לפני כשבועיים קראתי את העיתון בבוקר,  ומשהו מאוד חזק קפץ לי לעיניים. ראיתן כמה סטלה הנדלר, היושבת ראש של הוט, מרוויחה? שיחקה אותה. 14.8 מיליון שקל בשנה עלות השכר שלה בהוט.

 

עוד ב-onlife:

 

כשראיתי את הכותרת המרשימה אמרתי לעצמי "רגע אז מה אני אמורה לעשות עכשיו? אני אמורה להתעצבן על שכר הבכירים המוגזם בחברות ציבוריות? או שאני אמורה לשמוח שאישה התברגה בראש הרשימה של המרוויחים הגדולים"? החלטתי - זה ממש קונפליקט פנימי.

 

אנחנו לא מפסיקים להיסחף אחרי דרמות

לפעמים נדמה לי שהעולם שלנו הפך להייד פארק אחד גדול; מי שצועק הכי חזק מנצח, מי שהכי מתלהם סוחף אחריו את ההמונים. והעובדות זה כבר פחות משנה. התרגלנו להיסחף אחר דרמות. בין אם זה העוזרת של שרה או הכדורים הפסיכיאטריים בבית "האח הגדול". הרבה תופעות סחפו את ההמון הישראלי בשנה האחרונה ובדיעבד זה זמן טוב לעצור ולשאול את עצמנו עד כמה הן היו ראויות לסחוף אותנו רגשית בצורה כזו גורפת.

 

למשל, האם נכון היה "לשלם" בכל כך הרבה מחבלים על ההחזרה של גלעד שליט? למשפחת שליט בוודאי שהיה שווה, אבל מה לגבי הציבור הישראלי? אנחנו עדיין לא בטוחים, את זה נדע רק בעתיד. אבל העיקר שנסחפנו אחרי הקמפיין הגדול שהיה כדי להחזיר אותו.

 

האם המחאה החברתית של הקיץ נוהלה נכון או שדווקא פוספסה כאן הזדמנות ענקית לשינוי אמיתי בגלל התנהלות לא ממוקדת של אנשים שלא לגמרי הבינו מה אפשר לדרוש מה נכון לדרוש ומה לא?

 

כל הנושא של הדרת נשים למשל שהיה פה בכותרות; עד כמה הוא פתר בעיה ועד כמה הוא יצר בעיות חדשות? האם מישהו לקח בחשבון בכלל את הרצון של נשים חרדיות שגרות בקהילות סגורות שטוענות שכך הן רוצו לחיות? האם מישהו לקח בחשבון את ההכללה שנוצרה בקרב החילוניים כלפי כל החרדים באשר הם? או את החרפה של השנאה בין המגזרים?

 

רוצים לסחוף את ההמונים? למדו את המילים "טייקון", "מונופול" או "שחיתות"

אנחנו ממהרים להיסחף והרבה פעמים ניזונים מההיסחפות של התקשורת, שלא תמיד נותנת תמונה מאוד מאוזנת, ואנחנו לא באמת בודקים את הפרטים לעומק. אנחנו שומעים משהו ומיד מגבשים דעה. מי שרוצה היום, למשל, להקים איזושהי קבוצה בפייסבוק ורוצה לסחוף אחריו את ההמונים זה די קל. תחליטו נגד מה אתם, תשתמשו במילה "טייקון" או "שחיתות" ו"מונופול" ומעבר לזה לא תצטרכו להוכיח כלום - ההמונים והשנאה כבר יבואו.

 

האווירה הזו מסוכנת; בתוך בלגן כזה מי שרוצה להיות אזרח או אזרחית אחראיים צריכים לעשות לעצמם סדר עדיפויות. מה באמת הכי חשוב לכם? ואם יש משהו שבאמת סוחף אתכם, נסו לא ללכת אחרי העדר. אם באמת אכפת לכם ממשהו - תבדקו, תתעמקו, אל תאמינו לכל סיסמא שמופרכת לאוויר. יש יותר מדי אינטרסים שאתם לא מודעים להם, כמו רצון של מישהו לצבור כוח או רייטינג על חשבונכם.

 

אז בעידן שבו המדיה החברתית שולטת וכל אחד יכול לעשות רעש בין לילה עם קריאה יצירתית וקולעת שיש לו לסדר יום, חשוב לשים לב גם לצד האחר של הדברים. הכוח אמנם עובר לפרט, לאדם הבודד, אבל עם הכוח באה האחריות. בואו ננסה לא להיסחף אחרי כל שטות שמישהו אמר, גם אם זה נשמע ממש נכון, כי אי אפשר לדעת מה עומד מאחורי זה. בסופו של דבר לאף אחד מאתנו לא ייצא כלום אם סתם נלבה את השנאה פה אחד כלפי השני.

 

הגיע הזמן לבדוק ולהתעמק

ולסיום מי שהתעמק טיפה ראה שלגבי סטלה הנדלר אין צורך להרגיש שום דיסוננס. היא באמת מרוויחה יפה אבל רוב עלות השכר שלה נרשמה בגלל חבילת אופציות שהיא קיבלה בכניסה שלה לתפקיד והאופציות שלה היו שוות יותר ככל שהיא תשביח יותר את החברה. אז לי זה נשמע דווקא הוגן. בקיצור, גם כאן מסתבר, הכותרות סיפקו סחורה מעניינת, אבל כרגיל המציאות קצת יותר מורכבת. אז אם אתם רוצים להיות אזרחים ואזרחיות אחראיים אל תגבשו דעה מוצקה לפני שאתם בודקים בעצמכם.