יש דברים בחיים שרק כשהם משתבשים אנחנו מבינים כמה הם חשובים לנו. כך גם עם האיברים בגופנו. כשהכל טוב, הגוף עובד כמו מכונה משומנת אף אחד לא חושב לעצור לרגע ולבדוק עד כמה אנחנו זקוקים לאיברים תקינים. למשל, רצפת האגן, האיבר החשוב כל כך שמשפיע ואחראי על פעולות רבות בגופנו לא ממש מקבל את הכבוד הראוי לו.

 

עוד ב- Onlife

 

מה הביג דיל? "רצפת האגן מחזיקה את אברי האגן והבטן. כלומר היא אחראית לכל היציאות בגוף ואף משמשת כחלק משרירי היציבה", מסבירה סיוון נבות, פיזיותרפיסטית מומחית בשיקום רצפת האגן. "היא עובדת בתזמון עם שרירי דופן הבטן העמוקים, הסרעפת והשרירים המייצבים של עמוד השדרה על מנת ליצור 'מחוך' שחובק את אברי הבטן כנגד עמוד השדרה וכך מייצב את הגוף בעת מאמץ".

 

ד"ר דוד גורדון, מנהל היחידה לאורו-גיניקולוגיה ולרצפת האגן בבית החולים ליס במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב) סבור כי אין מספיק מודעות לחשיבות רצפת האגן ומחדד את תפקידיה הרבים: "רצפת האגן הינה קבוצה של שרירים ורצועות הנמצאת בתחתית הבטן ותפקידה לתמוך באברים הנמצאים בבטן וכוללים את הרחם, הרקטום ושלפוחית השתן. כאשר תפקוד רצפת האגן תקין ישנה שליטה על יציאות ואין צניחת איברים".

 

ישנן סיבות רבות הגורמות לנזק ברצפת האגן וביניהן נטיה משפחתית ב-10%-15% מהמקרים, גיל המעבר עקב הפסקת המחזור החודשי וירידה ברמות הורמון האסטרוגן, אשר משמר את חוזקה של רצפת האגן וכן נשים המאמצות את קולן הרבה כמו מורות וזמרות ויוצרות לחץ באזור רצפת האגן וכן רקדניות ומתעמלות שמחזיקות את הבטן כל הזמן.  "הרבה פעמים כשמחזיקים את הבטן לא מחזיקים את השרירים העמוקים אלא את השרירים האלכסוניים וזו פעולה לא נכונה", אומרת נבות. 

אחראית לסקס טוב

אמנם יציבה נכונה ושליטה על יציאות חשובות מאד ואף הכרחיות לאיכות חיינו אך כידוע כולנו רוצים לא רק לחיות אלא גם ליהנות ומסתבר שרצפת האגן אחראית גם על הסיפוק וההנאה מיחסי מין לשני בני הזוג. "כשרצפת האגן חזקה, הנרתיק צר, ישנו חיכוך בזמן קיום יחסים וכתוצאה מכך שני בני הזוג חווים הנאה", מסבירה נבות.

 

כדי שרצפת האגן תמשיך לתפקד ולהיות אחראית על כל הדברים המופלאים האלה, צריך לשמור עליה ולחזק אותה, ממש כמו כל מערכת יחסים שאנחנו דואגים לשמר. לאורך השנים עלולים לצוץ מכשולים כמו הריון, לידות והתבגרות טבעית של הגוף שגורמים להיחלשות רצפת האגן, אבל עם קצת מאמץ ותשומת לב ניתן להחזיר את המצב לקדמותו ולהמשיך ליהנות מסקס טוב, יציבה נכונה וכמובן שליטה מוחלטת על היציאות בגוף.

 

איך עושים את זה? למי שנתקלת בבעיות "מומלץ להגיע לסדנה של 4-5 מפגשים או באופן פרטני כדי ללמוד את התרגילים הרלוונטיים לחיזוק רצפת האגן.

 

במהלך המפגשים הנשים לומדות לבודד את השרירים ולהפעיל את השרירים הטבעתיים של שלפוחית השתן שמסביבם יש את הרשת של רצפת האגן. התרגילים נעשים בשכיבה, ישיבה ועמידה וניתן לבצע אותם בבית", אומרת ננסי אידלמן, מורה לפלדנקרייז ולחיזוק רצפת האגן. "החוסן של אותם שרירים יכול לתת מענה גם לפעולות יומיומיות פיזיות חשובות כמו  לסחוב קניות מהסופר". נבות מוסיפה כי "העניין הוא לא רק לכווץ את רצפת האגן אלא גם לעבוד על נשימה נכונה".

 

רצפת האגן ממוקמת במרכז הגוף ויש לה תפקיד מרכזי וחשוב, לכן ד"ר גורדון ממליץ לנשים לאחר לידה ובכלל לעשות תרגילים או פיזיותרפיה לחיזוק רצפת האגן גם אם הן לא מרגישות שיש בעיה כלשהי.

לא לשכוח לנשום

ישנם מספר תרגילים לא מסובכים שניתן ללמוד וליישם. אידלמן מציינת שאת התרגילים עושים רק כששלפוחית השתן ריקה ומוסיפה: "על-פי שיטת פאולה חשוב לגייס את השרירים הטבעתיים וללמוד לבודד אותם ובזמן מנוחה לעשות נשימות. כלומר, בזמן שאיפה עמוקה מחזיקים את השרירים כל זמן שיש אוויר בריאות ובזמן נשיפה להרפות הכל ולשחרר.

 

מומלץ לבצע את התרגיל 5-6 פעמים (שאיפה ונשיפה) כל סט במשך שלוש פעמים ביום. תרגיל נוסף הוא בזמן ישיבה על כיסא לגלגל את האגן מקדימה לאחור. ברגע שיודעים לבודד את השרירים הפעולות קלות יותר ואפשר לעשות אותן בכל רגע. בנוסף, חשוב לפני שמרימים משהו כבד לקחת שאיפה עמוקה ואז להרים ובכך להגן על הגב ועל רצפת האגן".

 

רצפת האגן מורכבת משרירים וכמו כל שריר בגוף אפשר לתרגל ולשלוט בו. כל מה שנשאר לכן לעשות הוא להתעמל. על ידי תרגול נכון של שרירי רצפת האגן תוכלו לשפר את היציבה ואת חיי המין ולהרגיש טוב יותר. לאלו שתרגילים לא עזרו להן, אין מה לחשוש ובטח לא להתבייש.

 

ד"ר גורדון מציין שיש כיום פתרונות טובים כדוגמת ניתוח זעיר פולשני הנקרא  TVT  ותוך 24 שעות האישה משתחררת לביתה וטיפול נוסף ברשת שמסייעת בחיזוק האזור. 

 

 סיוון נבות נותנת טיפים שיעזרו לחזק את רצפת האגן:

1.      אל תשבו על גלגלים. העדיפו משטח רך ואחיד.

2.      חשוב לא לדחות את ההתרוקנות.

3.      אל תשבו בשירותים יותר מדי זמן.

4.      לכווץ, לכווץ, לכווץ את רצפת האגן כבר במיטת ההתאוששות לאחר הלידה.

5.      לחזור לפעילות גופנית בהדרגה.

6.      פעילות של ריצה וקפיצות פחות מומלצת.