זה קורה כמעט לכולם. ארוחת הערב היא כבר זיכרון רחוק, והערב מזדחל לו לאטו.  פתאום מתחשק לאכול משהו. יותר נכון, בכיוון של לנשנש, אבל אז מתחיל הדיאלוג הפנימי שלנו עם עצמנו, לאכול או לא לאכול. מצד אחד, אנחנו מנסים לשמור על המשקל, אבל מצד שני, ממש, אבל ממש אנחנו רוצים לאכול משהו.

 

צחי כנען, דיאטן קליני, מומחה להרזיה ולתזונה רפואית, אומר שההתלבטות היא מיותרת לגמרי. "אם רעבים אז אוכלים, ואין קשר אם זה לילה או יום. יש בציבור איזושהי תפיסה שלאכול בלילה זה לא בריא, אבל אין לה שום ביסוס מדעי. אם רוצים לרזות, כדאי לאכול דברים בריאים ולא משמינים בכל שלב ביום, אבל אם אתם מחפשים פשוט איך להעביר את הזמן, כי הערב עוד לא נגמר, אז כל האפשרויות פתוחות בפניכם. מבחינה מטבולית, לגוף אין העדפה לזמן בו אוכלים אוכל מסוים".

איך נראים אוכלי הלילה

לדברי כנען, הרצון לאכול בלילה נובע מכמה סיבות. הסיבה הכי בסיסית, היא פשוט שעמום. "בלילה, הבית נהיה שקט, יש רגיעה גם במצב הנפשי והפיזי, ואז מחפשים משהו. כדאי שה"משהו" הזה יהיה חטיף  אנרגיה, פרי, קרקרים, אפילו פרוסת לחם עם ממרח", הוא מסביר.  הסיבה השנייה לאכילה לילית, אותה מונה כנען, היא רעב. "אם אתם רעבים, אז צריך לאכול ארוחה של ממש. היא יכולה לכלול, כריך, מנת קורנפלקס, סלט, קרקרים, כל דבר. אבל רצוי להגיע לשובע, כי אם זה לא יהיה מספיק, אז תחושת הרעב תתעורר שוב, ואז שוב תחפשו משהו לאכול".

 

אסנת רבין, דיאטנית קלינית מומחית במרפאה להפרעות אכילה בבית חולים רמב"ם בחיפה, וחברה בעמותת עתי"ד, מסבירה כי הרבה אנשים שרעבים בלילה, סובלים בעצם מתופעה הנקראת morning anorexia כלומר, חוסר תאבון בשעות הבוקר. "כדאי לדעת כי חשוב מאוד להתחיל לאכול מהבוקר, כדי להעיר את מנגנון השובע של הגוף. ואני לא מדברת על פרי או כוס קפה אלא צריך לאכול פחמימה וחלבון. בצורה כזו, אם אוכלים במשך כל היום, רוב הסיכויים שלא מגיעים ללילה רעבים".

 

לדברי רבין, הכלל הכי חשוב במהלך היום הוא תכנון הארוחות. ביניהם גם את ארוחת הלילה שצריכה להילקח בחשבון. "היא צריכה להיות כשעתיים אחרי ארוחת הערב, ואז חלוקת הקלוריות היומית מתחלקת בין כל הארוחות. בניגוד לארוחת הערב, שכדאי לאכול אותה בצורה מסודרת בישיבה ליד שולחן ולא מול הטלוויזיה, ארוחת לילה  אפשר לאכול גם מול הטלוויזיה או המחשב. בארוחה כדאי לאכול פרי, חתיכה של עוגה, יוגורט או אפילו פרוסת לחם".

 

אבל מה קורה אם הארוחה הלילית המועדפת עליכם היא סטייק עסיסי? לדברי כנען, אין כל בעיה עם הסטייק, וגם לא עם אירועים חברתיים בלילה, שבהם יוצאים לאכול. גם לדבריו, הכל עניין של תכנון ארוחות מראש. "אם אתם יודעים שאתם יוצאים בערב, אז תחליפו במהלך היום את הארוחות. תאכלו בצהריים ארוחה קלה יותר, ואת הסטייק תאכלו בלילה".

 

ובכל זאת, אנשים רבים חושבים כי אכילה לילית היא משמינה. "אז זהו, שלא האכילה בלילה היא משמינה, אלא מה אוכלים בלילה", מסביר כנען, "אם לא אוכלים בלילה, אז פשוט יצורכים פחות קלוריות ואז מרזים או לא משמינים. אבל אפשר לא לאכול באותה מידה גם ארוחה אחרת של היום". לדברי כנען, יש אנשים המתעוררים בלילה ובאופן לא מודע הולכים למקרר כדי לאכול. הם נקראים  night eaters ובדרך כלל בבוקר לא זוכרים כי התעוררו ואכלו. כך שגם אם הם סובלים מבעיות משקל, מדובר בהפרעות שינה ולא בהפרעות אכילה.

ארוחה לילית בריאה

רבין  מסבירה, כי  אכילה לילית הרבה פעמים נובעת מלחץ וממתח. "כל הלחץ של כל היום מתנקז ללילה, ואז מחפשים משהו לאכול כדי להירגע.  אפשר להפוך את הארוחה הלילית לארוחה מזינה, בריאה, ושאחריה נישן שנת לילה נהדרת".

 

לנסות להירגע. אפשר לנתב את הלחץ ואת הסטרס למקומות אחרים, כמו פעילות גופנית למשל. אבל גם פה העניין לא כל כך פשוט. "פעילות גופנית היא פעילות מעוררת", מסבירה רבין, "ואם יש לנו בעיות להירדם ואנחנו מחפשים תעסוקה, פעילות גופנית היא לא התשובה". אז אם בכל זאת, החלטתם על פעילות גופנית,  כדאי לעשות אותה כמה שעות לפני שהולכים לישון. אחרי הפעילות, מומלץ כמובן לאכול משהו.

 

לא לוותר על ארוחת הלילה. גם אם נדמה לכם שמשטר קפדני של דיאטה יוביל אתכם למשקל המיוחל, אל תוותרו על ארוחת הלילה. האפשרות העדיפה פחות מבחינתכם, היא להתעורר באמצע הלילה ולפשוט על המקרר.

 

לא לאכול באמצע הלילה. ארוחת לילה או לא, לא מדובר בארוחה באמצע הלילה, אלא בשעות המאוחרות מאוד של הערב, לפני השינה. אם אתם מתעוררים באמצע הלילה ומתלבטים אם לחטוף משהו, אל תעשו את זה. תשתו כוס מים ותחזרו למיטה. ארוחת הבוקר, היא במרחק כמה שעות ספורות בלבד.