"תמיד שאלתי את עצמי קודם כל 'אילו בעיות יש לי שזקוקות לפתרון? אילו בעיות של נשים באופן כללי זקוקות לפתרון?'", מספרת לורי גרייניר, בעלת חברת המוצרים For your ease only, שבזכות הגישה הזו פיתחה מאז 1996 יותר מ-350 מוצרים ורשמה 112 פטנטים בארה"ב ובעולם, עם רווחים של יותר מ-350 מיליון דולר ממכירת מוצרים.

 

עוד ב Onlife:

 

קריירה שרבים רק חולמים עליה

גרייניר, שאינה מוכנה להסגיר את גילה ("מה זה משנה? כל אחד יכול להצליח ללא קשר לגילו"), נחשבת לאחת היזמות המצליחות ביותר בארה"ב בתחום הקמעונות. בין היתר, החברה מייצרת ומוכרת פתרונות אחסון לתכשיטים ולקוסמטיקה, אקססוריז בתחום המטבח ותיקים לנסיעות. היא הוכרזה כמלכת ה - QVC (רשת קניות אונליין בייתית) והיא אף מככבת בסדרה "Shark Tank" של ABC כאחת מ"הכרישים" שמשקיעים ביזמים המגיעים לתוכנית ומבקשים עזרה בפיתוח המוצר שלהם (בדומה לתוכנית "הכרישים" ששודרה בערוץ 10). 

 

כבר 16 שנים שגרייניר נהנית מקריירה שרבים היו יכולים רק לחלום עליה. כמו סיפורי הצלחה רבים וקלישאתיים אחרים, היא הגיעה לתחום היזמות ממש במקרה. היא בכלל עשתה תואר בתקשורת ובעתונות, ובמקביל חשבה על אינספור רעיונות מצוינים שאיפסנה אי שם במוחה, רק כדי לראות אנשים אחרים מפתחים את אותו הרעיון בדיוק – ומצליחים. כך היה למשל בתחילת שנות התשעים עם ספר אגדות של פיות שחשבה להוציא, אבל אחרים יישמו את הרעיון והרוויחו בזכותו הרבה כסף.

 

מיליונרית בתוך שנה וחצי

הרעיון הראשון שהפך למוצר נמכר היה מתלה עגילים, שהפך את לורי גרייניר לאישה עשירה תוך 18 חודשים. השנה הייתה 1996, ולורי גרייניר הייתה עסוקה בקריאת תסריטים, בכתיבת מחזות ובמכירת תכשיטים בהזמנה כהכנסה צדדית. ואולם העיסוק הצדדי הזה הוא מה שנתן לה השראה ליצור חפץ שיציג באופן נאות את התכשיטים שלה. "חשבתי לעצמי שנשים בוודאי ייהנו להחזיק תצוגת תכשיטים בדומה לזו שעליה מונחים התכשיטים בחנויות, במקום להחזיק את כולם במגירה, מונחים זה על גבי זה ללא סדר", היא מספרת.

 

עבור מישהי עם ניסיון עסקי זעום וללא ניסיון בייצור כלל, ייצור מוצר חדש להמונים היה ניסיון שאפתני בהחלט.  לורי גרייניר הוציאה כ - 10,000 דולר בשביל ליצור את האבטיפוס של מארגן העגילים. לאחר מכן היא יצאה לרחובות, עצרה נשים ברחבי שיקגו ושאלה לדעתן על המוצר. לאחר שהשתכנעה שהיא מחזיקה בבסיס לקוחות רחב, התמודדה עם המכשול הגדול ביותר בהצגת מוצר: להשיג את תשומת לב הקמעונאים. "הייתי מתקשרת אלפי פעמים לסוחרים, עד שהתמזל מזלי ומישהו הרים את הטלפון. ברגע שזה קרה, ידעתי שיש לי שתי שניות בלבד ללכוד את תשומת לבם".

 

חצי שנה לאחר שהגתה את רעיון מתלה העגילים הביתי, שיכול לשאת 100 זוגות עגילים, היא כבר הגיעה לרשת הקניות הביתית, ובהמשך לג'יי.סי פני באזור שיקגו. לאחר שנמכר היטב באזור, רשת ג'יי.סי פני החלה למכור את המתלה בכל הסניפים שלה בארה"ב, ומהר מאוד מיסדה גרייניר שותפות ארוכת טווח עםQVC.

 

ההצלחה דרבנה את גרייניר להגות מוצרים נוספים. בתחילה היא יצרה תוספות ואקססוריז למתלה, אבל מהר מאד החלה לחשוב על מוצרים חדשים לגמרי. המוצר הבא היה פתרון לאחסון מוצרי קוסמטיקה. בתום שנה, הרוויחה החברה For your ease only יותר ממיליון דולר והחלה למכור גם מחוץ לארה"ב.

 

לורי גרייניר על יזמות:

 

לורי מניעה את כל העסק, בעלה דואג להנהלת חשבונות

ב-2002 התפטר בעלה דן כדי להצטרף לחברה של אישתו. על פי גורמים שעובדים אתם, לורי ודן חולקים שולחן שנמצא במשרד בייתי. יום העבודה שלהם מתחיל ב-9:00 ויכול להיגמר בחצות.

 

נראה שזרימת הרעיונות היא מה שמניע את הישגיה של גרייניר, כמו גם היכולת להבין מה רוצים הצרכנים – משימה קלה כשאת אחת מהם. החברה שלה פתרה בעיות יום-יומיות: אם אתם זקוקים למראה שהופכת לשידה, למקום אחסון לאיפור או למשקפי קריאה מוארים, גרייניר המציאה מוצר שיסייע לכם.

 

לדברי דן, כשרעיון חדש עולה, ללורי יש מבט מיוחד, ועד הערב יש סקיצה של המוצר. היא מניעה את כל העסק: מהצד המשפטי, דרך מכירות ועד שיווק. דן מטפל באריזה ובמשלוח, במלאי ובניהול חשבונות.

 

ללמוד את כל התהליך

המוניטין של לורי כ"כרישה בעלת דם חם" הורווח בגלל הסיוע להנעת קריירות של אחרים. כך מעיד דאלאס רובינסון, מנכ"ל חברתKISSTIXX, שמייצרת שפתונים בטעמים. החברה קיבלה את ההשקעה הראשונית מה"כריש" מארק קיובן בעונה הראשונה של התוכנית, אך בזכות גרייניר פיתחה החברה מוצרים חדשים.

 

על אף שתמיד אהבה את הליך היצירה, לורי גרייניר מודה שיש הרבה מה ללמוד כשזה נוגע להמצאות. בנוסף לעובדה שלמדה את תבניות הפלסטיק והמתכת בהן השתמשה לייצור מוצריה הראשונים, היא גם לימדה את עצמה את הליך רישום הפטנט. על אף שפנתה לעו"ד שמתמחה בפטנטים, גרייניר לקחה על עצמה את משימת לימוד ההליך המשפטי כדי להבין את תהליך הבקשה ולדעת בעתיד אילו מוצרים יוכלו להירשם כפטנטים.

 

לורי גרייניר עזבה הכל כדי להפיח חיים במוצר הראשון שלה ולהביא אותו לצרכנים. במבט לאחור, היא אומרת שלא הייתה משנה דבר – לא את השעות הארוכות או את החרדות מהמוצר הבא. "כשזה שלך, לא אכפת לך לעשות כל מה שצריך. ככל שהעסק גדל, יש יותר עבודה, אבל את גם לומדת להשתפר".

 

 

חמישה טיפים של לורי גריינר עבור יזמיות

 

1. אל תחשבי על עצמך כעל אישה
"את שווה לכל אחד אחר, זכר או נקבה. מעולם לא חשבתי על כך שאני שונה מהגברים שנמצאים אתי בחדר. אם את חושבת במוחך: 'אני אישה, איך יגיבו אלי?' את הופכת את עצמך לעצבנית ולנחותה, אז אל תעשי זאת. את באותה רמת המשחק ואת טובה בדיוק כמוהם – אם לא יותר".

 

2. דעי את החומר
"למדי כל מה שאת יכולה על הרעיון העסקי שלך או על המוצר. ערכי את כל המחקר כדי שתדעי כל מה שנדרש. אנשים יכבדו אותך, הם יאזינו לך ויסייעו לך אם הם מרגישים שאת בקיאה בחומר".

 

3. פרצי קדימה
"אל תפחדי. היי בטוחה בעצמך ודעי שאת יכולה לגרום לכל דבר לקרות אם תשקיעי בכך. מבחינתי, הכישלון היחיד בחיים הוא לא לנסות. אם את נתקלת במצוקה, מצוין. למדי מזה, תנסי ללכת סביב זה, ותמשיכי הלאה".

 

4. השקיעי את הלב והנשמה

"אל תחשבי שאת יכולה לעשות משהו עם מעט השקעה. אני חושבת שרבים, גברים ונשים, לא קולטים שכשמדובר בעסק שלהם שרק מתחיל, זה ייקח 24-שעות-שבעה-ימים-בשבוע מזמנם. אתן חייבות להיות מסורות לעניין".

 

5. אל תהיי סובלנית לשובינזם

 "אל תתני לשום גבר לרדת עליך או להתנהג אליך בצורה שוביניסטית. אל תתני לזה לקרות. הצביעי על כך ודרשי כבוד".

 

 

________________________________________________________

עוד לא הצטרפת לפורום נשים ועסקים של Onlife? היכנסי לפורום ופתחי אתר עסקי משלך בחינם