1. גירעון קלורי רב ופעילות גופנית רבה יגרמו לכם לרדת במשקל

לא נכון

 

גרעון קלורי רב מדי גורם לגוף להוריד את קצב חילוף החומרים שלנו במצב של מנוחה  (RMR). דיאטה דלת קלוריות קיצונית לאורך זמן, תגרום אם כך לשרוף פחות קלוריות ולהאטה בתהליך איבוד המשקל. בנוסף, ברגע שנפסיק את תהליך הדיאטה ונחזור לתזונה רגילה תתחיל בגופנו תהליך השמנה (אפקט ריבאונד) וזאת משום שהרגלנו את גופנו לכמות קלורית מצומצמת והאטנו את תהליך חילוף החומרים בגופנו.

 

עוד ב- Onlife

חשוב לזכור, שבנוסף להאטת קצב חילוף החומרים גרעון קלורי רב ועודף פעילות גופנית גורמים להפרשת הורמוני סטרס כמו הקורטיזול. להורמונים אלו יש תכונה שאינה נחוצה בדיאטה: הם גורמים לגוף לשמור על רקמת השומן הקיימת.

 

הפתרון האידיאלי הינו מעבר לתפריט דיאטה בריא ומאוזן, שמכיל את כל אבות המזון החשובים לבריאותנו. בתפריט האידיאלי עצם המעבר לתזונה בריאה וטבעית תעזור לאיבוד המשקל. בתפריט מומלץ להתבסס  על גרעון קלורי קל ועל כן קצב הירידה במשקל יהיה איטי יותר אך בטוח ובריא יותר.

 

חשוב לשלב פעילות גופנית מגוונת ובכמות מתונה, כדי להימנע ממצב של עומס יתר, פציעות, איבוד שריר והפרשת יתר של הורמוני סטרס.

 

2. בדיאטה מספיק לבצע אימון אירובי בלבד.

לא  נכון

 

אימון אירובי כמו הליכה, ריצה או שחייה אכן תורם לשריפת קלוריות מוגברת ולהרזיה אך אימון אירובי לבד אינו מספיק על מנת להצליח בתהליך הדיאטה ובשימור תוצאותיה.

 

במקרים רבים אימון אירובי בעוצמה ובתדירות גבוהה בשילוב גרעון קלורי רב מדי יגרום להרזיה הן מרקמת השומן והן מרקמת השריר.

 

רקמת השריר חשובה לנו לתהליך הדיאטה משום שרקמת השריר צורכת יותר קלוריות במנוחה  ובפעילות ביחס לרקמת שומן ועל כן ככל שנאבד יותר רקמת שריר כך כמות הקלוריות שנשרוף במהלך היום תרד.

 

התוצאה: איבוד שריר יגרום לירידה בקצב חילוף החומרים שלנו ולפגיעה במאמצי הדיאטה שלנו.

 

הפתרון הנחוץ הוא שילוב של אימון אירובי יחד עם אימוני כוח בחדר הכושר או בחוגים שונים. אימוני הכוח יסיעו לשמור על מסת השריר הקיימת בגופנו וימנעו פגיעה בקצב חילוף החומרים שלנו.

 

3.דיאטה דלת פחמימות תסייע לכם לרדת במשקל.

לא נכון

 

לדיאטה דלה בפחמימות של יתרונות רבים: ירידה מהירה במשקל,ירידה ברמות השומנים והסוכר בדם ושיפור מדדי הבריאות אך האם היא תעזור לכם לשמור על משקלכם החדש לתמיד?

 

דיאטה דלת פחמימות תסייע לכם לרדת במשקל בשל הגרעון הקלורי שנוצר בעקבות מניעת אכילת פחמימות, אך לפחמימות יש תפקידים רבים וחשובים בגופו והימנעות מצריכתם יכולה לפגוע בבריאותנו.

 

בנוסף מעטים האנשים שיכולים לשמור על תזונה דלת פחמימות לאורך זמן וכך ברגע שנפסיק את הדיאטה ונחזור לצרוך פחמימות נעלה בחזרה את המשקל שהשלנו אף מספר קילוגרמים נוספים.

 

הפתרון אינו בהימנעות אלא בצריכה מתונה ומושכלת של פחמימות. בבחירת הפחמימות נבחר את הפחמימות הבריאות יותר - פחמימות בעלות אינדקס גליקמי נמוך שמסייע לשמירה על רמות סוכר מאוזנות בדם.

 

מזונות מומלצים: שיבולת שועל, מוצרי חיטה מלאה,קינואה וירקות בעלי תכולת סיבים גדולה.

 

4.מוצרי דיאט יסייעו לכם לרדת במשקל.

לא נכון

 

מוצרי הדיאט אמנם מכילים פחות קלוריות ביחס למוצר המקורי, אבל בטווח הארוך הם גורמים להשמנה. המוצרים מכילים תחליפים שונים כמו ממתיקים מלאכותיים.

 

התחליפים המרכיבים המלאכותיים הם חומרים שזרים לגוף האדם ולכן הגוף אינו יודע כיצד לפרק את המרכיבים הללו לצורך הפקת אנרגיה.

 

הגוף מרגיש שלא קיבל את כמות האנרגיה שלה הוא זקוק ולכן כעבור שעה יאותת לנו שהוא זקוק למזון נוסף. התוצאה תהיה צריכה מוגדלת של מזון שלבסוף תמנע מאיתנו לרדת במשקל ואף תגרום לנו להשמין.

 

מצד שני, גם צריכה עודפת של מוצרי דיאט יכולה לתרום לעלייה במשקל. הפתרון נעוץ בבחירת מזונות דלי קלוריות שבאים מן הטבע. למשל, תמיד עדיף פרי בריא שמכיל סוכר פירות (פרוקטוז) וערך מוסף כמו ויטמינים ומינרלים על פני מעדן או חטיף דיאטתי.

 

מעדן הדיאט לא יענה על צורכי הגוף לאנרגיה ולמשהו מתוק אמיתי וכך יקרה שדווקא התשוקה שלנו למתוק ולאוכל תגדל. הפרי לעומת זאת, יספק לגופנו אנרגיה בריאה וחיונית ובנוסף "ישקיט" אצלנו את הצורך במתוק.

5. דילוג על ארוחה יסייע לכם לרדת במשקל.

לא נכון

 

דילוג על ארוחות גורם לגופנו להוריד את רמות הסוכר הדם. ירידה חדה ברמות הסוכר בדם גורמת לתופעות רבות כגון: כאבי ראש, סחרחורות, חולשה ואף התעלפות.

הגוף מאותת לנו שהוא זקוק לאנרגיה באופן דחוף וכך אנו מוצאים את עצמנו צורכים מזונות בעלי תכולת סוכר גבוהה וזמינה.

 

צריכה של מזונות בעלי תכולת סוכר זמינה הינה צורך הישרדותי של הגוף לעלות את רמות הסוכר בדם. בטווח הרחוק תנודות ברמות הסוכר בדם גורמות להשמנה ולהגדלת הסיכוי לחלות במחלת הסכרת.

 

הפתרון טמון באכילה מרובה של ארוחות קטנות במרווחים של שעתיים עד שלוש לאורך כל היום. אכילה מסודרת לאורך כל היום תמנע מאיתנו את הצורך העז באכילה בלתי נשלטת של מזונות אסורים. הבונוס באכילה במרווחים קצרים, טמון בהגברת קצב חילוף החומרים של גופנו בשל הצורך בבזבוז אנרגיה לצורך תהליכי עיכול ופירוק המזון.

 

6. לא חשוב מתי אנחנו אוכלים את הארוחות הכבדות כי מספר הקלוריות הוא החשוב.

לא נכון

 

אנשים רבים סבורים שמותר לאכול בכל שעות היממה ולא להשמין משום שהשמנה או ירידה במשקל תלויה אך ורק בכמות הקלוריות שאנו צורכים. אבל לתזמון האכילה ישנה השפעה מכרעת ושוות ערך לצריכת הקלוריות היומית.

 

אכילה מרובה בשעות הלילה בסמוך לשעות השינה, גם אם  בסיכום הכללי של היום שמרתם על גרעון קלורי, תגרום לכם להשמנה!

 

בשעות השינה מתרחשים לנו תהליכי בנייה ושיקום בגלל הפרשת הורמון הגדילה. הגוף מאט את תהליכי העיכול ומפנה את האנרגיה לתהליכי הבניה והשיקום.

 

עיכול המזון בשינה אינו מושלם ועל כן שאריות מזון שלא עוכלו כראוי יאגרו ברקמות השומן. הדרך הטובה ביותר למנוע השמנה היא לא לאכול ארוחה כבדה כשעתיים עד שלוש לפני השינה.

 

7. לא לאכול אחרי אימון כושר כדי לא להחזיר קלוריות שנשרפו.

 לא נכון

 

לאחר אימון הכושר זקוק גופנו למרכיבי מזון כמו פחמימות וחלבונים על מנת לשקם את הגוף ולבנות את מסת השריר.

 

אי אכילה לאחר אימון כוח אמנם תגרום לגוף לגרעון קלורי יומי גדול יותר, אך לטווח הרחוק אנו גורמים לפגיעה ברקמת השריר של הגוף וכידוע רקמת שריר היא רקמה החשובה להגברת קצב חילוף החומרים של הגוף.

 

בנוסף אי אכילה לאחר אימון מגדילה את הסיכוי לפציעה באימונים הקרובים בשל אי מתן מרכיבי תזונה חיוניים לגופנו.

 

8. קלוריה היא קלוריה ולא משנה מה.

לא נכון

 

מדובר במיתוס הכי ותיק  שעליו מבוססות מרבית הדיאטות, כי מקור הקלוריות חשוב ולא כמה קלוריות מכניסים לגוף. כך למשל, דיאטת 1000 קלוריות שמבוססת על שוקולד וג'אנק פוד תגרום לנו לרדת במשקל פחות מדיאטת 1000 קלוריות המבוססת על תזונה בריאה ומאוזנת.

 

מזון חסר ערך תזונתי מתעכל למה יותר ונספג מהר יותר בזרם הדם ולכו גורם לגוף פחות לשרוף קלוריות במהלך העיכול, לעומת זאת מזון מורכב כמו דגנים מלאים מתפרק יותר לאט ומצריך ממערכת העיכול עבודה קשה יותר כלומר יותר קלוריות נשרפות במהלך העיכול.

 

התוצאה בטווח הרחוק: ירידה טובה יותר במשקל, בריאות טובה יותר והסוף להתעסקות המעצבנת עם הקלוריות.