מחקרים חדשים, שפורסמו בחודש האחרון קובעים כי למשחקי מחשב שונים, למשחקים אלקטרונים ולקונסולות משחק, יתרונות גדולים ולא כדאי למנוע מילדים לשחק בהם. החוקרים השונים מאוניברסיטאות בעולם בדקו את השפעות משחקי המחשב, אפליקציות הטבלטים ומשחקי קונסולות כמו פליסטיישן, איקס בוקס וווי, בעיקר על מבוגרים ובחלקם הקטן גם על בני נוער.

 

עוד ב onlife:

 

המסקנה של המחקרים חד משמעית- המשחקים משפיעים על המוח ומשנים את המבנה שלו. הם מאפשרים שיפור מיומנויות וזיכרון באופן ברור ואפילו יכולים לטפל בבעיות כמו הפרעת קשב וריכוז.

 

החוקרים מאפיינים את השחקן החדש שנולד בשנים האחרונות כגבר או אישה המשחקים כ- 12 שנים ומכירים משחקי מחשב ומשחקים אלקטרוניים. לטענתם מאז שנת 2004 בילתה האנושות 50000000000 שעות במשחקים.

 

המחקרים הוכיחו כי משחקי מחשב משפרים את היצירתיות, יכולת קבלת החלטות, תאום יד – עין ומשפרים אפילו את יכולת הנהיגה בלילה של מבוגרים וצעירים. אנשים ששיחקו במשחקים שונים הצליחו לקבל החלטות ב- 25 אחוזים מהר יותר מאנשים שלא נוהגים לשחק.

 

יתרון נוסף הוא שיפור הזיכרון: אנשים, ששיחקו במשחקי מחשב שונים, מסוגלים להתייחס ולזכור שישה דברים שונים בו זמנית, לעומת הממוצע שמצליח לזכור 4 פריטים בלבד.

 

במחקר נוסף שנעשה בשיתוף בין אוניברסיטת ג'נבה לאוניברסיטת רוצ'סטר בניו יורק, גילו החוקרים שלא כל ההשפעות חיוביות. דפנה בולייר, חוקרת מוח משוויץ ציינה כי במחקר הנוכחי סריקות מוח הראו כי משחקי וידאו אלימים יכולים לשנות את תפקוד המוח ולא תמיד לטובה.

 

מחקר אחר שנעשה באוניברסיטת אינדיאנה הראה קשר בין הימורים כפייתיים, מופנמות ונטייה לדיכאון לבין משחקים אלימים. לפי החוקרים המשחק מדכא אזורים הקשורים בשליטה רגשית ומשפיע בעיקר על גברים צעירים.

 

"משחקי וידאו יכולים לשנות את מבנה המוח שלך," טוען הפסיכולוג ג' שון גרין, מאוניברסיטת ויסקונסין החוקר עד כמה משחקים אלקטרוניים משפיעים על היכולות של ילדים ומבוגרים. "משחקים אלקטרונים ומשחקי מחשב עוזרים בלימוד קריאה, לנגן בפסנתר, או לניווט ברחובות, אבל הם גם משנים את המבנה הפיזי של המוח ולכן ההשפעה לא תמיד ברורה". 

 

ריבי סלע דוקטורנטית ומומחית לטיפול בשיטת נוירו פידבק ובעלת מכון Brain Games Israelמתמחה בטיפול בנוירופידבק. מכירה מקרוב את שימושי משחקי המחשב ולא רואה בהם דבר בעיתי. למעשה במכון של סלע עושים שימוש במחקרים אלו ואחרים ומטפלים בעזרת משחקי מחשב בבעיות קשב וריכוז.

 

שיטת הביופידבק מיישמת את המחקרים ומגייסת את יתרונות המחשב לשיפור מיומנויות והתמודדות עם בעיות שונות. סלע מסבירה: "הטיפול בהפרעות קשב וריכוז מעסיק הורים רבים ומבוגרים שלא טופלו בילדותם. הדילמה הנפוצה ביותר היא האם לפנות לטיפול תרופתי, על תופעות הלוואי והתלות המשתמעים ממנה, או לנסות שיטות שאינן תרופתיות אך אינן מוכרות לציבור".

 

"הטכנולוגיה המבוססת על פיתוח ייחודי של NASAוהיא ראשונה מסוגה בעולם המאפשרת תרגול מתוחכם של המוחבאמצעות משחק אינטראקטיבי. התרגול נעשה באמצעות Sony Playstation  או צפייה בסרט" מסבירה סלע.

 

נוירופידבק היא שיטת טיפול לא חודרנית שמטרתה שינוי הפעילות החשמלית של המוח. השיטה בטוחה ויעילה מאד לטיפול בהפרעות נוירו פסיכיאטריות שונות, כגון הפרעות קשב וריכוז ואפילו אפילפסיה.

 

סלע מסבירה כי מסוף שנות ה 90 עורכת NASAניסוי שמטרתו להגיע לאופטימיזציה של רמת האוטומציה בטיסה: "כדי לבדוק את רמת הריכוז של הטייסים, הם מוכנסים לסימולטור טיסה ומחוברים למכשיר EEGשבודק את רמת הריכוז שלהם. NASAמגלה שככל שעולה רמת האוטומציה בטיסה, הריכוז אצל הטייסים יורד. NASAמתכנתת את הסימולטור כך שכל פעם הריכוז אצל הטייס ירד, יוריד הסימולטור את רמת הטיסה. עם הזמן גילו החוקרים שהטייסים מאמנים את מוחם שלא לאבד ריכוז".

 

 

"הסימולטור מזכיר לצוות החוקרים משחקי וידאו שחביבים על הילדים והם מחליטים לנסות את השיטה גם על ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. הם מתחילים מחקר בבית החולים לילדים והתוצאות החיוביות של המחקר מובילות אותם לפתח את הטכנולוגיה לשימוש רחב. בטכנולוגיה שהתפתחה בעקבות המחקר, הוחלף סימולטור הטיסה במשחקי וידאו וכך הפך הפטנט למערכת אימון ביופידבק המתבצע תוך משחק והנאה".