מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה ופורסם השבוע העלה נתונים חיוביים על כתיבת בלוג אצל בני נוער. לטענת החוקרים כדאי לעוד בני נוער לכתוב בלוג והבלוג האינטרנטי מחליף את כתיבת היומן שהיתה נהוגה בעבר.

 

כתיבת בלוג מסייעת לבני נוער במצוקה רגשית-חברתית להתמודד עם הקושי ולשפר את ההערכה- העצמית שלהם, מסבירים ד"ר מירן בוניאל-ניסים ופרופ' עזי ברק, שערכו את המחקר.

 

"הערך התרפויטי של הכתיבה, בעיקר כתיבה ביומן אישי, אשר בגרסתו המוכרת היה נכתב 'למגירה', היה ידוע כבר בעבר. אולם, מהמחקר שלנו מתברר כי אצל הדור הנוכחי, כתיבה הבעתית באינטרנט במסגרת בלוג יעילה אף יותר מהכתיבה הפרטית המיועדת לעיניי הכותב בלבד" אומרים ד"ר בוניאל- ניסים ופרופ' ברק.

 

מחקרים קודמים כבר מצאו כי ניהול יומן אישי מסייע לבני נוער שסובלים ממצוקות רגשיות וחברתיות לחזק את הדימוי העצמי שלהם ולהתמודד טוב יותר עם הקשיים. המחקר הנוכחי ביקש לבדוק מספר היבטים נוספים של הכתיבה: נושא הכתיבה (אודות הקושי או בנושאים כלליים), המרחב שבו נעשית הכתיבה (באינטרנט או במחשב לעיני הכותב בלבד) והשפעת האינטראקטיביות בין הכותב לבין קוראים (היתכנות תגובות קוראים או חסימת האפשרות).

 

המחקר כלל 161 מתבגרים בני 14 – 17 בעלי קשיים רגשיים-חברתיים מתוך 1356 מתבגרים אשר ענו על שאלון לבחינת הקושי. המשתתפים חולקו אקראית לשש קבוצות: בשתי הקבוצות הראשונות הם התבקשו לנהל בלוג אישי שיעסוק במצוקות שלהם. בקבוצה אחת הכתיבה היתה בבלוג פתוח לתגובות ובקבוצה השנייה בבלוג סגור לתגובות.

 

 בשתי הקבוצות האחרות המשתתפים התבקשו לנהל בלוג אישי שיעסוק בנושאים כלליים - קבוצה אחת בבלוג פתוח לתגובות וקבוצה שנייה בבלוג סגור. קבוצה נוספת היתה של משתתפים שכתבו יומן במחשב האישי. קבוצה ששית כללה משתתפים שלא כתבו כלום ושימשו כקבוצת ביקורת. במסגרת המחקר נתבקשו המשתתפים לכתוב, תוך כדי שמירה על אנונימיות, לפחות פעמיים בשבוע, למשך 10 שבועות. הכתיבה בבלוגים נערכה תחת מעקב ופיקוח למניעת תגובות פוגעות. שאלונים לבחינת הקושי הרגשי-חברתי, ההתנהגות החברתית והדימוי-העצמי שלהם הועברו לפני ההתערבות, אחריה ולאחר חודשיים נוספים לצורך מעקב. כמו-כן, נעשה ניתוח לשוני ותוכני של תמלילי הכתיבה. 

מהממצאים עולה שכתיבה בבלוג אפקטיבית יותר להפחתת הקושי הרגשי-חברתי לעומת כתיבה ביומן האישי ולעומת קבוצת הביקורת שלא כתבה כלל. בנוסף, מבין הקבוצות שכתבו בבלוג, אלו אשר כתבו אודות הקושי הרגשי-חברתי הראו שיפור רב יותר מאלו אשר כתבו בנושאים כלליים, כאשר הקבוצה אשר כתבה אודות הקושי בבלוג הפתוח לתגובות מקהל הקוראים הראתה את ההקלה הרבה ביותר במצבם: הן מבחינת שיפור בהרגשתם והן מבחינת התנהגותם החברתית. 

 

לדברי החוקרים, מהמחקר עולה שהבלוג חופן בתוכו את היתרונות שבכתיבה הבעתית, שמאפשרת אוורור רגשות, הקלה, ארגון מחשבתי וביטוי, וכן את היתרונות שבחשיפה באינטרנט הממקמת את היחיד בתוך מערכת חברתית שוויונית המספקת משוב, תמיכה והצעת עזרה. "הנער או הנערה הסובלים מקשיים רגשיים-חברתיים וכותבים בלוג בנושא, מרוויחים מעצם הכתיבה אך גם מעצם המשוב של הקוראים אשר פורצים את הבדידות שלהם ומסייעים בהתמודדות עם הקושי" מסכמים החוקרים.