אתמול אחר הצהריים נסעתי לגן: הרדיו היה מכוון לרשת ב'; ענת דולב נפרדה מהמאזינות והמאזינים של תכניתה בשלוש, והציעה להם לשוב ולהשתמע מחר. בדקות שהפרידו בין התכנית למהדורת החדשות שודרו, כרגיל, פרסומות: אחת מהן הייתה לחזיות של טריומף.

 

עוד ב- Onlife:

 

בפרסומת, שיתפה אישה צעירה את המאזינות בקיטור קליל על התסכול הכרוך בנהיגה איטית בפקק של הבוקר ובתלונה על הגבר המטריד במכונית הסמוכה: איזה מזל, חתמה, שלבשתי את החזיה הזו הבוקר. הרטוריקה הזכירה פרסומת שכבר נשמעה ברדיו בזמן האחרון: שתי נשים מדברות על חזייה. גבר מתערב ומסביר להן איזו יותר נוחה. הן עוזבות הכול ורושמות הפרטים. נחשו איזו חברה מייצרת את החזייה הזו.

 

לעמוד של טריומף ישראל בפייסבוק, בעברית, יש למעלה מ-25,000 אוהדות ואוהדים. בדומה לחברות מסחריות אחרות, גם זו מקדמת עצמה ברשת החברתית: במקרה זה מעלה תמונות של דוגמניות לבושות בפריטי הלבשה תחתונה ומתפקדת על תקן ערוץ שירות לקוחות נוסף, כאילו אינטימי, ומציגה עצמה בתור חברת ההלבשה התחתונה ש"באמת מבינה אתכן". מבינה את מי?

 

"הפרסומת שלכן לחזיות גורמת לי לא לרצות לקנות אותן, אני פשוט לא מוגדרת בין הקהל שאתן פונות אליו. אני לא שואלת גברים איזה חזייה יותר נוחה", כתבה אישה אחת בטיימליין של טריומף ישראל; "גבר מסביר שזה נוח? לא אמין בעליל!", קבעה שנייה; לא קונה יותר, הודיעה שלישית.

 

אישה אחרת חידדה את המסרים העולים מהפרסומת וצירפה קישור לסרט קצר וחשוב על הנזקים שמחולל המרדף אחרי ממדי הגוף; אישה נוספת העלתה בפרופיל שלה Note חשוב: "ניצחון שלנו", כתבה, "הוא ההפסד של טריומף".

 

הקשבתי לפרסומות שלכן, כתבה שלומית הברון, והנה מה שהבנתי:

1.      נשים הן קנאיות, רכלניות וצרות עין כלפי נשים אחרות.

2.      גברים מבינים בחזיות ובנוחות של חזיות יותר מנשים.

3.      נשים מקשיבות לגברים יותר מלנשים כשהן באות לקנות חזיות ולהתלבט איזו חזייה

         נוחה.

4.      אתם חושבים שנשים הם קנאיות, רכלניות וצרות עין.

5.      אין לי כל כוונה לקנות יותר חזיות שלכם.

6.      ויש לי את כל הכוונה להגיד גם לנשים אחרות לא לקנות חזיות שלכם.

 

ניצחון שלנו הוא הפסד של טריומף (צילום מסך)

 

לבסוף איחלה להם יום מקסים. טריומף ישראל הודו על המשוב ואיחלו לה המשך יום נעים. אט אט העלו עוד נשים את הפוסט שחיברה שלומית.

 

אמש, בעצה אחת, העלינו דף אירוע משותף בפייסבוק. כל זמן שהקמפיין המביש והאגרסיבי הזה, לפיו מה שמשחרר את האישה מהגבר שמטריד אותה מינית בפקק בבוקר הוא החזיה שלה, ומי שקובע איזו חזיה תלבש אישה הוא גבר, נשאר באוויר, גם אנחנו בוחרות לא לקנות חזייה של טריומף.

 

אנו קוראות לחברותינו שהצטרפו לעמוד האוהדים/ות של טריומף ישראל להעלות לטיימליין של החברה פוסט מחאה אישי וללחוץ על Unlike. לאקט זה משמעות כפולה: מלבד מחאה, יש לו גם השלכה בהיבט המסחרי. נשים יחדלו לתרום לפרסום החברה הזו פרופיל/הטיימליין האישי שלהן. עוד ועוד נשים מצטרפות. עוד ועוד חברות מסירות את שמן מהעמוד.

 

אמנם אפשר להניח שאחת המטרות של משרד הפרסום היא להפוך את הקמפיין הנ"ל לקמפיין מדובר, אך גם אם מטרה זו הושגה, הרי שהיעד – הגדלת המכירות – לא יושג. חבל שחברה כה ותיקה בוחרת לשווק את המוצר החשוב שלה בצורה כזו. מעניין לשמוע מה בדיוק עבר בראש של מי שהגו את הקמפיין הזה: האם בחדר לא-אפוף עשן – בכל זאת, בעונה החמישית של "מד מן" גם פגי אולסן יודעת שהעישון מזיק לבריאותך – לקחו בחשבון את התגובות הפמיניסטיות כמקדם מכירות?

 

את השיעור הזה פגי אולסן למדה מזמן. הקאסט של פרסומאי "מד מן" (צילום: יח"צ)

 

לא פחות מעניין לשמוע מה בדיוק עבר בראש של אנשי טריומף ישראל, שנוסדה כאן ב-1969, שלוחה של החברה הבינלאומית שנוסדה לפני יותר ממאה שנה. "אנחנו מותג שמרן", אמר מנכ"ל טריומף בשנה שעברה בראיון לעיתון כלכלי. "אם אנחנו כבר מפרסמים זה פרסום תדמיתי, משום שכדי לשמר את התדמית של המותג אתה חייב להמשיך לפרסם". האם שמרנות פירושה חשיכה? מדוע חברה כה ותיקה זקוקה לפרובוקציה מסוג זה כדי למכור? ומה זה אומר עלינו?

 

דף האיוונט שמחרים את טריומף (צילום מסך)

 

עמוד הפייסבוק של טריומף ישראל מונה למעלה מ-25,000 אוהדות ואוהדים, ביניהם כמה מחברותיי: מותר להניח שרובם נשים. מותר להניח גם, שכמה מחברותיכן רשומות לעמוד זה. הפסיכולוגית הפמיניסטית פרופ' קרול גיליגן כבר הראתה מזמן שנשים בוחרות למקם את עצמן בעולם בתוך רשת של קשרים. הסירו את שמכן מהעמוד וכתבו בטיימליין של טריומף למה, פנו באופן אישי לחברות שלכן שיעשו זאת.

 

הצטרפו לדף הפייסבוק: גם אנחנו בוחרות לא לקנות חזייה של טריומף