בסקר שנערך לאחרונה בארה"ב על ידי חדשות ABC ועיתון וושינגטון פוסט, נבחרה מישל אובמה לדמות הכי פופולרית בפוליטיקה האמריקאית. בחירה מפתיעה מצד אחד, לאור העובדה שהיא אינה פוליטיקאית.

 

אבל לא זה באמת הדבר המפתיע בתוצאות הסקר הזה, משום שבאופן כללי ידוע כי הגברת אובמה, שמחזיקה בלא מעט תארי "המתלבשת הטובה" ו"האישה המשפיעה ביותר בעולם" זוכה לפופולריות רבה בתרבות האמריקאית. למעשה, הדבר המפתיע באמת הוא עצם הפופולריות הזאת. כי מישל אובמה פשוט לא מצליחה, וגם לא מנסה, להתאים את עצמה לאף תבנית אפשרית. והחברה לא נוהגת לחבק דמויות כאלה.

 

עוד ב Onlife:

 

מהרגע שנחשפה לעינו הבוחנת של הציבור, עוררה מישל אובמה אהדה רבה, ובמקביל תמיד הצליחה לעורר גם ויכוחים. אבל הנקודה המעניינת בקשר לאובמה היא שעל אף העובדה שאישה בקליבר שלה היתה אמורה לבלבל את אנשי הקהילות השמרניות, דווקא את הקהילה הפמיניסטית מצליחה אובמה לבלבל יותר מכולם.

 

מישל אובמה בפינת הסאטירה הקבועה של דייויד לטרמן "העשיריה הפותחת":

 

 

מבזבזת את כספי המדינה?

מישל אובמה מגלמת היטב את הדילמות והקשיים שנשים מערביות רבות נאלצות להתמודד איתם על בסיס קבוע, ואין דוגמה מופלאה ממנה לסטנדרט הכפול הנדרש מנשים. ובמובן הזה אובמה היתה יכולה להיות אייקון פמיניסטי מושלם. אלא שהיא לא תמיד עושה את הבחירות הייצוגיות, לכאן או לכאן, ואולי דווקא בזה היא מצליחה לגלם טוב מכולן את הפמיניזם החדש, זה שרוצה יותר מהכל את החופש לבחור.

 

הנה בזעיר אנפין אחד המנגנונים היעילים ביותר לדיכוי והחלשת נשים: מישל אובמה, כמו כל הנשים ובניגוד לכל הגברים, צריכה לקחת בחשבון בדיוק מה היא לובשת כשהיא יוצאת מהבית. מצד אחד, התקשורת אוהבת לפאר את המראה שלה ולהכתיר אותה פעם אחר פעם כאייקון אופנה, להציב אותה בראש מצעדי "המתלבשות הטובות" השונים ולהטיח ביקורת נוקבת בכל פעם שתעז להיתפס בעדשת המצלמה כשאינה לבושה במיטב בגדי המעצבים. מצד שני, אובמה סופגת לא מעט ביקורת על בגדיה היקרים, בטענה שהיא מבזבזת את כספי משלם המיסים לשווא. שזו המקבילה הנשיאותית ל"מבזבזת את הכסף של בעלה".

 

אף אחד מהמלינים לא זוכר שכשהגישו הזוג אובמה את דו"חות המיסים שלהם בשנת 2006, עלתה הכנסתה של מישל אובמה על הכנסתו של בעלה כמעט פי שתיים. ולמה אף אחד לא זוכר את זה? ומדוע היום היא לא יכולה להשתיק את המבקרים בטענה שאת כל כספה היא מרוויחה בעצמה? משום שמישל אובמה עשתה, למורת רוחן של הפמיניסטיות, צעד שעשו נשים רבות לפניה: לקחה צעד אחורה והתפנתה לתמוך בקריירה של בעלה ולהשקיע במשפחתה.

 

הנאום הבלתי נשכח של מישל אובמה בכנס הועידה הדמוקרטית ב - 2008:

 

 

רוצה להיות ביונסה

ב - 2007, כשהכריז ברק אובמה על כוונתו להתמודד מול הילרי קלינטון על ראשות המפלגה הדמוקרטית, הפחיתה מישל אובמה את מחויבויותיה למקום העבודה שלה בשמונים אחוז, כדי לעזור לבעלה ולתמוך בו. ב - 2008 הצהירה אובמה, שכיהנה כסגנית נשיא של המרכז הרפואי באוניברסיטת שיקגו, כי בכוונתה להציב את משפחתה ואת מחויבויתיה כגברת הראשונה של ארה"ב במקום הראשון בחייה. שנייה לפני שכל הפמיניסטיות תלשו את השיער, התייחסה אובמה בשלווה לבחירה שלה, ונתנה את התשובה הכי מעצימה שיכלה לתת: "העמדה שלי היא שאני תמיד יכולה לעשות איזו קריירה שארצה", אמרה בראיון ל CNN. "לכן איני מפקפקת בכך שאוכל לחזור לעבודתי, או למשהו מעניין אחר". במקביל, דאגה אובמה שכל הצוות המקיף אותה יהיה על טהרת המין הנשי.

 

בתחילת 2009 נכנסו בני הזוג אובמה עם שתי בנותיהם לבית הלבן, אבל מישל אובמה לא הפכה להיות יותר קלה לעיכול, עבור אף קהילה בחברה האמריקאית. מצד אחד, רבים מאשימים אותה בהתערבות בניהול שלטונו של בעלה. מצד שני, עיסוקה העיקרי הוא מלחמה בהשמנה אצל בני נוער וגידול ירקות בגינת בית הלבן, משל היתה עקרת בית משנות החמישים. הפמיניסטיות היו רוצות לראות אותה קצת פחות דומסטית וקצת יותר דומה למזכירת המדינה הילרי קלינטון (אם כי יש לזכור שגם קלינטון, בימיה כגברת הראשונה, עשתה מעשה "האישה הטובה" ושתקה בייצוגיות אל מול בגידותיו של בעלה), השמרנים היו שמחים לראות אותה דומה קצת יותר לברברה בוש, ומקפידה "לדעת את מקומה". כל הקהילות כולן לא ממש היו מרוצות מהראיון שנתנה למגזין People, בו נשאלה מי היא הכי היתה רוצה להיות, והשיבה: ביונסה.

 

לא בדיוק מניב ריח של שחרור נשים. עטיפת ספרה החדש של מישל אובמה

 

אז איך בכל זאת מחזיקה מישל אובמה במעמד הדמות הכי פופולרית בפוליטיקה האמריקאית? שאלה טובה. אולי דווקא היכולת השלווה שלה להישאר נאמנה לעצמה היא הדבר שמעורר הכי הרבה הזדהות. אולי דווקא הסירוב העיקש שלה לספק את מה שמצפים ממנה, דווקא העובדה שהיא מנצלת את החופש שלה לבחור מה היא רוצה להיות ובמה היא רוצה לעסוק - הוא שממקם אותה בראש הסקרים האלה. ומה יותר פמיניסטי מזה?