הזירה הכלכלית אמנם נשלטת על ידי חברות ענק, אך את עמוד השדרה של הכלכלה הישראלית מרכיבים עסקים קטנים ובינוניים. בישראל פועלים כ-400 אלף עסקים כאלה, שמחזור המכירות השנתי שלהם נמוך מ-100 מיליון שקל והם מעסיקים יחד כמיליון איש - כ-55% מהעובדים במגזר העסקי.

 

גם בעולם, העסקים הקטנים והבינוניים הם המעסיקים הגדולים ביותר בכלכלות המפותחות90% ; ממקומות העבודה החדשים הם בחברות שבהן פחות מ-100 עובדים

 

 

עמוד הפייסבוק של בדולינה

 

אחד הכוחות שמחזקים מאוד את הקבוצה הגדולה הזאת של עסקים ועובדים הוא המהפכה הדיגיטלית, המאפשרת לכל בעל עסק להגיע בעלות נמוכה לקהל לקוחות נרחב. פרסום דיגיטלי, ניהול אתרים ונוכחות ברשתות חברתיות הם פעילויות קלות יחסית בעלות נמוכה, שמאפשרות לעצמאי או לבעל עסק קטן להתחרות בצורה אפקטיבית גם בחברות ענק. האינטרנט מצמצם את יתרון הגודל, שמקשה על עסקים קטנים להתרומם.

 

עבור המשק יש בכך פוטנציאל רב. לפי נתונים של גוגל ישראל, עסקים קטנים ובינוניים עם נוכחות דיגיטלית מגייסים פי שניים עובדים מעסקים מסוג זה שאינם נוכחים ברשת. קרוב ל-80% מהמשרות החדשות בשלוש השנים האחרונות בעסקים קטנים ובינוניים נוצרו בעסקים שיש להם נוכחות ברשת.

 

עסקים קטנים כבר הבינו את כוחו של הפרסום ברשת. לפי הערכות, עסקים קטנים ובינוניים, שהנגישות שלהם לפרסום בטלוויזיה, ברדיו או בשלטי חוצות נמוכה, מוציאים כ-600 מיליון שקל בשנה על פרסום וקידום ברשת.

 

הנוכחות ברשת נהפכה בעשור האחרון לכלי חובה עבור העסקים הקטנים, אך רבים מהם עדיין מתקשים למצוא את דרכם בסבך הדיגיטלי. בפניהם עומדות שתי ברירות: לפנות לחברת אינטרנט שתנהל עבורם את הפעילות תמורת סכום חודשי קבוע, או לעשות הכל לבד - החל בפתיחת אתר, התאמתו למכשירים ניידים, דרך ניהול עמוד פייסבוק ועד שליחת ניוזלטר ללקוחות, תוך שהם נעזרים בספקים חיצוניים.

 

מנכ"ל גוגל ישראל, מאיר ברנד, אומר שהפרסום ברשת הוא קלאסי עבור עסקים קטנים ובינוניים, מכיוון שמדובר בפרסום מוטה ביצועים. זאת, לעומת שלטי חוצות, רדיו או טלוויזיה שמציעים פרסום ובניית מותג בתקציבים גדולים, ומכוונים בעיקר לחברות הגדולות. "עסק צריך קודם כל להיות ברשת, כדי שאנשים יוכלו להגיע אליו גם כשהמשרד סגור", אומר ברנד. "אחר כך הוא צריך לקדם את האתר ולנטר אותו, ואחר כך לבדוק שימוש בכלים כמו מובייל או וידאו".

 

מאיר ברנד (צילום: עופר וקנין)

 

שימוש בחברה מקצועית לניהול הפעילות ברשת מתאים למי שזקוקים יותר לנוכחות ברשת ופחות למיתוג, מכיוון שהחברות מציעות פתרונות דומים לכולם: אתר באותו סגנון תוכני ועיצובי ונוכחות דומה בפורומים. פתרון כזה מתאים יותר לנותני שירות, כמו אינסטלטורים, מובילים או מדבירים, שהעסק שלהם מבוסס על תקשורת עם הלקוח. לעסקים בתחומים כמו עיצוב, ביגוד ושאר סוגי המכירות, חשובה בדרך כלל הוויזואליות עבור הלקוח, והם צריכים פתרון שתפור למידותיהם.

 

אז רגע לפני שאתם קופצים למים העמוקים של האינטרנט, הנה מדריך לכלים השונים לפרסום ברשת.

 

הצעד הראשון: בניית אתר

הצעד הראשון באינטרנט לעסק קטן או בינוני הוא בניית אתר. שלב זה כולל בחירת פלטפורמה לבניית האתר, פלטפורמת אחסון, קניית דומיין (כתובת האתר) ולאחר מכן פרסום וקידום שלו

 

רויטל סלומון, מפתחת אתרי אינטרנט ותוכן תחת המותג The Shark Lady, אומרת שעלות התחלתית של בניית אתר היא 2,500 שקל לאתר בסיסי טוב, ויכולה להגיע עד ל- 10,000 שקל לאתר הכולל פיצ'רים רבים ומאות עמודי תוכן.

 

את האתר ניתן לבסס על פלטפורמות חינמיות, כמו וורדפרס, ג'ומלה ודרופל. במקרים כאלה מרבית הכסף יושקע בעיצוב וביצירת התוכן. דומיין יעלה לעסק כ-12 דולר (46 שקל) לשנה. מחיר אחסון לאתר לעסק קטן הוא 20-200 שקל לחודש, תלוי בנפח האתר (כמות הבייטים). אחסון אתר הכולל תמונות רבות או עיצובי פלאש מורכבים ודפים רבים - יעלה יותר. חברות המציעות שירותי אחסון הן למשל טריפל סי ו-LiveDNS הישראליות, או GoDaddy האמריקאית. בונה אתרים יטפל גם בהיבטים אלה עבור העסק/

 

 

 

 

עסקים שמעוניינים באתר בסיסי מהיר יכולים להיעזר בגוגל. בפברואר האחרון השיקו גוגל ישראל ומשרד התמ"ת יוזמה להעלאת עסקים קטנים לרשת, בשיתוף פעולה עם פלטפורמת  בניית האתרים Webydo, דואר ישראל, Cal עסקים, iDigital ו-B2C Print. במסגרת היוזמה, מוצע לבעלי עסקים אתר בחינם לשנה, כולל שם מתחם (דומיין), אחסון בחינם לשנה, תמיכה טלפונית ותמיכה ברשת לתפעול האתר, וכרטיסי ביקור. היתרון בפלטפורמה זו, פרט להיותה חינמית למשך שנה, היא הקישור למנוע החיפוש החזק של גוגל - שמקפיץ את האתר גבוה ברשימת התוצאות, ובתפעול פשוט שלא דורש הבנה טכנולוגית רחבה.

 

החסרונות הם העובדה שלאחר שנה יצטרך בעל האתר לשלם כ- 65 שקל לחודש עבור אחסון ו- 80 שקל לשנה לדומיין, ולדאוג בעצמו מראש לגיבוי התוכן, שכן בשירות לא נכלל גיבוי או אחריות במקרה של פריצה לאתר. במסגרת ההסכם מציינת גוגל כי היא רשאית להעביר את הפרטים שמסר בעל האתר בעת ההרשמה לשותפים העסקיים של החברה. מי שיהיה מעוניין להעביר את התוכן שלו לאתר עצמאי לאחר שנה, צריך להביא בחשבון שמדובר בתהליך מורכב יחסית שדורש הבנה בטכנולוגיה.

 

ברנד אומר כי בשבעת החודשים שבהם פעילה היוזמה, עלו במסגרתה 10,000 אתרים, שהם מחצית מהיעד הראשוני שנקבע. מחצית מהעסקים שפתחו אתר במסגרת היוזמה פועלים מחוץ לתל אביב - 18% מהצפון, 13% מחיפה, 14% מירושלים ו-7% מהדרום, מה שמוכיח שהפוטנציאל שטמון ברשת תורם לצמצום המרחק בין המרכז לפריפריה.

 

חברה נוספת שמציעה בניית אתרים היא זאפ גרופ (לשעבר דפי זהב). במקרה זה מוצע ללקוח אתר כחלק מחבילה, הכוללת גם הופעה של העסק באתרי האינדקסים של הקבוצה (בהםrest וזאפ השוואת מחירים) ובפורומים שלה. מחיר החבילה נע בין כמה מאות שקלים לכמה אלפי שקלים בחודש.

 

קידום האתר: לא חייבים SEO

לאחר הקמת האתר, חשוב לדאוג לקידום ולפרסום שלו, כדי שלא יצלול מטה בתוצאות החיפוש. גם אתר שנבנה בפלטפורמה הייעודית של גוגל ישראל זקוק לקידום. לדברי סלומון, וורדפרס וג'ומלה הן מערכות עם תאימות גבוהה לקוד של גוגל, ולכן ידורגו גבוה. לדבריה, העסקת מומחה לקידום במנועי חיפוש (SEO) עולה כ- 1,000 שקל לחודש. "לא כל אתר צריך SEO, זה תלוי בתחרות. בדרך כלל כדאי לקדם את האתר בהתחלה דרך החברים - לשלוח מייל, לכתוב בפרופיל שלך בפייסבוק. מזה אפשר להתחיל לגלגל את העסק", אומרת סלומון.

מי שלא מעוניין להעסיק מומחה, יכול לקנות באמצעות כרטיס אשראי מודעות מלים בגוגל או בפייסבוק שמפנות לאתר. התשלום על מודעות אלה הוא בדרך כלל לפי חשיפות או קליקים, והעלות נאמדת בכמה דולרים בודדים ליום. יועץ יוכל לסייע בניסוח המודעות ובבחירת התמונות שילוו אותן, במספר המודעות הדרוש ובמחיר למודעה - מרכיבים קריטיים לאפקטיביות של הפרסום. ברנד אומר שעסקים קטנים משקיעים בפרסום באמצעות הכלים של החברה 2,000-24 אלף דולר בשנה. גוגל גם עורכת כנסי הסבר על שימוש בפלטפורמות הפרסום השונות.

 

 

להשיג נוכחות: טביעת רגל בפורומים

דרך נוספת לבעלי עסקים קטנים ובינוניים להתבלט ברשת היא הופעה באתרי מדריכים וקהילות (פורומים) בנושאים מקצועיים שונים. המוקדים המרכזיים בישראל לכך הם אתר דפי זהב ואתרי הנישה של זאפ גרופ, שמרכזים 4 מיליון גולשים בחודש, ואתר הפורומים והבלוגים תפוז, שמרכז 1.5 מיליון גולשים בפלטפורמות השונות שלו מדי חודש. אתרים מאלה מרכזים קהילות בנושאים שונים של מתן שירותים ועסקים.

 

רויטל סלומון (צילום: עופר וקנין)

 

זאפ גרופ מציעה נוכחות באתרים ובפורומים שלה כחלק מחבילה שנתפרת למידותיו של הלקוח, שמתבצעת לאחר פגישה עסקית עם סוכן של הקבוצה. המחיר נקבע לפי מידת הקידום הרצוי, בהתאם לאזורים גיאוגרפיים שונים או עד כמה יופיע שם העסק גבוה בתוצאות החיפוש באתר. לדוגמה: עסק להובלות ששילם מאות שקלים לחודש יופיע נמוך יותר ברשימת העסקים בסיווג ההובלות, לעומת עסק שקנה חבילה באלפי שקלים. עלות הופעה בראש רשימת התוצאות בענפים התחרותיים בדפי זהב היא כ-2,000 בחודש. באתר זאפ השוואת מחירים סוחר נדרש לשלם על כל כניסה לאתר שלו שמגיע מזאפ בין 60 אגורות לשקל.

 

גם תפוז החלו בחודשים האחרונים להציע כלים לעסקים, בתוך הפורומים באתר. החברה השקיעה כ-1.5 מיליון שקל במחלקת תפוז עסקים, הכוללת עשרה עובדים ועוסקת בפיתוח כלים לעסקים ומתן תמיכה. ההצעה של תפוז עולה 250 שקל בחודש, וכוללת קידום באינדקס הכללי של הפורומים וגם בפורומים הרלוונטיים (למשל, דולה תקודם בפורום הריון ולידה), פתיחת כרטיס עסק ו-25 אלף מודעות טקסט המוצגות בפורומים, אתר מותאם לסלולר וגישה לממשק ניהול עם מערכת אנליטיקס שמודדת את אפקטיביות הפרסום. דן חן, מנכ"ל תפוז, אומר כי ניהול הפורומים יישאר אובייקטיבי ולא ניתן יהיה לקנות ניהול פורום. בהמשך מתכננים בתפוז להציע גם בניית אתרים.

 

אינדקסים נוספים הם אתרים המדרגים בעלי מקצוע לפי המלצות, כמו מידרג או המקצוענים, המוקדשים לחוות דעת על עסקים. על בעל העסק שמשתמש בהם להיות מוכן למסור רשימת לקוחות ממליצים או פרטים נוספים, כדי לשמור על כללי הבדיקה לפי תנאי האתר.

 

 

קידום בפייסבוק: אפשר גם לבד

פרט לאתרי קהילות ונישה, גם בפייסבוק יש לא מעט קבוצות ועמודי קהילות בנושאים מקצועיים, שיכולים לשמש כלי חיוני לקידום בחינם. "בקבוצות אלה צריך להתנהל בזהירות: לא להיכנס ולהפיץ את הקישור שלך ברגל גסה, אלא להמליץ ולתת טיפים ואז להציג את עצמך", אומרת סלומון. "קבוצות אלה הן דרך טובה להכיר את המתחרים, וכאלה שעוסקים בתחומים מקבילים ומשלימים ויכולים להפנות לקוחות".

אפשרות נוספת היא להיעזר במנהל מדיה חברתית שיקים ויתחזק עמוד לעסק. עם זאת, מדובר בתחום פרוץ, ועל כן כדאי מאוד לעשות סקר שוק לפני שלוקחים יועץ כזה. בזאפ גרופ מציעים גם שירות ניהול לעמודי פייסבוק, כולל קניית מודעות ברשת החברתית.

יש בעלי עסקים שמצליחים להשיג בעצמם נוכחות ברשת. אחד מהם הוא דניאל איכילוב, שהקים את בוטיק הבדים בדולינה וצבר 13.5 אלף לייקים בפייסבוק. איכילוב מעיד כי הוא משקיע 15 דולר ליום לערך במודעות פייסבוק, שאותן הוא רוכש בכרטיס אשראי - השקעה שאיפשרה לו גידול אורגני ראשון של העמוד. בנוסף, הוא מעלה בכל יום צילומים של הבדים והרהיטים שהוא מוכר, משתף את החברים בעמוד ביצירת עיצובים ועורך תחרויות. ואולם, לדבריו, עמוד פייסבוק צריך להיות מתוחזק היטב כדי להצליח. "זה כלי שצריך לטפח ולהזין בכל יום ולענות לאנשים", הוא מדגיש.

חנות מקוונת: עדיף לפנות לצרכנים בעברית

השלב הבא לאחר בניית אתר והבאתו למודעות הגולשים הוא העברת תהליכי הרכישה לרשת. הקמת אתר סחר מורכבת יותר מבניית אתר רגיל, מכיוון שהיא דורשת שירותי סליקה ואבטחת מידע בעלות נוספת. בעל עסק שכבר יש לו הסכם סליקה עם חברת אשראי יכול לברר על הרחבת ההסכם לסליקה באתר.

 

 

אפשרות נוספת היא פנייה לחברה שמציעה שירותי בנייה של אתר סחר. מיי סטורס (My Stores), שהקימו קובי שפרוט וגלי מאור, מציעה לעסקים חנות וירטואלית שמתחברת לדף הפייסבוק שלהם, בנוסף לניוזלטר למועדון הלקוחות. כשעסק מתחבר לשירות, מצטרף לדף הפייסבוק שלו קטלוג מוצרים עם מחירים, שממנו מועברים הלקוחות לאתר במייסטורס כדי לבצע רכישה.

 

העלאת התמונות לאתר נעשית על ידי העסק, אך המערכת מנחה אותו לגבי גודל ופורמט התמונות. בעל העסק אחראי גם על ההיבטים הלוגיסטיים של המשלוח והאריזה. המערכת שולטת על המלאי שהספק הזין, מפלחת לפי מידות, מורידה מהמלאי באתר מוצר שאזל, ומאפשרת לעדכן מבצעים. הסליקה נעשית באמצעות פייפאל או מתחרה ישראלית בשם פלא פיי.

 

השירות מוצע במחיר התחלתי של 200 שקל לחודש לחנות של עד 100 מוצרים (למי שמתחייב לשלושה חודשים), ועד שנה במחיר של 2,100 שקל, עם חודשיים מתנה. שירות הניוזלטר מוצע לפי 500 מיילים ראשונים בחינם ולאחר מכן תשלום לפי 1,000 מיילים. בתשלום נוסף ניתן לקבל גם פרסום מודעות ממומנות בפייסבוק, שמפנות ישירות לעמוד של העסק.

אפשרות נוספת היא כמובן לפתוח פרופיל בחנויות בינלאומיות כמו איביי או אטסי, אך ההתקשרות עם גוף מקומי תבטיח תמיכה זמינה יותר ובעברית.

 

נוכחות במובייל: להיות שם תמיד

מסקרים שנערכו עולה כי 39% מהישראלים משווים מחירים באמצעות הסלולר לפני קנייה, ולכן נוכחות במובייל היא חובה עבור עסק לא פחות מנוכחות באינטרנט. לשם כך ניתן להשתמש באמצעי פרסום של גוגל שנקרא Click to Call: מודעה עם מספר טלפון, שכאשר לוחצים עליה בסמארטפון מתבצעת שיחה למספר. לדברי ברנד, מדובר בכלי פרסומי שצומח במהירות בשוק הישראלי.

 

זאפ גרופ ותפוז מציעות אף הן התאמה לאינטרנט סלולרי כחלק מהחבילה שלהן. כלי נוסף הוא easy.co.il, אינדקס מבוסס מיקום שמציג לבעל הסמארטפון עסקים בסביבה שבה הוא נמצא, לפי מסד הנתונים של רשם החברות ושל מדריכים לעסקים. עסקים יכולים להתחבר למערכת ולצרף פרסומת, לצד הפרטים היבשים על העסק. בשלב זה השירות ניתן בחינם.

 

אפשרות נוספת היא בניית אפליקציה ייעודית לעסק. חברות כמו ZuzNow או Duda mobile מציעות פתרונות לאפליקציות בעלות של כמה עשרות דולרים בחודש.

 

אחרי סקירה של כלי המיתוג, ברור שלא מספיק להשקיע ביצירת נוכחות ברשת - צריך גם לתחזק אותה באופן רציף. "לא יעזור אם יש לך אתר מהמם - אבל אתה נופל במתן שירות", אומרת סלומון. "בעל העסק צריך לחזור לאנשים שפונים אליו במייל, להיות זמין ולתת להם פירוט. זה לא עולה כסף, אבל הוא צריך לאלף את עצמו לעשות את זה".