תזונה נכונה: אוכלים בריא, מקבלים על זה כסף
המאבק לשמירה על משקל תקין והקניית הרגלי אכילה בריאים מפרנס אנשי מקצוע רבים. מהנקודות של שומרי משקל ועד תוכניות ארוכות טווח אצל דיאטניות ואנשי ספורט. אבל מה הייתם אומרים אם היו מציעים לכם כסף על כל מאכל בריא שהייתם בוחרים לאכול? כנראה שהייתם הולכים על זה. זה בדיוק מה שחשב מייקל פאוליני, עובד IBM באוסטין שבטקסס ארצות הברית. בזמן שישב לעוד ארוחת צהריים של המבורגר וצ'יפס באחת המסעדות המהירות ליד מקום עבודתו לפני יותר מעשר שנים.
עוד ב- Onlife
- האם נוכל בעתיד לתכנן לעצמנו את הפירות שנרצה לאכול?
- מיץ הרימונים שמבטיח לרפא את הסרטן
- בלוגי האוכל הכי עסיסיים בעולם
פאוליני, יחד עם חבריו לצוות, החליטו שהגיע הזמן לטפל בהרגלי האכילה הגרועים שלהם, אבל הפעם בצורה מהנה הרבה יותר. הם עשו את מה שהם עושים הכי טוב: המציאו תוכנת מחשב אשר תעזור למשתמשים בה להשיל את הקילוגרמים המיותרים בצורה מהמנה, כמו משחק x-box, אבל עם תמריץ נוסף, הזדמנות לזכות בכסף.
המשחק הוא פשוט: המשתתפים מתוגמלים כאשר הם אוכלים בריא, וזוכים לביקורת כאשר הם אוכלים רע. ההשראה למשחק הייתה מכונית ההונדה Insight, מכונית היברידית אשר נותנת לנהגים משוב על נהיגה ראויה או בלתי ראויה בזמן אמת על הכביש.
כך אכילת סלט לארוחת צהריים יכולה לזכות את האוכל ב- 50 סנט, ועוגה לקינוח? ממש לא. התוכנה זכתה לאחרונה, לאחר דיונים ובחינות מדוקדקות, ברישום לפטנט מטעם משרדי הרישום בארצות הברית. פאוליני עצמו, אגב, כבר השיל כבר 10 ק"ג ממשקלו. מפתחי המשחק מתעתדים להוציא אותו לשוק השנה, כך שלצערנו עדיין לא נוכל ליהנות ממנה עדיין.
פסיכולוגיה ומשחק
"המשחק הוא דוגמא ליישום של טכניקת משחק ופסיכולוגיה", מסביר פאוליני, "כיום יש שפע של יישומים שמשתמשים בטכניקות כאלה, ודומות, כמו למשל של שומרי משקל.
"המטרה של המשחק שלנו ושל אחרים שפועלים באותה טכניקה היא להשפיע על ההתנהגות של המשחק בעולם האמיתי, הפעם בתחום של תזונה ובריאות. רצינו להפוך את התהליך המפרך של איבוד משקל, לכייף יותר".
המשחק של פאוליני וחבריו מושתת על כנות, לדבריו כל אחד יכול להשתמש בו, מעובדי הייטק, רצי מרתון ועד אימהות שמנסות לשכנע את ילדיהם לאכול ירקות. "כולם מבינים מזומן", מוסיף פאוליני, אבל משתמשים יכולים להרוויח גם כרטיסים לקולנוע או בעלי חיים לשימוש במשחק חווה, במחשב".
אין פרטיות
הילה לאור, דיאטנית קלינית סבורה שלהקניית הרגלי אכילה נכונים בצורה קבוצתית או חברתית יש השפעה רבה: "כבר כיום יש לא מעט פלטפורמות אינטרנטיות בהן אנשים רבים בוחרים לשתף את חבריהם הווירטואלים בהרגלי האכילה שלהם והתזונה היומית. הירידה במשקל החברתית הופכת יותר ויותר פופלארית, חברות רבות ואנשי מקוצע עושים בזה שימוש".
היא מוסיפה כי לצד היתרונות, כמו עידוד, הצעות, תפריטים, המלצות ולעתים גם דירבון לחזור לדרך ממנה יצאו, יש כאן סוגיה לא פשוטה של פרטיות המשתמש, ממש כשם שהוויכוח על רשתות חברתיות אחרות עולה שוב ושוב, גם בנושא זה של הגנה על הפרטיות, עולות שאלות אתיות לא פשוטות.
"בנוסף, מטרידה אותי גם השאלה של מה יקרה אחרי שאותו אדם יפסיק להשתמש במשחק? או בפלטפורמה כזאת או אחרת"? אומרת לאור, "האם הרגלי האכילה הבריאים כבר יהיו מושרשים בו והוא ימשיך באותה דרך? או שבסיום המשחק הוא יחזור להרגליו הישנים". לכך עדיין אין פתרון אבל אם אנשים יתמידו בהרגלי האכילה הנכונים שרכשו ויאכלו נכון, הרווח הוא כולו שלהם.