מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר במגזין רפואת הלב האמריקאי מצא כי סוג הדם שלנו משפיע על הסיכון לחלות במחלת לב. על פי המחקר, לאנשים בעלי סוגי דם A, B או AB יש סיכוי גבוה יותר לחלות במחלות לב לעומת אלו עם סוג דם O, הנפוץ ביותר.

 

עוד ב-Onlife:

 

החוקרים, מבית הספר לבריאות הציבור של הארוורד, ערכו במשך 25 השנים האחרונות שני מחקרי תצפית שכללו 90,000 גברים ונשים. במחקרים האלה נבדק האם לבעלי סוג דם מסוים יש נטייה גבוהה יותר לחלות במחלות לב מאשר לבעלי סוג דם אחר.

 

צוות החוקרים, ברשותו של ד"ר לו צ'י לקחו בחשבון גורמים נוספים העלולים להשפיע על הסיכון לחלות במחלות לב כמו גיל, דיאטה, היסטוריה משפחתית של מחלות ושתיה, והשתמשו בנדבקים עם סוג הדם O כנקודת ההתייחסות שלהם.

 

הממצאים גילו, כאמור, כי בעלי סוג דם AB נמצאים בסיכון של  23% ללקות במחלת לב, בעלי דם B בסיכון של 11% ובעלי דםA  בסיכון של 5%. לעומתם, לבעלי סוג דם Oהיה את הסיכון הנמוך ביותר.

 

החיים מתחילים עכשיו מחדש?

עצם המידע עשוי לסייע למיליוני אנשים לשנות את אורח חייהם ולהקטין את הסיכוי למחלת לב, אומר ד"ר צ'י.  "חשוב לדעת מהו סוג הדם שלך, בדיוק באותו אופן שבו חשוב לדעת מהי רמת הכולסטרול או לחץ הדם שלנו. אם אתה יודע שאתה נמצא בסיכון גבוה יותר, תוכל להפחית את הסיכון על ידי אימוץ אורח חיים בריא, אכילה נכונה, פעילות גופנית והימנעות מעישון".

 

ד"ר פול פפר, קרדיולוג בכיר במכון הלב שבמרכז הרפואי שיבא מסכים:  "אנשים שאינם בעלי סוג דם O  בהחלט צריכים להיות בעלי מוטיבציה גבוהה יותר לשנות ולהקטין את גורמי הסיכון שלהם", הוא מסביר. "אבל מעבר לזה צריך לקחת בחשבון גם חשיפה לגורמים סביבתיים כמו השמנת יתר, עישון ופעילות גופנית. לכן שמדובר בסיכון של אדם ללקות באירוע קרדיאלי יש משחק בין הגנטיקה לבין הסביבה".

 

ד"ר פפר מרגיע ומדגיש כי אין צורך לרוץ לקופת חולים הקרובה כדי לברר את סוג הדם שלך. "אנשים צריכים לדעת לנהל אורח חיים בריא. למרות שהמחקר הוא רציני ונתוניו מרשימים, הקשר הסטטיסטי שהוא מראה בין סוגי הדם לבין הסיכון לחלות במחלות לב הוא קטן ולכן ואין צריך לשנות המלצות קיימות לגבי טיפול ולגבי קיום אורח חיים בריא".  

 

פפר טוען כי למיטב הבנתו זוהי הפעם הראשונה בו מעיד מחקר רפואי כי סוג הדם שלך עלול להשפיע על מצבך הבריאותי: "רוב הרופאים בכלל לא יודעים את סוג הדם של הפציינטים שלהם, כי אין לזה ערך רפואי".

לגבי דיאטות הגורסות כי סוג הדם שלנו משפיע על אופי התזונה שלנו, אומר פפר כי "לדיאטות אלה אין שום בסיס רפואי. המשמעות היחידה לסוג הדם שלך היא אם אתה נזקק למנת דם או השתלת איברים".
 

למרות הימצאות קשר סטטיסטי מובהק יש לציין כי המחקר נעשה ברובו על אוכלוסיה לבנה הממוקמת בעיקר בצפון אמריקה. "בשלב הזה אין שום מידע אם ובכלל זה תקף באוכלוסיות אחרות, ובפרט שלנו," מסביר פפר. "רק 6.5 אחוז מהאירועים הלבבים המצוינים במחקר מיוחסים לסוג הדם. מעל 94 אחוז מהאירועים הלבבים קשורים לגורמים אחרים, כך שצריך לשים דברים בפרופורציה".