הטענה שאין מי שעובדות עם נשים מוחלשות לא נכונה – והשותפות החדשה של ארגוני הנשים תדאג שגם המפלגות שרצות לכנסת ישמעו על כך.

לאחרונה נוצר טרנד של כותבות שקובלות נגד שדה ארגוני נשים – הפעם זו ורד לי שטוענת כי ארגוני נשים ברובם לא פועלים למען ועם הנשים המוחלשות-אתנית ולאומית – אלו שמוחלשות גם כלכלית-תעסוקתית.

 

צדקה ורד לי כשהדגישה כי הפמיניזם המזרחי העלה לשיח את הנשים המודרות, שלרוב אינן מיוצגות במוקדי קבלת החלטות, שמתמודדות עם גזענות, עם עוני, עם היעדר תעסוקה, עם אבטלה, עם איום מתמיד על ביטחונן הכלכלי והקיומי, שמחייב אותן לחיי הישרדות יומיומיים. צדקה ורד לי כאשר ציינה את הפמיניזם המזרחי, אותו בין השאר מובילה תנועת אחותי, שפעילה מזה שנים רבות מטעם ולא בשם נשים שמודרות מהעין הציבורית.

 

עוד ב-Onlife:

אלא שורד לי טעתה כשנקטה הכללה כה שגויה ומטעה כאשר עשתה שימוש במונח ארגוני נשים באבחנה חדשה מפמיניזם שפועל למען ציבורי נשים מודרים ומוחלשים.לאחרונה קמה שותפות ארגוני נשים, שותפות בה חברים ארגוני נשים שבמוקד עשייתם ומומחיותם האפליה הכלכלית-תעסוקתית נגד נשים במדינה.

פועלות כבר שנים עם נשים מודרות

 הארגונים - אחותי, איתך מעכי, מרכז אדווה, שדולת הנשים, העמותה להעצמה כלכלית לנשים, מרכז מהות ורוח נשית- פועלים כבר שנים עם הנשים שמתמודדות עם החלשה מתמדת מצד שוק תעסוקה מפלה ומדיר .

בשל לאומיותן, בשל זהותן המזרחית, בשל היותן מיעוט פוליטי דובר רוסית, בשל היותן חיות ומתקיימות בפריפריה, בשל גילן שבשוק העבודה מגיל 40 ידוע כמבוגר כבר מדי עבור נשים. בשל היותן אימהות שממילא "מחויבות" חברתית לעבוד רק במשרה חלקית בשל תפקידן האימהי-חברתי, בשל היותן קורבנות של הטרדה מינית בעבודה, בשל היותן נפגעות אלימות- בין השאר אלימות כלכלית.

אין ספק כי אלו שלרוב מרכיבות את התחתית העבה מאד של תחתית שוק התעסוקה והכלכלה הן נשים ערביות, מזרחיות, דוברות רוסית, נשים עם מוגבלויות, מבוגרות, נשים נפגעות אלימות, נשים לטב"יות ועוד. אך יחד עם זאת גם חלקים ניכרים מאותו  "מעמד ביניים", הולך ומונשר לאותה קרקעית בוץ. כי יש נשים שאולי פעם השתייכו כביכול לאזורים בטוחים יותר מעמדית-כלכלית, אך יותר ויותר מהן מוטלות אל אותה תחתית בוץ כלכלית-תעסוקתית מתעבה, נעדרות גם הן יותר ויותר מביטחון עכשווי או עתידי ביחס לפרנסתן.
 

נשים אמידות – אבל תלויות בגבר

רבות הנשים שנראות  אמידות, אבל לעתים זה בגלל האיש המפרנס העיקרי לו הן נשואות. כי הרי ידועה גם תופעה של פערי שכר בין גברים לבין נשים. חלק מהנשים האלה היו מעדיפות להיות עצמאיות ולא להיות תלויות בקורת הגג שלהן באיש לו נישאו.  למותר לציין כי תלות זו גורמת לעתים גם ליחסי אלימות כלכלית נגד נשים, שתלויות לפעמים בהוצאותיהן באישורו של הבעל המפרנס.

 אלו שמשלמות את המחיר הכבד במיוחד על היעדר ביטחון כלכלי-תעסוקתי, הן כמובן נשים מאוכלוסיות מודרות, כפי שהיטיב הפמיניזם המזרחי להדגיש מאז היווסדו. אך יחד עם זאת, יש להדגיש כי זה מכבר פועלים ארגוני הנשים, ובתוכם שותפות ארגוני נשים לצדק מגדרי ולשוויון כלכלי-תעסוקתי – מטעם ועבור רוב הנשים, להלן- אותו רוב מספרי שמהווה דה פקטו מיעוט פוליטי במיוחד בהקשר הכלכלי-תעסוקתי.

מסמך עקרונות שיעבור למפלגות

מתוך כך ניסחה  שותפות ארגוני נשים מסמך עקרונות ראשון מסוגו, שיופנה לראשי כל הרשימות המתמודדות לכנסת, כדי לקבל את עמדתם בנושא. מסמך מגדרי של 15 עקרונות כלכליים-תעסוקתיים, שיוצג לראשונה בעוד מספר ימים באתר
Onlife,
  במסגרת מהלך שמטרתו לרתום את מקבלי ומקבלות ההחלטות המובילים והמובילות, לאמץ במשנתם ובמצעם לכנסת הבאה, עקרונות מגדריים למען ביטחון כלכלי-תעסוקתי של נשים.

במסגרת מדור הבחירות 2013 שעולה בשבוע הבא באתר Onlife,  יעלה לראשונה לתודעת ראשי הרשימות והמפלגות מסמך עקרונות מטעם שותפות ארגוני הנשים לצדק מגדרי ולשוויון כלכלי-תעסוקתי, אליו יתבקשו נציגי הרשימות והמפלגות להתייחס ולענות.

 מעתה יש שותפות ארגוני נשים שממקדת את פעילותה בצדק כלכלי-תעסוקתי עבור נשים, וממילא עבור כלל הציבורים המודרים. שותפות שנוסדה כדי לפעול מדי יום, ולטווח הארוך, כדי שסדר היום הציבורי בישראל יהפוך לכזה בו צדק כלכלי-תעסוקתי עבור נשים, ומתוך כך עבור עוד מגדרים ומעמדות מוחלשים, ימוקם וייושם בדרגה גבוהה של סדר העדיפויות של הממשלה, של הכנסת, של רשויות מקומיות, של מקומות תעסוקה, של מעסיקים, כי לנשים ולכלל הציבור- מגיע צדק מגדרי.