לכל אחת מאיתנו יש את המקומות בגוף שלה, שהיא מחשיבה כנקודות התורפה, בהם היא מתכווצת אם מישהו נוגע בה. המקומות בהם הגוף שלה צובר יותר שומן.

 

בין אם זו הבטן שרופסת, ה"שניצלים" במתניים, הירכיים הרוטטות או אפילו השומן בזרוע שמטלטל כל פעם שבוזקים מלח, מדובר באזורים שלא משנה כמה נתעמל או נקפיד על תזונה נכונה, עדיין נתייחס אליהם כאות קין בגופינו.

 

עד היום, נהוג היה לחשוב שפיזור השומן בגוף הוא תוצאה של מבנה וגנטיקה בלבד. אבל, מחקר חדש טוען שיש עוד גורמים לאופן בו הגוף שלנו צובר את השומן שלו: אוכל שלא מתאים לכל אחת, ג'אנק פוד, לחץ, חוסר איזון הורמונלי ועוד גורמים רבים, שיכולים להבהיר למה הגוף שלנו בחר לאגור שומן במקומות ספיציפיים.

 

ולכן, אם נבחן מדוע ואיפה הגוף שלנו צובר שומן, נוכל ללמוד על המצב הבריאותי והרגלי האכילה שלנו, ואולי נוכל להיפטר מריכוזי השומן הטורדניים. אז איפה לך יש עודף שומן?

 

שומן באזור הירכיים - המבנה הישראלי הנפוץ

 

בבטן

נשים שיש להן בטן משתפלת, בטן שנראית נפוחה רוב הזמן, נשים רזות שהבטן שלהן תמיד קצת יותר שומנית ונשים שכשהן משמינות זה "ישר הולך לבטן".

 

הסיבה: מתח.

 

שומן בבטן מקושר לרמות הלחץ והסטרס בהן את שרויה, אומרת התזונאית ויקי אדג'סון. כשאנחנו במתח, קורטיזול משתחרר מבלוטת יותרת הכליה שלנו וזה גורם לגוף לאמץ שכבת שומן מסביב לקיבה.

 

הדבר נכון גם לגבי נשים רזות. למעשה, מחקר מאוניברסיטת ייל מצא שגם נשים רזות צוברות שומן סביב הבטן אם הן שרויות בסביבה לחוצה תמידית. שוב, מהסיבה שלשומן בטני יש יותר קולטני קורטיזול מאשר שומן במקומות אחרים בגוף.

 

הפתרון:

הבשורות הטובות הן שלא צריך לבלות שעות על גבי שעות במכון הכושר בניסיון לשרוף קלוריות. להפך, התזונאי ג'ייסון קאם אומר שזה הדבר האחרון שצריך לעשות וש"יותר מדי פעילות אירובית יכולה ליתור עודף של קורטיזול". לכן, עדיף לשלב פעילויות כמו יוגה או פילאטיס, שפועלות לחיטוב הבטן.

 

"אופציה אחרת היא, ששומן בבטן יכול להיווצר מבקטריה במעיים" אומר קאם, "ולכן עדיף להמעיט בפחמימות פשוטות כמו לחם לבן ופסטה, שמזינות את הבקטריה ויותר להתרכז במאכלים שמכילים אומגה. כמו דגים". עוד מאכלים שרצוי להימנע מהם: מתוקים, קפה, אלכוהול, מלח או ג'אנק פוד, בקיצור, דברים שמכניסים את המערכת לפעילות מוקצנת ולחץ.

 

 

שומן בבטן - גם לנשים ממש רזות

 

בשוקיים

נשים שיש להן שוקיים שמנות, רחבות, שקשה להן לסגור מגפיים מעל הקרסול, שהרגליים שלהן תמיד מרגישות כבדות.

 

הסיבה: עייפות.

 

שוקיים שמנים יכולים להיגרם מחוסר שעות שינה או חוסר בשינה איכותית.

 

הפתרון:

אין באמת כמות שעות שינה מומלצת לאדם, למרות שעבור רוב האנשים מדובר בסביבות

ה-7 שעות שינה ללילה. אבל כן אפשר לשפר את איכות השינה - עדיף להימנע מאכילת פחמימות וסוכרים עד 3 שעות לפני שהולכים לישון מאחר והם גורמים לפעילות יתר של המערכת ומונעים מהשינה להיות עמוקה, כמו כן, רצוי לנסות ולא לשתות יותר מדי לפני השינה כדי שהגוף לא יאגור נוזלים ואז כל הלילה מרגישים שהשלפוחית עוד רגע מתפוצצת.

 

אפשרות אחרת היא שמחסור בוויטמיןB  יכול לגרום למחסור בשינה, אז צריך לנסות ולאכול כמה שיותר מוצרים שיש בהם את הוויטמין, כמו דגים, בשר, ביצים, אגוזים ויוגורט.

 

הנקודה האחרונה שמתייחסת להפרעה באיכות השינה נוגעת ב"אור הכחול", והכוונה היא לצפייה באייפד, אייפון, לפטופ ואפילו טלוויזיה לפני השינה. צפייה במכשירים האלו מגרה נוירולוגית את המוח ומפריעה לו ללכת לישון.

 

 

בגב באזור החזיה

נשים שבאזור החזיה שלהן תמיד יש גלגלי שומן ונשים שיש להן שומן סביב אזור בית השחי.

 

הסיבה: הגוף לא יכול לעכל פחמימות.

 

נשים רבות אוגרות שומן סביב חגורת הכתפיים שלהן כי הן לא יכולות להתמודד עם פחמימות פשוטות.

 

הפתרון:

ג'ייסון קאם ממליץ לנשים הסובלות משומן באזור הזה להימנע מדגנים ופחמימות פשוטות (כמו אורז לבן ופסטה) ולראות אם זה מוריד את כמויות השומן. בהמשך, הן צריכות להכניס פחמימות מורכבות כמו אורז מלא וקינואה לתפריט שלהן. מאוד חשוב, לא להפסיק לאכול ירקות שיש בהן סיבים.

 

כמו כן, תרגילים שמחזקים את שרירי הגב לא יעזרו במקרה הזה ודווקא עדיף לנסות פעילות אירובית כמו ספינינג.

 

 

love handles - ה"שניצלים" מעל המכנסיים

 

באזור החזה הקדמי

נשים שיש להן "כנפיים", שומן בחיבור בין הכתפיים לחזה שמונע מהן ללכת עם מחשוף סטרפלס.

 

הסיבה:

רעלים סביבתיים. ג'ייסון קאם אומר שמדובר ברעלים שנמצאים בסביבה שלנו, כמו בקבוקי הפלסטיק מהם אנחנו שותים. מדובר בתופעת לוואי של הגוף לרעלים. צריך לנסות ולהימנע משתייה של מים מבקבוקי פלסטיק ובשום פנים ואופן לא לחמם מרקים בקערות פלסטיק.

 

הפתרון:

זה בהחלט יעזור לעבוד על שרירי הידיים, אבל מומלץ עוד יותר לעשות פעילות גופנית כמו ביקראם יוגה, שמבוצעת בחום של 40 מעלות ושורפת את הרעלים שהגוף צובר.

 

 

ב-Love Handles

נשים שיש להן גלגלים, מתניים עבים, שכשהן לובשות ג'ינס צמוד תמיד יוצאים להן ה"שניצלים" מלמעלה.

 

הסיבה: שומן סביב המתניים יכולים להיגרם בגלל שהגוף לא מעכל אינסולין כמו שצריך.

 

הפתרון:

אם תקצצו סוכר מהתפריט, תוכלו לראות ירידה של לפחות 50% בשוממן המתניים.

 

בנוסף, יש המקשרים בין לחץ לשומן במותניים (אותו אזור כמו שומן הבטן) ולכן יש להקדיש כל יום 15 דקות להירגעות. כמו כן, יש להקפיד על מזונות עשירים בנוגדי חמצון, כמו פירות יער, ירקות ותה ירוק, שיכולים לעזור בויסות רמות הסוכר בדם ובהתאמה, לעזור להוריד את השומן.

 

 

יש לך פנים עגולים? תפסיקי לשתות אלכוהול

 

בפנים

נשים שיש להן לחיים עגלגלות, נשים שכשהן משמינות ישר רואים את זה על הפנים שלהן, נשים שיש להן שומן בצוואר.

 

הסיבה: יותר מדי אלכוהול.

 

צבירה של יותר מדי מים או יותר מדי אלכוהול יכולים לגרום לנפיחות באזור הפנים. מכירים את זה שכשמתחילים דיאטה ומורידים 2 קילו, כולם ישר אומרים שזה "הנוזלים"? אז הפעם זה באמת נכון.

 

הפתרון:

לקצץ בכמויות המים ולהחליט שלפחות 4 ימים בשבוע נמנעים מאלכוהול. כמו כן, יש להקפיד לעשות מסאז' לפנים, שיכול לעזור "לרוקן" את הנפיחות ולעצב את השרירים כך שהפנים יראו יותר מחוטבות וצעירות. פשוט מתחילים מהאף ויורדים לכיוון האוזניים.

 

 

בירכיים

נשים שיש להן מתניים צרים אבל ירכיים רחבות, נשים שאומרות שהאוכל תמיד יורד להן ישר לתחת, נשים שיש להן מבנה אגס,

 

הסיבה: ההורים.

 

אין מה לעשות, הפעם מדובר בגנטיקה. אין לזה קשר להרגלי אכילה או דיאטה.

הבשורות הטובות: מדובר בשומן עודף שהוא בריא באופן יחסי, יותר משומן בגב או בבטן. לדוגמא, נשים בעלות מבנה אגס הן בסבירות פחותה לחלות במחלות לב או בסכרת.

 

הפתרון:

עדיף להימנע ממוצרים שיש בהם סויה: חלב סויה, יוגורט סויה, אדממה, ומאכלים מוכנים (לרוב מכילים סויה וכדאי לקרוא את המרכיבים על הקופסא).

 

מבחינת התעמלות: כריעות יעזרו לחטב את הירכיים. ויש גם גלולה חדשה שנקראת תחליף DIM  שאמורה לעזור להפחית שומן מהחלק הזה. אבל אנחנו לא באמת מאמינים בגלולת פלא, ותמיד בעד עבודה קשה בחדר כושר.