הוא מגיע כל חודש, דורש התייחסות וגורם לנו לצרוך לנשנושים מיותרים ולסבול מעצבים ומכאבים. יש נשים שעוברות אותו בקלות אבל כולן מכירות את המיתוסים המחזור החודשי. בדקנו עד כמה הם מדויקים.

 

1. בזמן הווסת כדאי להימנע ממזון קר ועדיף לחמם את הגוף משום שקרירות גורמת להתכווצויות. "התכווצויות הרחם בזמן הווסת לא קשורות לחום הגוף ולכן אפשר להמשיך לאכול כל העולה על דעתכן", מציין ד"ר עידו שולט, פרופ' משנה בטכניון ומנהל רפואת האם והעובר בביה"ח רמב"ם.

 

עוד ב-Onlife:

 

2. פעילות גופנית מסייעת לכאבים בזמן מחזור. "ספורט מועיל בכל תחום, משום שהוא גורם לשחרור אנדורפינים בגוף אשר מעלים את מצב הרוח ומפחיתים את תחושת הכאב, ולכן גם בימים של מחזור חודשי הוא יכול לסייע", אומר ד"ר יוחנן שמעוני, גניקולוג ומנהל מרכז בריאות האישה בת-ימון ב'כללית' מחוז ת"א. לעומתו, ד"ר שולט סבור כי פעילות גופנית בימי המחזור החודשי מאד אינדיבידואלית בין אישה לאישה.

 

כדאי לעשות ספורט בזמן המחזור?

 

"יש נשים שספורט גורם להן להרגיש טוב, ויש נשים שמעדיפות לנוח כמה שיותר, לכן אם יש בתקופת הווסת כאבים חזקים או חולשה חשוב להיבדק אצל רופא ולברר אם מבחינה רפואית הכול בסדר. אין מחקרים המוכיחים כי פעילות גופנית או מקלחת עם מים חמים מועילות, אלו רק תחושות סובייקטיביות", הוא אומר.

 

3. אי אפשר להיכנס להריון בזמן מחזור. "הסבירות להיכנס להריון בווסת היא נמוכה מאד משום שברוב המקרים אין ביוץ", מסביר ד"ר שמעוני. "לפעמים יכול להיות דימום בזמן ביוץ והאישה יכולה לחשוב בטעות שמדובר בווסת, לכן לא כדאי לקחת את הסיכון מכיוון שאי אפשר להבדיל בין דימום רגיל לדימום של וסת".

 

אפשר להיכנס להריון בזמן מחזור?

 

4. מחזור לא סדיר הוא סימן לבעיה בפוריות. "ממש לא נכון", אומר ד"ר שולט. "בשנים הראשונות יש מחזורים לא סדירים ובחלקם ללא ביוץ, אך אין זה סימן לבעיית פוריות". ד"ר שמעוני דווקא חושב שיכול להיות קשר: "אין תשובה חד משמעית לכך אבל מחזור לא סדיר יכול לרמוז על קושי לאתר את יום הביוץ".

 

5. נשים הנמצאות יחד הרבה מקבלות וסת באותם ימים. ב-1971 פורסם מחקר תצפיתי בכתב העת Nature בנושא סינכרון תזמון הווסת. המחקר בוצע ע"י מרתה מקלינטוק בקרב 135 סטודנטיות בגילאי 17-22 במעונות נשים במכללה, במטרה לבדוק אם יש הוכחות מדעיות לסינכרוניזציית תזמון הווסת של נשים.

 

"יש הטוענים כי הילארי קלינטון שהייתה באותם ימים סטודנטית נכללה בקבוצת המחקר", אומר ד"ר שולט, שמסביר: "הסטודנטיות התבקשו לדווח על הווסת בתחילת הלימודים, ולאחר 5 חודשים. במהלך התקופה זמני הווסת נהיו מסוכרנים, במיוחד אצל נשים שבילו יחד. מאז מגדירים את התופעה כ"אפקט מקלינטוק". לאחר פרסום המחקר חוקרים ניסו לפצח את התופעה, אך לא מצאו הוכחות, וטענו שיש בו טעויות.

 

למה כל הנשים במשרד מקבלות מחזור באותו זמן?

 

מחקר נוסף שבוצע ע"י מקלינטוק ב-1998 בדק אם סינכרון הווסת נגרם מפרומונים ולאו דווקא מקרבה בין אנשים. המחקר בוצע בקרב 29 נשים בגילאי 20-35 מאוניברסיטת שיקגו שלא קיבלו הסבר על השערת המחקר. במהלך המחקר נלקחו דגימות ריח מבית השחי של תשע נשים ונמרחו מדי יום תחת אפן של 20 נשים. המחקר בוצע במהלך חמישה מחזורי ווסת והתוצאות הראו כי החומר גרם לסינכרון המחזור בין הנשים.

 

6. תסמיני גיל המעבר לא יכולים להופיע כל עוד יש לאישה וסת. ד"ר שולט טוען כי זוהי טעות: "תסמיני גיל המעבר שונים, וכך גם זמן הפסקת הווסת. יש נשים שבזמן שיש להן וסת הן חוות את תסמיני גיל המעבר".

 

7. בתקופת הווסת נשים נמצאות בסיכון גבוה יותר לתקיפה מכרישים ודובים. "טענה זו נכונה אצל נשים עם דימום משמעותי", אומר ד"ר שולט. "לבעלי חיים יש חוש ריח מפותח, וכשבעל חיים מדמם בים יש סיכוי גדול שכריש יתקוף אותו. בפועל זהו מצב נדיר שאישה שצוללת בים בזמן המחזור החודשי וכריש טורף אותה".

 

8. מחזור גורם לרעב. אין הוכחה שווסת גורמת לרעב, אבל יכול להיות מצב כזה בגלל שינויים הורמונליים.

 

9. קיום יחסי מין בזמן המחזור מסוכן. "אין שום בעיה מבחינה רפואית לקיים יחסי-מין בזמן הווסת", קובע ד"ר שולט מבלי להיכנס לצד האסתטי שבדבר.

 

10. אישה מניקה לא מקבלת מחזור. "לא מעט נשים הריוניות הגיעו אלינו לאחר שנכנסו להריון בהנקה", מספר ד"ר שולט. "אמנם בתקופת ההנקה יש פחות מחזורים אבל יכול לקרות מצב שיופיע ביוץ".