בתחילת החודש פורסמו תוצאות ראשוניות של מחקר ארופאי שהחל ב- 2006 וצפוי להסתיים רשמית ב-2016. המחקר שממומן על ידי ממשלת סקוטלנד בשיתוף האיחוד הארופאי זכה לכינוי .Full4Health

 

עוד ב- Onlife

 

המחקר עוסק בשאלת מנגנוני רעב ושובע, כיצד הם משתנים לאורך מסלול החיים. כמו כן, עסקו החוקרים בהשפעתם של רכיבים תזונתיים ומבנה המזון על התהליכים האלה וניצול אפשרי שלהם בהתמודדות עם השמנת יתר, מחלות כרוניות ותת תזונה.

לראשונה במחקר אחד, יוצרים החוקרים השוואה בין התגובות למזון בארבע קבוצות גיל - ילדים, מתבגרים, מבוגרים וקשישים, בודקים את הבדלים בין בנים ובנות וכן בין רזים ובעלי עודף משקל.

 

"אנשים שמנים הסובלים מעודף משקל נוטים לא להרגיש מלאים אחרי האוכל", מסביר פרופ' ג'יסון אלפורד, ממשתתפי המחקר ומנהל המעבדה להתנהגות האדם באוניברסיטת ליברפול אנגליה. "הם אוכלים בדרך כלל מזונות שמשפיעים באופן מופחת על ההורמונים במערכת העיכול, אותם הורמונים שמסייעים להעברת תחושה של סיפוק ומלאות".

 

מזונות שמייצרים תחושה של מלאות

"במהלך המחקר אנחנו שואפים לשפר את ההבנה שלנו לגבי הביטוי רעב - איך המזון שאנו אוכלים משפיע על הרגלי האכילה והרעב שלנו. אנחנו רוצים לבדוק האם ואיך אנחנו יכולים לייצר מזונות שגורמים לתחושת מלאות אצל אנשים מהר יותר ולמשך זמן ארוך יותר, וכל זה גם בטעם טוב, כי אז נוכל לעזור לרבים להגיע לשובע הכרחי תוך שמירה על דיאטה מאוזנת ובריאה".

 

ד"ר אלכסנדרה ג'ונסטון, שעומדת בראש המחקרים, מסבירה כי "אנחנו בוחנים את התגובה למזונות חדשים וכיצד הם משפיעים על המעיים. עד כה אנו יודעים שמערכת העיכול (GI) משפיעה על אותות הרעב, שובע וצריכת המזון.

 

"אנחנו משתמשים בטכנולוגיה חדישה לעיבוד מזון במטרה לשנות את המבנה של מזונות, להאיץ תחושת שובע, לשפר שובע ולהפחית את תחושת הרעב. עד היום, שיפור מוצרי המזון בשוק לא היה יעיל, כיוון שלא הצליחו ליצור מוצרים טעימים. כך יצא  שלפעמים טעם האוכל והחוויה שבו הועדפו על פני יתרונות הבריאותיים של מוצרי מזון מסוימים.

 

"צרכנים הסובלים מעודף משקל נטו לוותר על מוצרי מזון בעלי ערך קלורי נמוך שעשירים בסיבים תזונתיים למרות שהם ידעו כי האחרונים יעזרו להם לרדת במשקל, וזאת בגלל טעמם. כך שבסופו של דבר, אנחנו מבקשים לערוך שינויים במבנה ובצמיגות של מזון, להשפיע על הטעם שלו ולייצר מוצרי מזון טעימים אשר מעודדים את תחושת השובע בגוף".

לא אחד כי אם שניים

"מנגנון השובע הוא אוסף של תהליכים המתבצעים במספר מקומות בגוף", מסבירה יפעת שניר דיאטנית קלינית. "רק לאחרונה נחשף עד כמה מדובר במנגנון מורכב, עדין ושברירי.

 

"המזון אותו אנו אוכלים עובר מספר שלבים. בהתחלה המזון אותו אנו אוכלים נכנס למערכת העיכול, שם משודרים למוח אותות ראשוניים שמבשרים על תחילת התהליך, המזון שעובר במערכת מתחיל להיספג בדם, מפריש הורמונים רבים ושונים בינהם אינסולין, לפטין, PYY, CCK- אשר משפיעים על המוח ובמצב תקין, מאותתים לו שהגענו לשובע ואפשר, רצוי להפסיק לאכול.

 

"כאשר הרמה של ההורמונים הללו יורדת, המוח מסמן כי הגיע הזמן לחפש אוכל. כל זה היה קורה, או קורה כשהגוף במצב אופטימלי. היום, בתרבות השפע המשגשגת שבה אנו חיים משהו השתבש, ולכן אצל רבים המנגנון לא עובד ככה. ישנם גורמים אחרים, לא פיזיולוגים, שמשפיעים על כמות האוכל שאנחנו אוכלים, וחלקם מתחילים עד הרבה לפני שהאוכל נכנס לגוף".

 

הילה עופר, נטורופתית ND, מוסיפה:  "מבחינה אבולוציונית אנחנו מתוכנתים לדאוג למחסור במזון, ובגלל שעושר תזונתי כמו שאנו חווים היום לא היה מוכר במשך מאות רבות של שנים, המנגנון שהוא מלכתחילה חלש יחסית ומבוסס על יצר השרדותי בסיסי לא יכול להתמודד".

 

הגורמים שמאותתים רעב

"המראה, הטעם והריח של המזון גורמים לנו לקחת עוד ביס גם אם כרגע סיימנו ארוחה דשנה", מסבירה שניר, "עוגה מפתה, ריח לחם שנאפה כל אלה ועוד גורמים להפרשת מיצי קיבה – לרעב מדומה".

 

"מצב הרוח", אומרת עופר "הוא אחד הגורמים המשמעותיים שמשפיעים עלנו, ככל שמצב הרוח שלנו ירוד, כך נאכל הרבה יותר, ככל שהורמון הסרוטונין – המשפיע על מצב הרוח, ברמות גבוהות כך נרגיש מלאים ורמת השובע שלנו תעלה.

 

"אכילה מהירה", אומרת שניר, "אנשים שאוכלים מהר כמעט ואינם לועסים למעשה מעכבים את תחושת השובע. ככל שלועסים יותר כך תחושת השובע גוברת. הגוף מתרגל לכמויות. אם אנחנו רגילים לאכול הרבה, נאכל הרבה אבל חשוב לדעת כי ניתן להרגיל את הגוף, בהדרגתיות לכמויות קטנות יותר".

 

חיזוק מנגנון השובע

  • ריתמוס : אכילה מסודרת, ליד שולחן בשעות ידועות – הרגלים יגרמו לכם לתחושת שובע למשך כל היום, אכילה מסודרת, ליד שולחן בשעות ידועות תעזור להרגיל את הגוף לריתמוס ובכך לעלות את תחושת השובע. ואם צריך משהו ביניים? פרי או ירק יכולים להיות אופציה משביעה.

 

  • אכילה לשם אכילה: לא פעם אנשים אוכלים תוך כדי -תוך כדי עבודה, נהיגה, הכנת צהריים לילדים, מול המחשב ועוד מנהגים כאלה משבשים את מנגנון השובע. אנחנו לא זוכרים כלל שאכלנו, דעתנו מוסחת. ההתמקדות באכילה יוצרת זכרון וגורמת לתחושת שובע.

 

  • מה אוכלים: מזון מלא עשיר בסיבים תזונתיים יגרום לתחושת שובע לאורך זמן בגלל איכות האוכל וקצב הפירוק בגוף. כמו : לחם מקמח מלא, שיפון, אורז מלא, כוסמת, גריסים, קטניות חומוס, שעועית, עדשים, אפונה, ירקות בקליפתם, פירות.

 

  • להבדיל בין רעב אמיתי לתחושה: היכולת להבדיל בין רעב לרגש: אי אפשר להתחמק מהעובדה שרבים מאתנו כלל לא אוכלים כי הם רעבים, גורמים נפשיים משפיעים על הרצון שלנו לאכול.

 

  • הבנה ועבודה עצמית: החלפת הרגל בהרגל, התייעצות עם איש מקצוע לשם התחלת תהליך- יכולים לעשות את השינוי.