמון בפנים, או קורט קינמון או אגוז מוסקט.