בסוף השבוע פורסמה ידיעה על מקרה שקרה בירושלים: חבורת נערים שיצאו לבילוי רואים צעיר מכניס בחורה למכונית שלו. הבחורה שיכורה, והם מחליטים שהוא עומד לנצל אותה מינית ותוקפים אותו עד כדי אשפוז בבית חולים. אפשר היה, אחרי שפסלנו את נטילת החוק לידיים ואת הפעלת האלימות המוגזמת, להתפעל מהמודעות הגבוהה של הבליינים לנושא האלימות המינית נגד נשים. זו שבגללה אחת מכל ארבע נשים תיאנס במהלך חייה, מאה אחוז מהנשים יוטרדו מינית, וכשמדובר בהטרדות רחוב כמו שריקות, הערות והיצמדויות "מקריות" למיניהן - עבור נשים רבות זה משהו שקורה על בסיס יומיומי.

 

עוד ב Onlife:

 

רק סוג אחד של מותקפות זכאיות להגנה כזאת

כמובן שהסיפור שקרה בירושלים הוא קצת אחר. הצעיר המותקף היה ערבי, והבחורה הייתה ככל הנראה יהודיה. לטענת הצעיר הערבי, הבחורה עובדת יחד אתו, היא השתכרה והוא התכוון פשוט לקחת אותה הביתה. האם זאת האמת? אנחנו לא יודעים. יכול להיות שהתכוון לעזור לה ויכול להיות שהתכוון לאנוס אותה. מה שבטוח כאן זה שמה שהקפיץ את הבליינים עד כדי תקיפה אלימה לא היה עניין שלומה של הבחורה אלא העובדה שמדובר בערבי.

 

אונס, הטרדה מינית, אלימות מינית וניצול של יהודיות על ידי ערבים ומיעוטים אחרים כגון מבקשי מקלט נמצאים הרבה בכותרות לאחרונה. צריך להגיד שזה בהחלט קורה. להבדיל ממה שאפשר להבין מדברי אנשים רבים שמתחלחלים מהשיח הגזעני סביב העניין הזה, אין להניח שבכל סיפור בו ערבי הוכה משום ש"הטריד בחורות יהודיות" מדובר בעלילה. ולא כל פעם שמשפחה מתערבת, לפעמים בסיוע ארגונים גזעניים בהחלט כמו להב"ה או יד לאחים, כדי לחלץ את בתם מקשר עם ערבי, מדובר בגרסה הישראלית של סיפור רומיאו ויוליה. לפעמים בהחלט מדובר בצעירה, בדרך כלל משולי החברה, שנפלה למערכת יחסים נצלנית והרסנית והיא אכן צריכה עזרה.

 

ועכשיו, משאמרנו את זה, בואו נדבר על מי שלקחו על עצמם "לעצור", “להציל" ו"להגן" על נשים מפני יחסים נצלניים, הטרדה ואונס – אבל רק אם הנשים יהודיות והתוקף המיני הוא בן מיעוטים.

 

אנסים יהודים מקבלים דווקא גיבוי והגנה

ונתחיל מכמה עובדות: לאישה יהודיה יש סיכוי גדול הרבה יותר להיאנס על ידי יהודי אחד מאשר על ידי ערבי או סודני. איך יודעים? פשוט. מעל תשעים אחוז ממקרי האונס מבוצעים על ידי אדם המוכר לנאנסת, והמקומות הנפוצים ביותר הם בביתו של אחד מהם. אז בהנחה שרוב מכריה של אישה יהודיה ממוצעת הם יהודים, סביר שאם תיאנס, זה יהיה על ידי יהודי. אם היא ערביה, סביר שתיאנס על ידי ערבי, אם היא דתייה, סביר להניח שתיאנס על ידי דתי וכן הלאה. ככה זה עובד.

 

אם אותם אנשים וארגונים כמו להב"ה, יד לאחים, תלמידי הרב גינזבורג מיצהר, אם תרצו וכל מני קבוצות ימין אחרות, רובן דתיות וכהניסטיות, היה אכפת משלומן של הנשים, היה עדיף שהיו מתנדבים באחד מסניפי מרכז סיוע לנפגעות אונס ותקיפה מינית, שמטפלים בנפגעות ונפגעים ללא הבדל דת, גזע ומין וקורסים תחת הנטל. שמא יגידו שעניות עירם קודמות? בבקשה. בציבור הדתי, לפי נתוני המרכזים, יש מספר דומה של תקיפות מיניות לכל מגזר אחר. אבל שם אנחנו רואים משהו אחר. אנחנו רואים את הרב לבנון, המחזיק בתואר "רב השומרון", עונה לאישה שפונה אליו משום שבעלה מכה אותה שעדיף להימנע מפנייה למשטרה ולהמתין כמה חודשים. כדי לנסות להשכין "שלום בית". אנחנו רואים רבנים יודעים ושותקים, ואף מגוננים על הרב קופלוביץ' מישיבת נתיב מאיר בירושלים שתקף מינית את תלמידיו. אנחנו רואים את גדולי הרבנים מתייצבים פומבית לצד האנס והנשיא לשעבר משה קצב.

 

לא מוכנים שתצא עם הבנות שלנו. כרוז שפרסם ארגון להב"ה (מתוך עמוד הפייסבוק של הארגון)

 

מה שמשנה להם זה למי הנשים האלה שייכות

אנחנו רואים שמי שכל הזמן מדברים על צעירות משולי החברה שנכנסו ליחסים נצלניים עם ערבים ומצאו את עצמן מתאסלמות, חיות בכפר ערבי עם כיסוי ראש ובעל מכה, לא רק מתעלמים אלא אף מעודדים תופעות כאלו אצלם. האם לא קורה שצעירות מנותקות מפותות לחזור בתשובה, נשלחות לסמינר סגור בצפת לחינוך מחדש ואחר כך מוצאים להם שידוך? והיות שכנשים, לא בתולות ועוד חוזרות בתשובה, ה"ייחוס" שלהן נחשב כלא מן המשובחים, האם לא משדכים להם לעתים קרובות איזה שבאבניק עם עבר פלילי כדי "להרגיע אותו", שיתעסק במשפחה ולא בלהסתובב ברחוב ולחפש צרות? אז איזה הבדל יש בין הדברים, חוץ מזה שבמקרה הראשון הגבר המנצל והמתעלל הוא ערבי ובמקרה השני הוא יהודי?

 

ההבדל שנחשב כנראה. כי כמו שאפשר לראות בשלטים שאותם ארגונים נושאים בהפגנות שלהם, לא מדובר בשלומן ורווחתן של נשים אלא בשאלה רכושם של מי הנשים האלו. עשרות בני נוער, חלקם גדלו והתחנכו במרחק בטוח מנשים, צועדים ברחובות בת ים, דרום תל-אביב, צפת או אילת עם שלטי "בנות ישראל לעם ישראל". הם עם ישראל, הבנות הן רכושם הקולקטיבי מסתבר, ואיזה טינאייג'ר מחוצ'קן ומפוצץ בהורמונים לא יתחבר לרעיון שהבחורות צריכות להיות "שלו" ולא של מישהו אחר?

 

נשים הן שדה הקרב עליו גברים מנהלים מלחמות

נחזור לבליינים ההם שהכו את הערבי שאולי רק עזר לחברתו לעבודה ואולי התכוון לאנוס אותה. הניחוש שלי הוא שאם היה מדובר ביהודי, הם לא היו מתערבים. ואם זה היה מישהו מחבריהם שלקח בחורה שיכורה הביתה וביצע בה את זממו, אולי היו טופחים לו על השכם ואומרים לו שהא גבר גבר כשהיה מתרברב במעשה לפניהם. כי בישראל של היום, כל ילד יודע לדקלם שהערבים מטרידים ואונסים את הבחורות "שלנו", אבל סטטיסטיקות של אונס ואת ההגדרה של אונס או הטרדה מינית כמעט אף אחד לא יודע לדקלם.

 

בשורה התחתונה, גם בסיפור הזה נשים הן שדה הקרב עליו גברים מנהלים את המלחמות שלהם, כמו שהם עושים מאז שחיינו במערות. יהודים נגד ערבים, שמאלנים נאורים נגד ימנים חשוכים, כלי תקשורת נגד פשיטת הרגל הצפויה להם. נשים שסתם נאנסו על ידי הדוד שלהן או הדייט שלהן יכולות ללכת לעזאזל, מסתבר. רק אם תיאנס על ידי ערבי ובכך תהפוך לעניין של כבוד לאומי, היא יכולה לצפות להתייחסות. והראשונים להתייחס הם אלו שבכל מצב אחר היו אומרים שהיא מופקרת שהזמינה את זה.