ראיון עבודה הוא שלב המיון העיקרי והחשוב ביותר בתהליך מבחני המיון בדרך למשרה חדשה, וככזה - הוא בדרך כלל נתפס כאירוע מלחיץ ומאיים. בכל חברה פרטית, ארגון או משרד ממשלתי אליו תגיעו במהלך חיפוש עבודה, סביר להניח שתעברו ראיון עבודה. לרבים יש חרדות וקשיים להתמודד עם הסיטואציה, מה שגורם לנו  לעיתים להתנהג בצורה שאינה הולמת סיטואציה כזאת, מבלי להיות מודעים לכך בכלל, ולפגוע בראיון וברושם הראשוני מול המראיין.

 

עוד ב Onlife:

 

 

גיל אלוני, פסיכולוג תעסוקתי ומנהל תחום ההדרכה במכון נועם, טוען כי ישנם כללים חשובים שהם מעבר לחוקים הבסיסיים והידועים מאליהם (להקפיד לא לאחר או לא לכסוס ציפורניים מול המראיין). לפי אלוני, התנהגות נכונה בראיון עבודה טמונה לא רק בשפת הגוף אלא גם בתוכן של הראיון, באופן בו אנו בוחרים לענות על השאלות ובגישה שאנו משדרים. "הרבה טמון ביחס של כבוד כלפי המראיין", הוא אומר. להלן כמה טיפים של "עשה ואל תעשה" שמציע לנו אלוני:

 

1. לעולם אל תושיטו יד ללחוץ את ידו של המראיין
תמיד המתינו שהמראיין יושיט אליכם את היד ואז לחצו לו את היד בחזרה. אלוני טוען כי "אי אפשר אף-פעם לדעת אם המראיין התכוון ללחוץ לך את היד או לא, ולכן מומלץ להשאיר את הבחירה בידיו".

 

תנו למראיין להחליט אם ללחוץ לכם את היד (צילום אילוסטרציה)

 

2. צרו קשר עין עם המראיין
במהלך הראיון שמרו על קשר עין המראיין. מותר להעתיק את קשר העין למקום אחר רק כשחושבים על תשובה לענות. אולם, מומלץ לא להסתכל לכיוון החלון כי זה נותן תחושה שמה שקורה מחוץ לחדר מעניין אותך יותר. במידה ויש יותר ממראיין אחד, צרו קשר עין עם המראיין ששאל את השאלה וניתן לסירוגין להביט במראיין שליד. "קשר עין נותן תחושה של כבוד למראיין ומביע רצון אמיתי לענות על השאלה שהוא שאל. כשלא מסתכלים בעיניים זה יוצר תחושה של אדם שלא נמצא באמת בחדר ואף תחושה שהמראיין לא מעניין אותנו", מסביר אלוני.

 

3. אל תלבשו או תענדו יותר משבעה פריטים בחלק העליון של הגוף
חולצה, שרשרת, עגילים, שעון, צמיד, ג'קט, סיכה בשיער - אלה כבר שבעה פריטים שמעטרים את החלק העליון של הגוף. אם נרצה להוסיף לפריטים הללו פריט נוסף, כמו צעיף לדוגמה, זו כבר בעיה, ומומלץ לוותר על פריט אחר. אלוני טוען כי "כשאנו לובשים ועונדים יותר משבעה פריטים תשומת הלב של המראיין מוסטת, כי תחום הקשב שלנו מוגבל עד 7 אלמנטים. כשיש יותר משבעה, אנחנו מתחילים לאבד ריכוז".

 

4. אל תניחו שום חפץ על שולחן של המראיין
אלוני טוען כי הנחת חפצים אישיים כמו מפתחות, ארנק, משקפי שמש וכדומה על השולחן זוהי טעות חד-משמעית. "השולחן שייך באופן בלעדי למראיין ואלא אם כן הוזמנתם להניח עליו חפצים אישיים, הימנעו מלעשות זאת", אומר אלוני. "אני ממליץ להגיע עם תיק לראיון עבודה או להשאיר חפצים אישיים באוטו".

 


אל תניחו חפצים על השולחן ואל תלבשו יותר משבעה פריטים (צילום אילוסטרציה)

 

5. בשום פנים באופן אל תגעו בחפצים שנמצאים על שולחן המראיין
לדוגמא,אל תשחקו בכרטיסי הביקור או במתקן העטים וכל חפץ אחר שיש בשולחן המראיין. "התנהגות כזו מציגה לחץ, מתח וחוסר וכבוד ויכולה להעיד על המרואיין כאדם שיש לו קושי עם סמכות ניהולית". טוען אלוני.

 

6. הסירו את המעיל
לא מומלץ לשבת עם המעיל במהלך הראיון וגם לא עם התיק על הברכיים. "זה נותן תחושה של אי נוחות, ושאתם רק רוצים ללכת כבר" טוען אלוני.

 

7. אל תחשבו שאין לכם כוח בראיון
מרואיינים רבים חושבים שהמראיין הוא זה ששולט במפגש ובראיון עצמו. אלוני טוען כי יש בכך אמת אבל "המרואיין הוא זה שבוחר את התשובות לשאלות, ואלה יקבעו במידה רבה את אופי הראיון". כלומר, יש לכם את הכוח לנווט את השיחה. נווטו אותה למקומות החזקים שלכם.

 

אתם יכולים לשלוט בשיחה (צילום אילוסטרציה)

 

8. אל תתייחסו לדמותו של המראיין
מראיין יכול להיות עוין, תוקפני, נחמד, לבבי וכדומה. התייחסות לפרסונה שלו עלולה להכשיל אתכם. למשל, לכעוס עליו אם הוא עוין, או להיפתח יתר על המידה אם הוא נחמד. אלוני ממליץ להתעלם מהדמות שלו ומהמשחק שהוא משחק, ולהתרכז בשאלות בלבד וכיצד אנו עונים עליהן.

 

9. נקטו גישה אקטיבית בתשובותיכם
יש לקחת כל החלטה שלקחנו בחיים ולהציג אותה בצורה אקטיבית. לדוגמה, מסביר אלוני, "אם בחרתם ללמוד כלכלה, אל תספרו שזה היה באופן מקרי כי לא ידעתם למה להירשם וחבר אחר נרשם לזה אז גם אתם נרשמתם. הראו למראיין שאתם עומדים מאחוריי ההחלטות שלכם".

 

10. טיפ אחרון, מובן מאליו אבל חשוב מאוד
תמיד תכבו או תשימו על שקט את הסלולרי לפני הראיון ואל תשאירו אותו על צלצול או על רטט!