האולימפיאדה הראשונה של השחיינית האוסטרלית לייזל ג'ונס (Leisel Jones) הייתה בשנת 2000 בסידני. ג'ונס, אז בת 15 בלבד, נחשבה להבטחה הגדולה של ענף השחייה האוסטרלי.

 

ב - 12 השנים שחלפו מאז פרעה השחיינית הבלונדינית את ההימורים שהונחו על גבה הרחב וגרפה לחיקה שלוש מדליות זהב, ארבע מדליות כסף ומדליית ארד. היא נחשבת לאחת השחייניות המוצלחות שהעמידה הנבחרת האולימפית האוסטרלית עד היום וסמל לגאווה לאומית. כלומר, עד שמישהו קורא לך שמנה.

 

עוד ב Onlife:

 

ב - 24 ליולי פרסם עיתון ההראלד סאן במלבורן תמונה עדכנית של ג'ונס, כיום בת 26, וטען בכיתוב התמונה ש"האלופה האולימפית לא תתאים לבגד הים שלבשה ב - 2008". בעיתון הפופלארי לא עצרו ברמיזות על עידכוני מלתחה ואף פרסמו סקר לקוראים לקראת אולימפיאדה 2012 בו הם שאלו האם ג'ונס 'ראויה להתחרות בשם אוסטרליה באולימפיאדת לונדון?". לא, עדיף שהעורך יחליף אותה במקצה 400 מטר מעורב.

 

לייזל ג'ונס בתמונה עדכנית

 

הרגשה שלא ממש עוזרת לזכות במדליה

פרסום התמונה הלועגת לאחת האלופות המפורסמות של היבשת לחצה לטוקבקיסטים חזק על כפתור התגובות. קולגות, ספורטאים לשעבר, מומחים לבריאות וחברים הגיעו לתמוך בשחיינית הצעירה בסיוע הפגזה מאסיבית מצד הרשתות החברתיות. תוך מספר שעות הוריד העיתון את הסקר מהאתר והתנצל על הכתבה הפוגענית אבל זה היה מעט מדי ומאוחר מדי.

 

ג'ונס סומנה בתקשורת הבינלאומית כ"שמנה מאוסטרליה" וכלי התקשורת שסיקרו את הגעתה לאולימפיאדה דאגו לציין ש"היא נראית מפוקסת למרות הביקורת על משקלה" ו"חברי נבחרת השחייה האוסטרלית מקיפים את ג'ונס באהבה ובתמיכה". לא בדיוק האוירה האידיאלית לזכות בעוד מדליות עבור המדינה שלך.

 

כלי התקשורת המקומיים טענו כי ההראלד סאן מעודד הפרעות אכילה בקרב ילדות צעירות ומחזק דימוי גוף לא מציאותי. ג'ונס, בחורה עם חוש הומור ורוח ספורטיבית הצליחה להפוך את הביקורת השלילית למקדם מכירות והפכה משחיינית אלמונית בזירה הבינלאומית לנערת הפוסטר החדשה של האוליפיאדה. "זה הדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות לי" אמרה לכתבים אמש (שני) לאחר שסיימה להתחרות במקצה חזה בו היא מחזיקה בשיא אולימפי. "לא יכולתי לבקש יותר. אני מהאנשים הללו שאם אתה שם אותם תחת לחץ, הם יראו מה הם יכולים לעשות. קראתי את התגובות ואז עשיתי את אחד המקצים הטובים ביותר שלי".

 

לייזל ג'ונס היום עם בטן וצלוליט, ופעם, בתמונה הקטנה

 

השינוי בתעשיית האופנה הוא קוסמטי בלבד

הזירה התקשורתית והפרסומית שבה מתקיים כיום עולם האופנה על כל שלוחותיו טבולה בצביעות אירונית. עורכות אופנה ומעצבי עילית יוצאים בהכרזות יום יומיות על מלחמה באנורקסיה ובדימוי הפוטושופ. מכתבים המצהירים על העסקת דוגמניות עם BMI תקין מתפרסמים חדשות לבקרים ומעצבים פותחים תצוגות עם מידה 38 לראווה. פעילים בענף שלא הפנימו במהירות את שינוי הלך הרוח ומעיזים לתאר את ערגתם למודלים שברירים וכחושים (קרל לגרפלד לדוגמא) נצלבים על אוטומט, עד שהם מצהירים על נכונותם להתיישר על פי הנורמות החדשות.

 

אבל מה שפעם נאמר בריש גלי ממשיך להתרחש בחדרי העריכה ובצילומי האופנה. על כל 'אישה אמיתית' שמוצגת בהפקת אופנה צועדות בנות 16 דקיקות על מסלולי התצוגה של לנוון. השינוי, כמו בכל עולם האופנה, הוא בעיקר קוסמטי וטרנדי. אין זה אומר שהמהלך אינו מבורך ובריא יותר, רק שאין באמת מחויבות אמיתית לשנות את הסטנדרט.

 

הנורמות הכפולות הללו משוכפלות גם לעולמות מקבילים שמשיקים לעולם האופנה ומושפעים ממנו ישירות. שחקניות, זמרות וספורטאיות שמשתמשות בגופן ככלי עבודה התיישרו מזמן עם חוקי הרזון הנחשקים והן נשפטות על כך על בסיס יומי בכלי התקשורת השונים.

 

לייזל ג'ונס יוצאת מהברכה אחרי משחה מוצלח

 

"אישה אמיתית", רק מתאמנת מאז שנולדה

כולן רוצות להיות סלבריטאיות, כולן רוצות להיות עשירות וכולן רוצות להיות רזות. ההאחדה הרעיונית והויזואלית בעולם הבידור (שגם הגדרותיו נפרצו ממזמן) משפיעה גם על צרכניות תקשורת ההמונים וגם על המשתתפות במשחק – והן מתוגמלות בהתאם. מריה שארפובה היא לא שחקנית הטניס הטובה בעולם, אבל היא בהחלט אחת היפות והרזות שביניהן. וחוזי החסות בשווי עשרות מיליוני דולרים שעליהם היא חתומה מעידים מהו באמת דימוי הגוף ששולט היום בתקשורת.

 

להכניס את ג'ונס לתבנית ה"אישה האמיתית והחדשה" זה כמעט קל מדי. קצת כמו לבקש מכם לצאת לה מהצלחת. התקשורת משוועת להכתיר נערת פוסטר חדשה שתתאים לטרנד הנוכחי וג'ונס הגישה להם את עצמה בבגד ים שלם.

 

אבל ג'ונס היא לא אישה אמיתית. היא אישה בת 26 שמתאמנת מאז שלמדה ללכת, מתחזקת שגרת אימונים סיזיפית ואוכלת תפריט מתוכנן שנה קדימה. העלייה במשקל היא בסך הכל החלקה קטנה שהרשתה לעצמה לאחר 18 שנה במים. נכון, יראיינו אותה ויצלמו אותה ואולי היא אפילו תצליח להשיג עוד כמה מדליות לאוסף, אבל השומנים לא ישארו. כדי להמשיך לשרוד בעולם שבו הנשים האמיתיות מצטלמות, אבל הדוגמניות הרזות גוזרות קופון – ג'ונס תצטרך לחזור לחדר הכושר ולהכניס את הבטן.