US Weekly פרסם השבוע את רשימת הסלב המכורים לרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר. רשימת ה- 25 מכורים כוללת זמרים, שחקנים, דוגמנים ומגישי תוכניות. המשותף לכולם הוא עמוד אוהדים גדול ועדכונים שוטפים לקהל המעריצים.

 

 

בריטני ספירס לדוגמה מחזיקה עמוד עם יותר מ- 17,700,000 אוהדים (17 מיליון אם פספסתם את המספרים) ומעדכנת את העוקבים שלה בתמונות של ילדיה ובכל דבר חדש בחיים. טיירה בנקס גם היא מחזיקה דף אוהדים עצום של יותר מ 1,887,000 זוכה לאלפי לייקים לכל סטטוס ומאות או אלפי תגובות. בנקס מעדכנת על מאחורי הקלעים של התוכנית שלה, תצוגות אופנה ואפילו מצטלמת מול צלחות אוכל, שלא ברור אם היא גם אוכלת.

 

הילדים של בריטני ספירס מתוך דף הפייסבוק שלה

 

קת'י גריפין, הג'ינג'ית המצחיקה, מחזיקה עמוד קטן יותר עם כ-  860 אלף אוהדים ומעדכנת כמכורה אמיתית, על כל דבר בחייה, כולל תמונות.

 

השחקנית ונסה הדג'נס, בעלת דף פעיל המתעדכן בכל כמה שעות בתמונות ובהגיגים, מתקשרת עם יותר מ- 4 וחצי מיליון מעריציה ונראה שהיא נהנית מהתמונות ומהאווירה.

 

ומה בישראל?

בארץ הרשת החברתית אולי קטנה יותר אבל שוקקת ופעילה: שדרן הרדיו דידי הררי הכריז כי הוא מכור, בר רפאלי פעילה מאד בטוויטר ומדווחת ומעדכנת באופן שוטף. יאיר לפיד מפעיל דף פעיל מאוד, עם יותר מ- 51,000 אוהדים, גם שרון אלכסנדר,  וגל אוחובסקי מחזיקים דפים פעילים וכמותם יהורם גאון וירדנה ארזי, עם פרופילים של 5000 חברים ודפי מעריצים.

 

 

חשוב להבין שחלק מהסלבים מעדכנים ומעלים תמונות כחלק ממגמה יחצ"נית, המקרבת את קהל המעריצים אליהם. הפייסבוק והטוויטר מאפשרים למעריצים להרגיש חלק מהחיים של הסלב ולא מדובר באמת בהתמכרות.

פייסבוק מונה  כיום יותר מ-845 מיליון משתמשים שכ-350 מיליון מהם מוגדרים מכורים. הגדרת "מכורים" היא שהם חשים צורך לעדכן את הקיר הפרטי בפרופיל שלהם בכל מה שמתרחש בחייהם, מצלמים באופן אובססיבי כל דבר בפלפון הנייד ומעלים לרשת.

 

 

גולשים מכורים מפחיתים, בדרך כלל, את ]עילותם החברתית בחיים המציאותיים ומעבירים את הזמן בהיכרות ובפעילות וירטואלית ברשת החברתית. הם סופרים לייקים ותגובות ומצפים להתייחסות חבריהם הווירטואליים לכל דבר.

 

מכורים קיצוניים יעדיפו להעביר כל פעילות ודרכי תקשורת לפייסבוק או לטוויטר. הם יוותרו על טלפונים, מפגשים או פגישות אישיות ויעשו אותם דרך צ'ט הפייסבוק. דרך נוספת לאבחן מכור היא כמות החברים הווירטואליים שלו, שהוא אינו מכיר. בעוד למשתמש רגיל יש מספר מועט של חברים שהוא אינו מכיר בחיים האמיתיים, למכור 8 מתוך 10 אנשים הם זרים מוחלטים, שהוא הכיר דרך הרשת החברתית.

 

"כיום אין הגדרה רפואית המגדירה מי מכור לרשתות חברתיות" מדגיש הפסיכיאטר ד"ר ירדן לוינסקי, מנהל מרפאה לטיפול נפשי מכוון בבית החולים שיבא, תל השומר. "יש דיון שלם על התמכרויות לפייסבוק ולאינטרנט אבל אין הגדרה של התמכרות".

 

בשנת 1996 הכריז אחד מהאיגודים הפסיכולוגים בארה"ב על הפרעה חדשה "התמכרות לאינטרנט"  והכריז על האינטרנט וקבוצות אינטרנט כ"זירות ממכרות". הרבה לפני הרשתות החברתיות הבינו באיגוד הפסיכולוגים כי למחשב פוטנציאל למלא את הזמן הפנוי של ילדים ומבוגרים ובכך תמונה סכנה ממכרת כמו בהימורים

 

מחקר חדש שנערך בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת שיקאגו הראה כי התמכרות לרשתות חברתיות חזקה יותר מהתמכרות לאלכוהול, טבק וקפה, ואפילו גוברת על תשוקה לשינה או סקס.

 

ד"ר לוינסקי סבור שהזירות האינטרנטיות יכולות להראות ממכרות יותר מהסיבה הפשוטה שהן זמינות יותר והסיפוק מידי ומהיר "כדי לשתות אלכוהול צריך לצאת ולקנות משקה, הפייסבוק זמין והריגוש שמתקבל מהיר". הוא מדבר על דפוסי התמכרות כללים שיכולים להתאים גם לצרכני פייסבוק ואינטרנט. "חשוב להדגיש כי ההתמכרות היא לא לאינטרנט או לפייסבוק עצמו אלא לריגוש ולתחושות שהמדיה מעניקה לך. האינטרנט, בגלל העוצמה והגודל שלו מעניקים את הדברים מהר ובגדול".

 

"יש אנשים שפיתחו דפוסים פתולוגים" מציין ד"ר לוינסקי, " הפייסבוק מספק צרכים של כולנו, להיות אהובים ושיתייחסו אלינו. לכאלה שהצרכים הנרקיסיסטיים שלהם חזקים יותר יכנסו לפייסבוק וירגישו שהם שם, משאירים זכר".