בכל פעם שאתם חושבים על אירוע חברתי, בו אתם לא מכירים כמעט אף אחד, עולה השאלה, איך נדבר עם כל האנשים הלא מוכרים, ועל מה. הנה למשל, אם אתם מוזמנים לארוחת חג, בה יהיו אנשים לא מוכרים, כדאי שתתחילו להתכונן.

 

מחקרים מראים, שאנחנו משאירים רושם ראשוני על אדם שאנו פוגשים תוך 40 שניות (ויש הגורסים שמספיקות 7 שניות כדי לגבש עליכם דעה) , לכן כדאי לדעת לעשות את זה על הצד הטוב ביותר. לדברי תמי לנצוט ליבוביץ, יועצת תדמית, נימוס ונוהג בינלאומי, הסמול טוק חותם את ההתרשמות הראשונית. כלומר, התרשמות חיובית או שלילית עליכם, נקבעת באמצעות הסמול טוק.  זהו שיווק עצמי.

 

"הרבה מאד אנשים בכל גיל ובכל רמה אינטלקטואלית בחברה, בעבודה ובעסקים יכולים לשוחח על נושא קרוב השייך לתחום העבודה, הלימודים או כל נושא שהם בקיאים בו. אך כשמדובר בשיחת חולין זה כבר הופך לבעייתי. אנשים רבים מפחדים מהמילה המדוברת ודוגלים ב"מוטב לשתוק ולהיחשב לטיפש מאשר לפתוח את הפה ולא להשאיר ספקות בנדון". לעומתם, אדם המרבה לדבר, ייתפס כעצבני ובלתי מתחשב, כשם שאדם שנמנע מן השיחה, ייחשב לסנוב ולמתנשא", היא מסבירה.

מיומנויות לניהול סמול טוק

ניהול סמול טוק דומה מאוד לשיחה של  שיווק עצמי. אתם מנהלים שיחה, אז אתם בעצם משווקים את עצמכם. אבל, חשוב מאוד גם לדעת להקשיב לצד השני. ובשיווק כמו בשיווק, צריך פשוט לדעת מה לעשות.

  1. אל תתפרצו לשיחה. חשוב לא להתפרץ לשיחה של קבוצת אנשים. יש ליצור עם בן השיחה שלכם קשר עין ואף להתקרב אליו פיזית לשם כך. בשלב זה, השיחה בדרך כלל מתחילה להתגלגל באופן טבעי.
  2. התחילו בפתיחה מתאימה. כדאי לפתוח את השיחה בצמד מילים כמו "ערב/בוקר טוב" או להסתפק ב"שלום". כשאתה מציג את עצמך יש לומר שם פרטי ומשפחה ולתת לאדם שמולך להציג עצמו.
  3. דברו על נושאים כלליים. יש אינספור נושאים שניתן לפתח מהם סמול טוק. בין השאר, איזור מגורים, מרחק מהעבודה, פקקים, תחום העיסוק, אבל ממש לא כדאי ואפילו אסור לדבר על גובה השכר והמצב המשפחתי.

  

לנהל סמול טוק "נכון"

"סמול טוק היא דרך להרגיש טוב יותר. לא לחוש מבוכה בגלל שתיקה, להפיג תחושת זרות - האדם אתו אנו מנהלים סמול טוק יהפוך למוכר, והמוכר נעים ולא מאיים", אומרת דגנית רוזנר, מאמנת אישית ופסיכולוגית קוגניטיבית. היא מסבירה כי אם מנהלים סמול טוק "נכון" על משהו משותף בו אין מחלוקת ממשית, לדוגמה משהו מובן מאליו כמו מזג האוויר, נוצרת תחושה נעימה וטובה של אישור וחיזוק, הפרטנר לשיחה מסכים אתי – יש לנו משהו משותף.

 

רוזנר מזהירה מפני הטעויות הקלאסיות להפיכת כל סמול טוק לשגיאה גדולה מדי.

  1. אל תשתלטו על השיחה. ותרו על תיקון שגיאות שפה ולחילופין על שימוש בסלנג. הימנעו מרכילות, גידופים ושבועות מיותרות. חשוב לא להפסיק אדם באמצע דיבור ואם לא הופנתה אליכם שאלה, אל תענו בשמו של אדם אחר.
  2.  נסו להימנע מפוליטיקה. נושאי פוליטיקה עלולים להרוג כל שיחה, הרבה לפני שהיא תפסה תאוצה. השאירו מחוץ לשיחה גם טרגדיות אישיות, גזענות, ונטיות מיניות.
  3. אל תעיקו. לפעמים סמול טוק פשוט לא הולך לקרות. אל תנסו להתווכח עם הסיטואציה.

 

להתאמן בניהול סמול טוק

רוזנר מסבירה כי סמול טוק הוא נורמה חברתית המשמשת אותנו כשאנו נפגשים עם אנשים לא ממש מוכרים, ונוצר מצב בו שתיקה נתפסת כמביכה ולא נוחה. "רוב האנשים חושבים שבסמול טוק אנחנו חייבים להרשים, מה שהופך את הסיטואציה למלחיצה עוד יותר. זה קורה כי לרוב יש גם ציפייה להפציץ בשורת מחץ ולהוכיח את עצמנו. אבל כדאי לראות בסמול טוק שיחת היכרות נעימה- אוטומטית המעמד הופך לפחות מלחיץ". 

 

לדברי רוזנר, ניהול סמול טוק זו משימה שכולם יכולים לבצע. כן, גם אנשים חסרי ביטחון. "אין ספק שכשנכשלים ביכולת בסיסית כמו ניהול שיחה קטנה, יכולה להיות לכך השפעה על כל מהלך בחיינו: החל מקריירה, יצירת קשרים חברתיים, זוגיות ואף לבריאות שלנו. עלינו לרכוש יכולות וכלים שיסיעו לנו לנהל סמול טוק ושיחות יומיומיות".

 

אפשר לנהל סמול טוק, כמעט בכל סיטואציה בה אתם נמצאים. כדאי לבחור כמובן את הנושאים המתאימים לכל סיטואציה. אבל ניהול סמול טוק, כמו כל אמנות, היא מיומנות נרכשת. תתאמנו, תצליחו.