מחקר חדש שערך ד"ר מיכאל טומבק, קובע כי סלק הוא ירק שחייב להיכלל בתזונה היומיומית שלנו. "עלי הסלק", אומר ד"ר טומבק, "עשירים במרכיבים הפועלים לסילוק רעלים, נוגדי חמצון וחומרים אנטי דלקתיים אשר עשויים לתרום לבריאות הלב ולשמירה על לחץ דם תקין".

 

עוד ב- Onlife

 

בנוסף מצטט טומבק, מחקר איטלקי אשר גילה כי הסלק הוא אחד המקורות הטובים של לוטאין וזאקסטין - צורות של בטא קרוטן המועילם לבריאות העיניים.

 

אולם הממצא החשוב ביותר העולה מהמחקרי הללו הוא הגילוי כי הסלק יכול לרסן גידולים סרטניים. במחקר נוסף שהתפרסם לאחרונה ע"י המחלקה לפרמקולוגיה באוניברסיטת הרווארד ופורסם בירחון המדעי Anticancer agents medical chemistry   נמצא כי למיצוי שורש הסלק יש יכולת לצמצם גדילה של תאי סרטן הערמונית וכן של תאי סרטן השד. החומר הפעיל שנמצא כאחראי לעיכוב הוא בטאין, פרו- ויטמין חשוב שגם אותו מכיל הסלק בכמות לא קטנה.

 

בנוסף לכך, מחקר שפורסם בירחון המדעי Nitric Oxide: Biology and Chemistry בדק צריכת מיץ סלק והשפעתה על דמנטיה. המחקר מצא כי שתייה יומיומית של מיץ סלק, שיפרה את זרימת הדם למוח ועיכבה את התנוונות האונה הפרונטלית של המוח כתוצאה מדמנטיה.

יכול להיות מסוכן לנשים

הסלק הוא מרכיב עיקרי בשולחן הפסח, בחזרת ובמאכלים נוספים, כך שהארוחת החג יכולה להיות הזדמנות נהדרת להתחיל לאכול אותו.

 

צבעו העז של הסלק שלעתים נשאר אחרי אכילתו בצואה וגם בשתן, נוצר על ידי צבענים (פיגמנטים) צמחיים,  ומרמז על שלל החומרים הפעילים שהוא מכיל. הסלק עשיר בפיטוכימיקלים, "חומרים כימיים" טבעיים, מן הצומח. הפיטוכימיקלים מתפקדים כנוגדי חמצון חזקים, נוגדי דלקת ומנטרלי רעלים בגוף.

 

בנוסף, הסלק עשיר בוויטמינים כגון ויטמין C, חומצה פולית ו- B6, ובמינרלים כגון זרחן, מגנזיום ואשלגן. עלי הסלק עשירים גם בברזל. את הסלק אפשר לאכול חי או מבושל. כמובן שאכילתו בצורה החיה שומרת יותר על הוויטמינים שבו, ובמיוחד על ויטמין C, שנוטה להתחמצן במהירות רבה בבישול.

 

אולם לצד כל היתרונות הבריאותיים, חשוב לדעת כי עלי הסלק מכילים חומצה אוקסלית, חומצה טבעית מהצומח שיש בפירות, ירקות, דגנים, עלים ירוקים  (החמוץ של החמציץ J) בריכוזים ומינונים גבוהים במיוחד היא עלולה להפריע לספיגת מינרלים, סידן וברזל. ולפגוע במערכות שונות, כמו מערכת העיכול והשתן.

 

 במצבים מסויימים עלולה החומצה לשקוע בכליות, במפרקים ובנרתיק. לכן לאנשים הסובלים מדלקות מפרקים, אבנים בכליה או לנשים הסובלות מדלקות חוזרות בנרתיק, כדאי לצמצם את אכילתם.

מתכון עם סלק

 

מרק סלק, כרובית ואגוזי ברזיל  

 אלעד להב, השף האורגני, מושב חוגלה 

 

המרכיבים

2 כפות שמן זית (או 1כף שמן זית + 1 כף חמאה)

2 בצלים בינוניים/ פרוסים בינוני

1 כרישה/ פרוסות 1 ס"מ

3-4 סלקים/ קלופים ופרוסים דק- בינוני

1 כרובית  גדולה ( 1.5 - 2 ק"ג) / גבעול לקוביות ופרחים מופרדים

2 שיניי שום / פרוס עבה

150גרם אגוז ברזיל, גרוס גס

1/4 כפית קארי צהוב

1.5 ליטר ציר ירקות/ מים מינרלים

1 כוס שמנת מתוקה (*לא חובה)

לתיבול מלח אטלנטי ופלפל לבן

להגשה: מעט יוגורט צאן, זילוף שמן זית,  נענע קצוצה ופרחי כרובית חלוטים.

 

 

ההכנה

1. בסיר רחב מאדים את הבצל והכרישה בשמן הזית עד שמשחים מעט

2. מוסיפים את הסלק, הכרובית(שומרים קצת פרחים בצד לקישוט), השום והאגוזים וממשיכים לעוד 3-2 דקות

3. מוסיפים ציר או מים ומביאים לרתיחה

4. מתבלים בקארי מלח ופלפל, מנמיכים את האש, מכסים חלקית ומבשלים כ 1/2 שעה עד שהסלק מתרכך

5. מצננים מעט, טוחנים היטב בבלנדר, מחזירים לסיר ומוסיפים את השמנת ו/או מים עד לסמיכות הרצויה 

6. מביאים לרתיחה עדינה, טועמים ומשפרים תיבול.

 

הכותבת היא דיאטנית קלינית