כשהקיץ מגיע אנחנו מתכוננים כדי להגן על עצמנו מפני נזקי השמש. אבל לדברי הרמן וויס, רוקח יועץ לחברת סבוקלם, השמש היא לא המזיק היחיד.

 

עוד ב- Onlife

 

יש כמה סוגי קרינה שאנו נחשפים אליה: קרני UVB– המהווה כ-5% מהקרניים,  קרני UVA– המהווה כ-94% מהקרניים, 1% מהקרניים המהווה תתי קבוצות אחרות ( UVC    UVD).

 

  • קרני ה-UVB נמצאות בעיקר בחשיפה הישירה לקרני השמש והנזקיה הבאים לכדי ביטוי מידי בעור - אדמומיות, כוויות וכדומה. ההגנה מפניה היא בלבישת בגדים מתאימים וכמובן הימנעות מחשיפה ככל שניתן.

 

  • קרני ה- UVAלעומתן, הן קרניים עוצמתיות בהרבה והחשיפה שלנו אליהן נמשכת שעות רבות - מהזריחה ועד לכיבוי אורות בבית. הנזק המצטבר מהחשיפה לקרני ה-UVA מתבטא בהזדקנות מוקדמת של העור - קמטים, פיגמנטציה, איבוד אלסטיות ואף מחלות עור וסרטן העור.

 

הדרך היחידה להימנע מחשיפה זו, היא שימוש יומי בקרם הגנה בעל יכולת חסימה לקרני UVA.

 

מומלץ מאוד להשתמש בקרם ההגנה מדי יום ולאורך כל היממה ומומלץ להימרח עוד לפני היציאה מהבית. חשוב לזכור גם שכמות מסוימת של קרני UVA חיונית לגוף לפעילות תקינה ועידוד יציאת ויטמין D- ולכן הסטנדרט להגנה מקרני ה- UVAהוא "חסימה של מעל 90% מקרני ה-UVA".

 

החשיפה המוגברת לקרני  UVA נובעת מחוסר מודעות של הציבור. לדברי וויס, אנשים מתבלבלים בין המונח SPF (המספר על האריזה) לבין יכולת ההגנה מ-UVA.

 

כמו כן, הנזקים מקרני ה-UVB  הם מיידיים, בעוד שהנזקים מ-  UVAהם לטווח ארוך ואינם ניכרים באופן מיידי.

 

ההגנה הטובה ביותר מקרינה

  • למרוח מקדמי הגנה. את המריחה הראשונית רצוי לבצע טרם היציאה מהבית. מכיוון שבמהלך היום אנו מזיעים, שוטפים מידי פעם את הפנים או מנגבים עם מפית, רצוי לחדש מריחה כל כמה שעות.

 

  • להבין איזה מספר מקדם אתם צריכים. בהגנה יומיומית, אין צורך בהגנה של מעל SPF30, הנותנת בין 8-10 שעות הגנה אפקטיבית מקרני ה-UVB

 

  • להקפיד למרוח קרם הגנה במשך כל השנה. בארץ, עוצמת השמש חזקה גם בחורף. אפילו בימים מעוננים, עוצמת קרני ה-UV המגיעה אל הקרקע, גבוהה מהרצוי. בנוסף, גם אור היום, החודר אלינו לבית ולמשרד דרך החלון, ומוקרן בתאורה המלאכותית (כגון פלורוסנטים ומסכים) אליה אנו חשופים רוב שעות היום, מכיל קרני UVA עוצמתיים מאוד. אגב, באתר השירות המטאורולוגי  ניתן למצוא טבלה יומית, המפרטת את רמת קרינה ה- UVלאורך שעות היממה.

 

  • ללבוש בגדים מתאימים החוסמים את קרני השמש. כיום אנו יודעים שישנם בדים המעבירים דרכם בעיקר את קרני ה-UVA  אך גם את קרני ה-UVB. כמה שהבד יותר דק ויותר בהיר, כך גם היכולת שלו להעביר את קרני ה-UVA גבוהה יותר. מסיבה זו, בקיץ כשהולכים עם בגדים קצרים ובהירים, מומלץ להשתמש בקרם הגנה מתחת לבגדים.

 

  • מריחה של קרם ההגנה בלבד לא מספיקה. לאחר החשיפה לשמש מומלץ למרוח קרם לחות דל שומן על בסיס מימי, על הפנים והגוף. האחוז הגבוה של המים בתכשיר יסייע לצנן את העור לאחר החשיפה לשמש. כמו כן, מומלץ למרוח על הפנים, צוואר ומחשוף, ג'ל הרגעה העשיר בריכוז גבוה של צמח האלוה ברבדנסיס – זן מיוחד של אלוורה הנחשב לאפקטיבי ביותר. יש לשים לב - מרבית הג'לים הנמכרים בשוק מכילים אחוז נמוך של אלוורה ומבוססים על תמצית יבשה (לא נוזלית של הצמח) מרכיב בעל איכות נמוכה. בנוסף הצבע הירוק האופייני לתכשירי האלוורה מצביע על כך שהוסיפו לתכשיר צבע, מאחר ומיצוי האלוורה אינו ירוק אלא שקוף ולעיתים צהבהב.

 

  • להקפיד על תזונה מתאימה בתקופות של חשיפה רבה לשמש. רצוי להקפיד לצרוך מזון טרי ושפע של ירקות. ישנם תרופות ומזונות שונים (כדוגמת סלרי) המגבירים את הרגישות לשמש וצריך להימנע מהם בתקופות אלו. תוספי תזונה המכילים אנטי אוקסידנטים כמו קו אנזים Q10, ויטמין E, ויטמין C, ביוטין, כורכום, תלתן אדום וסרפד יעילים לשמירה על העור נגד נזקי הסביבה והחשיפה המוגברת לשמש. בנוסף לתוספי התזונה, מומלץ לשתות כוס מיץ ירקות המכיל ירקות ירוקים כמו תרד, פטרוזיליה, כוסברה, שומר, שמיר וכו'. הירקות יספקו לגוף ויטמינים ויסיעו בהגנה ובשיקומו בעקבות החשיפה לשמש.