ביום חמישי הקרוב, ה- 22 במרץ יתקיים זו הפעם ה-20 יום המים מטעם האו"ם בשיתוף ותיאום עם ארגון המזון והחקלאות של האו"ם. יום זה מתקיים כדי להעלות למודעות את חשיבותם של המים המתוקים. בשנה שעברה לקחו ביום זה חצי מיליון אנשים ברחבי העולם.

 

עוד ב- Onlife

 

כ - 7 מיליארד בני אדם חיים כיום על פני כדור הארץ ועוד 2 מיליארד צפויים להצטרף עד 2050. מילארד מתוך בני האדם החיים כיום סובלים מרעב, זאת על פי נתוני האו"ם.

 

אז כמה מים אנו צורכים כל יום, האם אנחנו יכולים לשנות ולנקוט באמצעים לחסכון במים כדי שגם לילדים שלנו יהיו מספיק מים?

 

על פי הסטטיסטיקות כל אחד מאיתנו שותה בין 2 עד 4 ליטרים של מים מדי יום, אולם רוב המים שאנחנו צורכים הולך לגידול המזון אותו אנחנו אוכלים. כך לדוגמה, כדי לייצר ק"ג בשר בקר נדרשים 15,000 ליטרים של מים, ואילו לגידול קילו חיטה נדרשים 1500 ליטרים מים.

 

אחת הבעיות המרכזיות במשק המים, עליה מצביע האו"ם היא כי  כ  - 30% מהמזון המיוצר בעולם נזרק לפח. לכן במטרה להתמודד עם גידול האוכלוסין ולהבטיח גישה למזון מזין לכולם, האו"ם קורא לצריכה פחותה של מוצרים עתירי מים והפחתת בזבוז המזון  באמצעות צריכה נכונה, אימוץ תזונה בריאה יותר וייצור מזון הדורש פחות מים.

ישראל: מים מזוהמים ותשתיות רעועות

לצד העיסוק האובבסיבי שלנו במים, מודיע משרד הבריאות הישראלי, כמעט מדי חודש, על מציאת מזהמים במי השתייה וקורא לתושבים להרתיח את המים. "מי הברז שלנו אמורים לעבור בדיקות איכות מחמירות ולוודא שאין בהם רעלים, כימיקלים חיידקים", אומרת  עינת שגיא, מדריכה לתזונה נכונה והרזיה בריאה",    אבל בפועל, לפי נתוני"אדם טבע ודין", לא בכל הערים מבוצעות כל הבדיקות  ולא בתכפות הנדרשת".

 

יעל שרון, דיאטנית קלינית, מסבירה: "מים מזוהמים יכולים לגרום לשלשולים, כאבי בטן, זיהומים שונים, דלקות וטפילי מעיים שיכולים, במקרים קיצוניים, להוביל אפילו למוות.מיליוני ילדים ומבוגרים לוקים בסימפטומים שונים ברחבי העולם".

 

לפני כשבוע יצאה הודעה מהאו"ם (UNDP) על הקמת פלטפורמה לתמיכה בתשתיות המים על ידי הקצאת אחוז אחד מההכנסות של מדינות החברות באו"ם, במטרה למצוא פתרונות ולשפר תשתיות להזרמת מים במדינות בכל העולם..

 

כמה מים אנחנו צריכים

"העיסוק במים הוא עיסוק של חיים", אומרת שרון, "ברור לכולם שבלי מים לא ייתכנו חיים, אבל חשוב לדעת שלצד המלצות לשתייה יש לא מעט מחקרים שהראו שמייחסים למים סגולות שלעתים אינן נתמכות במציאות".

 

שגיא מסבירה: "גוף האדם מורכב ברובו ממים, ואנחנו יכולים להתקיים תקופות ארוכות ללא מזון, אך רק ימים ספורים ללא מים. יש פעולות מטבוליות בגוף שלא יכולות להתבצע ללא מים, והמים עוזרים בוויסות טמפרטורת הגוף. הם עוזרים בהעברת רכיבי תזונה וחמצן אל האיברים והתאים, ורכיבי פסולת החוצה מהגוף. הם מאזנים לחץ דם, מסייעים לעיכול ויש להם עוד הרבה תפקידים".

היא מוסיפה: "אנחנו מאבדים מים באופן קבוע דרך העור, הנשימה והשתן, ולכן חשוב להחזיר לגוף נוזלים כל הזמן. ההמלצה היא בין ליטר לליטר וחצי מים ביום". שגיא מזהירה כי שתיית מים בכמות בלתי מוגבלת עלולה לגרום לדלול של ריכוז מרכיבים חיוניים ולפגוע בתפקודם התקין של רקמות ואיברי גוף פנימיים (ובעיקר הכליות) עד כדי סכנת מוות.

הקשר בין מים לספירת קלוריות

ההמלצות הישנות לצריכה של מים גורסות כי צריך לשתות שמונה כוסות ביום. כבר ב - 2004 פרסם המכון לרפואה האמריקאי  המלצות חדשות שקראו לאנשים בריאים להשתמש בתחושת הצמא שלהם. ההמלצות מוציאות מן הכלל אנשים עם בעיה רפואית, ספורטאים, אנשים הנוטלים חלק בפעילות גופנית ואנשים החיים בתנאים קיצוניים.

 

הדו"ח לא ציין דרישות מים כלליות אולם המליץ על 11 כוסות של מים ליום לנשים ו 15 כוסות לגברים. המלצה זו כוללת את הנוזלים אותם אנו מקבלים מהמזון אותו אנו אוכלים.

 

מאכלים רבים מכילים בעיקר מים, על פי איגוד התזונה האמריקאי, חצי כוס חסה מכילה 95% מים, חצי כוס אבטיח מכילה 92% מים, חצי כוס ברוקולי ואשכולית מכילים 91% מים, כוס יוגורט מכיל 85% מים ובכוס חלב יש 89% מים.

 

"במשך שנים שתייה מרובה הומלצה לירידה במשקל", אומרת שרון, "לא במטרה לספק צמא כי אם בכדי להרגיש שובע. אולם צמא ורעב הם שני מנגנונים שונים לגמרי".

 

היא מוסיפה כי מחקר שבדק האם שתייה בארוחה מקטינה את צריכת הקלוריות, מצא כי אנשים ששתו מים לא צרכו פחות קלוריות מאנשים אחרים ששתו משקאות דלי קלוריות. "מים לא יעזרו לרדת במשקל, מה שכן יעזור, אכילת מזונות עם תכולת מים גבוהה, הם יוכלו להגדיל את מקדם השובע".

 

שיטת קינגסטון – בלי מים בכלל

אבל לא כולם חושבים שמים הם הכרח קיומי. שיטה לתזונה טבעית שמקורה מסקוטלנד בראשית המאה העשרים, שהומצאה על ידי ג'ימס ס.תומסון, גורסת כי אורח חיים נכון ומאוזן מביא את מערכות הגוף לתפקוד אופטימלי.

 

על פי שיטת תזונה זו, לא שותים. הנוזלים הנדרשים לגוף מתקבלים מהמזון. התזונה צריכה להיות מורכבת מ- 60% פירות וירקות מגוונים ככל האפשר, לא מקולפים, טריים ובשלים לגמרי. מותר פרי הדר אחד ביום ואבוקדו נחשב לירק.

 

 20% מהתזונה, חלבונים, גבינה לבנה עד 5% , ביצים, אגוזים, שקדים,קטניות. בשר, עוף ודגים – מותרים רק לאלה שאינם סובלים ממחלה.  20% נוספים, פחמימות, לחם מקמח מלא, ללא חומרים משמרים ומשפרי אפייה, דגנים מלאים שהושרו 24 שעות, מעט מאוד סוכר חום ודבש.

 

לטענת קינגסטון שתייה מרובה מאטה את תהליכי הניקוי של הגוף, יוצרת עומס על הכליות וגורמת ספיגה של רעלים חזרה מהצואה.