אכילת פרג מסוכנת לבריאות, כך עולה מחוות דעת שפרסמה לאחרונה הנציבות האירופאית בשיתוף פעולה עם הרשות לבטיחות המזון – EFSA. על פי פרסומי הנציבות, מכיל צמח הפרג אלקלואידים נרקוטיים כמו מורפיום וקודאין שמגיעים לזרע גם בעקבות שיטות הגידול, ההדברה והקצירה הנהוגים בעולם.

 

עוד ב- Onlife

 

מורפיום וקודאין נספגים בקלות מתוך מערכת העיכול, נכתב בדוח, תופעות הלוואי האפשריות נעות בין עצירות, כאבי ראש, עייפות, פריחה בעור, בחילה והקאות ובמינונים גבוהים לבעיות ראייה, דיכאון, תלות, הפרעות עיכול, פגיעה ביכולת הנהיגה ו/או הפעלת מכונות, שינויי התנהגות וכישורים חברתיים.

 

הרשות לבטיחות המזון אספה דגימות של מאפים ומוצרי אפייה המכילים פרג ממדינות שונות ברחבי אירופה. מניתוח 1033 דגימות ואחרי 2678 תוצאות אנליטיות מצאה הרשות כי כתוצאה מאכילת זרעי הפרג נגרמה חשיפה לעשרות סוגים של אלקלואידים, ביניהם קודאין ומורפין – מורפין היה האלקלואיד המרכזי והעיקרי הנמצא בדגימות השונות.

 

התוצאות היו זהות גם במדינות בהם היה שימוש בפרג איכותי יותר, כמו גרמניה. לפיכך הוחלט באיחוד האירופאי להחיל את גורם אי הוודאות המונעת, ולהמליץ על הגבלה של צריכת הזרעים לפי התייחסות של 10 מיקרוגרם/ק"ג ביחס למשקל גוף.

 

הרשות מזהירה במיוחד את הילדים מפני חשיפה לפרג. בנוסף מסבירים ב- EFSA כי את תוכן ורמת האלקלואידים אפשר לצמצמם בשיעור של עד כ - 90% על ידי עיבוד, חימום ובישול.

האם יש אופיום בתוך הפרג?

"במהלך גידולו של הפרג מופיעים בהדרגה חומרים שונים בשרף המכונים בשם כולל "אופיום", מסבירה מיכל גרשוביץ, דיאטנית קלינית M.Med.Sci . בעלת קליניקה להרזיה נכונה ושינוי אורח חיים לבריא. "זרעי הפרג התרבותי אינם מכילים אופיום ומשמשים לתיבול ואפייה". מן האופיום מופקות תרופות רבות כגון מורפין, סם מרדים ומשכך כאבים רב עוצמה, נרקוטין, דומה למורפין אך מתון יותר, קודאין שמשמש בתרופות לדיכוי שיעול, ופפברין הפועל על שרירי המעיים ומשכך עוויתות וכאבי בטן ועוד.

 

לדברי גרשוביץ, השפעתם של זרעוני הפרג ידועה מזה 3,000 שנה לפחות, והפרג ידוע כצמח רפואי עוד במאה ה-9 לפנה"ס וסמל את אל השינה (מורפיאוס). ברפואה העממית כבר ידוע על שימוש בשרף הפרג להרגעת כאבים עוד מימי הפרעונים במצרים העתיקה. גם כיום משמשים הזרעים כבסיס למשקה מרדים.

 

ורד לב, נטורופתית ובעלת בלוג תזונה, מרגיעה את הרוחות וטוענת כי מדובר בדרך גידול שונה לגמרי. "זה קצת מזכיר לי את אלה שפוחדים לאכול שקדים, או את קליפתם כי שמעו שיש בקליפה ציאניד. אין בקליפת השקד ציאניד. מה שכן, בשקדים המרים, בני דודם של שקדי המאכל שלנו, יש חומרים ציאנידים בקליפות. אבל מדובר בזנים שונים לגמרי".

 

עינת שגיא, מדריכה לתזונה נכונה והרזיה בריאה, מוסיפה: "השרף של הפרג מכיל אכן חומרים שונים ששמם הכולל הוא אופיום. בגלל שהאופיום הגולמי נמכר כסם, ולכן הפרג אסור לגידול ללא רישיון ברוב המדינות".

שגיא, ממליצה על חלופות לפרג כמילוי של אוזני המן. "אפשר להחליף את מלית הפרג במליות כמו: אגוזים ותמרים, ריבה ללא תוספת סוכר, תפוחים אפויים בקינמון, ממרח חלווה ביתי שעשוי מטחינה גולמית ודבש או סילאן. אבל חשוב לזכור שלפרג גם יתרונות וערכיים תזונתיים גבוהים מאוד".

ערכים תזונתיים מפתיעים

מצד שני, לפרג יש טעם ייחודי, אגוזי וארומטי בשל הימצאות חומצות שומן ושמנים נדיפים. כדי לשמור את טעמו הייחודי, יחד עם ערכיו התזונתיים מומלץ לטחון אותו ולהשתמש במהירות או להקפיא. בנוסף, זרעי הפרג מכילים חומצות שומן בלתי רוויות המסייעיות במניעת מחלות לב, הם מכילים 50% שומן ומסייעים לשמירה על רמות LDL נמוך ושמירה על כולסטרול טוב.

 

הפרג עשיר בסיבים תזונתיים, ויטמינים כמו תיאמין, פירידוקסין, ריבופלאבין, ניאצין, חומצה פולית. ומינרלים כמו ברזל, נחושת, סידן, אשלגן, אבץ, מגנזיום, מנגן.  "השימוש בזרעי הפרג הוא בעיקר על לחמים לחמניות ועוגות", מוסיפה גרשוביץ, "יש יוגורטים המכילים את הזרעים וכמו כן הוא מוסף לסלטים כחלק מרוטב לסלט. התורכים משתמשים בזרעי הפרג קלויים, בעוד שההודים משתמשים יותר לטעם וטקסטורה. בתורכיה למשל, טוחנים את הפרג ומשתמשים בו כמנה אחרונה.

 

חשוב לדעת כמה קלוריות הפרג מכיל:

בכפית אחת של פרג= 9 גרם יש בה:47 קלוריות. הפרג עשיר מאוד בסידן, ב- 100 גרם של תאנים יבשות יש כ- 225 מ"ג סידן, ב- 100 גרם של שקדים יש כ- 255 מ"ג סידן או 100 גרם של ברוקולי שבו יש 103 מ"ג סידן, ב- 100 גרם פרג יש בין 1000 ל 1500 מ"ג סידן", אומרת גרשוביץ. שגיא מוסיפה, "בהשוואה לטחינה גולמית מלאה, שנחשבת לעשירה בסידן נמצא שבטחינה יש "רק" 650-850 מ"ג סידן ב-100 גרם".

 

ממשרד הבריאות לא התקבלה תגובה בנוגע להמלצות על צריכת הפרג עד לפרסום הכתבה.