סוזן סרנדון היא אחת השחקניות המוכרות בעולם, ונראה שכך היה מאז ומעולם. אבל גם סרנדון היתה פעם אישה צעירה וחסרת נסיון שהגיעה לעיר הגדולה ורצתה להצליח. וגם היא, כמו רבות לפניה ואחריה, נאלצה לגלות שהמאבק להצליח כולל גם מאבק במלהקים ובמאים שמנצלים את הסיטואציה.

 

עוד ב Onlife:

 

קלישאת השחקנית הצעירה והבמאי שמנצל אותה

השחקנית בת ה - 66 התראיינה למגזין Elle, וסיפרה על תקרית "מגעילה במיוחד" שקרתה לה בימיה הראשונים כשחקנית צעירה שמחפשת עבודה בניו יורק: "רק נכנסתי לחדר, והבחור כמעט זרק אותי על השולחן. אלה היו ימי הראשונים בניו יורק", סיפרה סרנדון, שמככבת בקולנוע ובטלוויזיה כבר מ - 1970. בהמשך הוסיפה סרנדון כי זה היה "ביצוע כושל", כך שניתן להסיק כי זו לא הייתה הפעם הראשונה שהיא נתקלה בסיטואציה של תקיפה מינית. לבסוף ציינה סרנדון כי התקרית הייתה "ללא הצלחה - לאף אחד מאיתנו", מרמזת לכך שהבחור המדובר כנראה עדיין נמצא באותו תפקיד והיא כוכבת גדולה, שחקנית מוערכת זוכת אוסקר, בן זוג צעיר וחתיך.

 

אין פה חדשות באמת מסעירות. אין כאן שום דבר שלא ידענו, או לפחות שיערנו. אני חושבת שזה כמעט מובנה, כשאנחנו מדמיינים מבחני ליהוק של שחקניות צעירות. בין אם התעשייה עצמה באופן כללי, או תעשיית הפורנו בפרט, נטעה לנו בראש את הדימוי, ובין אם הדימוי היה קיים והתעשייה רכבה על זה - משום מה, זה נראה לנו מתבקש. "השחקנית הצעירה והסקסית בעיר הגדולה, והבמאי שמנצל אותה". אבל סיפורים כאלה מעניקים פנים לסיטואציה ולכל העוול והגועל שבה, ואולי גם מכריחים אותנו לתהות למה, לעזאזל, דבר מכוער כל כך נראה לנו מתבקש, כמעט קלישאתי?

 

גם הנשים החזקות בעולם עברו את זה

סוזן סרנדון היא לא הראשונה, ואני מניחה שגם לא האחרונה, לחשוף סיפור כזה. סיפורים על תקיפה מינית באופן כללי, לאו דווקא כאלה שקשורים בהכרח ל"כורסת המלהק", צפים יותר ויותר. כשמדובר בשחקנית כמו סרנדון, יש בזה משהו שמשום מה מצליח להפתיע, ואני מניחה שזה נובע משני גורמים. האחד הוא הפרסונה הציבורית של סרנדון, והשני הוא היקף ההצלחה שלה. ואולי אלה שני גורמים שקשורים יחד. יהיו הסיבות אשר יהיו, איכשהו אנחנו לא מצפים מסוזן סרנדון, לוחמת הצדק שנתפסת כאישה חזקה ועצמאית, לואיז סוייר מהסרט תלמה ולואיז, שחקנית בסדר גודל שלה - לעבור תקיפה מינית, ועוד לשתוק על זה. והאמת? אם לא עשית שום דבר בזמן אמת, למה לחכות עם החשיפה כל כך הרבה שנים? ממנה אנחנו כאילו מצפות ליותר.

 

דווקא בדיסוננס הזה טמונה אמת חשובה. גם הנשים החזקות בעולם חוו תקיפה וגם הנשים החזקות בעולם לא מצאו באותו הרגע את הכוח או היכולת להתגונן, להתנגד, לתקוף בחזרה. זה פשוט לא עובד ככה. ברוב המקרים, את מלכתחילה נמצאת בעמדת חולשה כשזה קורה, כי ככה בטבע - שועל לא תוקף אריה. שנית, גם כשאת כבר אישה מלאת ביטחון, לפעמים הגוף פשוט מכזיב בסיטואציות כאלה. השילוב בין ההלם לבין אינסטיקטים הישרדותיים עלולים לגרום לגוף שלך להיות משותק, להוריד את הראש ולתת לסערה לעבור. יש כאן גם עניין של חינוך, והידיעה הברורה שזכותך להזדקף ולסרב היא משהו חדש יחסית. רחוקה מלהיות ידע כללי, משהו שמקודד לנו במוח.

 

סוזן סרנדון היא לא לואיז סוייר, וגם לואיז סוייר נאנסה לפני שהיא למדה לדרוש מגברים שיתנו לה כבוד, ולהתעקש על זה. סוזן סרנדון לא נולדה כוכבת ענק מלאת ביטחון עצמי, כזאת שמלהקים מתחננים בפניה שתעשה הופעת אורח. היא הייתה פעם בעמדת חולשה, ומישהו ניצל את זה. כמעט תמיד יהיה שם מישהו שינצל את זה, זאת הנקודה שחייבים להפנים. אלה לא מיתוסים ולא שמועות - כמעט כל אישה עברה או תעבור בימי חייה תקיפה מינית, ולא משנה אם היא גדלה להיות סוזן סרנדון או הילרי קלינטון. האמת? אני מוכנה לחתום על זה שגם הילרי קלינטון עברה מתישהו במהלך חייה תקיפה מינית, ובהחלט יתכן שיום יבוא וגם נשמע את זה.

 

  • הכנסו לפייסבוק שלנו לצפייה בגלריית תמונות של הצלמת ליסה צרפתי, שתיעדה נשים שבאו להוליווד כדי לכבוש את העיר, ונכשלו.