קלישאת ה"הקמתי את העסק בגאראג' בגיל 20" היא החומרים מהם עשויות אגדות היי-טק. אבל לפעמים זה בדיוק מה שקרה. תכירו את קיראן מזומדר-שו, האישה העשירה ביותר בהודו, שבגיל 25 הקימה בגאראג' ביתה השכור חברת ביוטכנולוגיה, עם סכום התחלתי שווה ערך, במונחים של ימינו, ל- 200 דולר. היום, 34 שנים אחרי, חברת Biocon עסיקה 6,000 עובדים ומוערכת בכ- 800 מיליון דולר. עם הון אישי של כ- 625 מיליון דולר, מזומדר-שו משובצת ברשימת 100 הנשים החזקות של מגזין פורבס, 50 נשות העסקים ו- 100 האנשים המשפיעים ביותר בעולם של מגזין טיים.

 

עוד ב Onlife:

 

 

קיראן מזומדר-שו נולדה ב- 1953 בבנגלור, הודו. כשהייתה בת 20 כבר סיימה את התואר הראשון שלה בביולוגיה וזאולוגיה, אבל מזומדר-שו היא גם מאסטר בתחום מבשלות השיכר, תואר שרכשה באוסטרליה. "היה קשה מאד למצוא עבודה בתחום", היא מספרת. "אני קוראת לעצמי 'יזמית בטעות'"

 

את ביוקון, חברת הביוטכנולוגיה הגדולה בהודו, הקימה קיראן מזומדר-שו ב- 1978, כשהייתה בת 25. מעט מאד דברים פעלו לטובתה: היא הייתה אישה, צעירה מאד, עם אפס ניסיון עסקי. "לא יכולתי לגרום לאף אחד להלוות לי כסף, שלא לדבר על להשקיע בחברה שלי", היא מספרת. בסופו של דבר, חברה מזומדר-שו לאיש עסקים אירי, שחיפש להרחיב את עסקיו. "התחלתי את החברה שלי בגאראג', לא בדיוק אתר מוצלח למשרד", צוחקת מזומדר-שו.

 

בתוך שנה מיום הקמתה הפכה ביוקון לחברה ההודית הראשונה שמייצרת ומייצאת אנזימים לארה"ב ואירופה. עשור אחר כך הפכה לחברת הביוטק ההודית הראשונה שקיבלה מימון אמריקאי לרכישת טכנולוגיות. ב- 2004 החברה הונפקה בבורסה, וסגרה את יומה הראשון בשווי של 1.1 מיליארד דולר, מה שהפך אותה לחברה ההודית השניה שחצתה את קו המיליארד ביומה הראשון. ב- 2007-8 דורגה ביוקון במקום העשרים ברשימת חברות הביוטכנולוגיה במובילות בעולם.

 

 

אחד הדברים שעמדו לנגד עיניה של קיראן מזומדר-שו, היה בעיית בריחת המוחות שהייתה נפוצה אז בהודו, בשל מחסור בחברות מקומיות שיכולות לתת להם תעסוקה. יותר מזה, מזומדר-שו מתעקשת על שילוב ראוי של נשים, וכיום אחוז הנשים בחברה שלה עומד על כמעט 40%. "אחת המטרות שלי, כשהקמתי את ביוקון, היתה לוודא שאני יוצרת חברה שתאפשר לנשים מדעניות למצוא בה תכלית", היא אומרת.

 

אבל קיראן מזומדר-שו היא לא רק אשת עסקים ומנכ"לית. היא מאמינה שעליה להשתמש בידע ובמשאבים שלה כדי לעזור לאנשים אחרים. בכל הנוגע למצב הרפואה בהודו – יש לה אג'נדה מאד ברורה: טיפול רפואי הולם הוא מצרך יקר ולא נגיש כרגע בהודו, ואת זה היא רוצה לשנות. "הודו היא מדינה בה 80% מהטיפול הרפואי ממומן על ידי החולה", היא אומרת. "אין לנו אפילו שאריות של מערכת טיפול רפואי ראויה".

 

ב- 2009 הקימה מזומדר-שו בית חולים ייעודי לטיפול בסרטן בעלויות נמוכות. "אני חושבת שכל חולה סרטן צריך להיות מטופל בצורה אכפתית. עם רגישות וחמלה", היא מדגישה. "ואני חושבת שבית החולים מספק את זה".

 

מעבר לכך, השאיפה להפוך טיפול רפואי לנגיש יותר, גרמה לה לחפש אחר מודלים זולים יותר של פיתוח תרופות. "אנחנו פשוט לא יכולים להרשות לעצמנו לפתח תרופות בעלויות של 1-3 מיליארד דולר, משום שהתרופות האלה פשוט לא יגיעו לאנשים שזקוקים להן הכי הרבה", מסבירה מזומדר-שו. "אנחנו נגביל את זה למעט מאד אנשים בעולם שיכולים להרשות את זה לעצמם. עלינו לשנות את המודל הזה. אני מאמינה שיש לנו מספיק טכנולוגיה בעולם כדי להוזיל את העלויות האלה של המצאות וחידושים".

 

כשהיא נשאלת על ההון העצום שלה, אומרת קיראן מזומדר-שו כי היא "שונאת את התואר הזה, להיקרא האישה העשירה ביותר בהודו. אבל זאת ההכרה לערך שיצרתי כאישה יזמית, וזה עושה אותי מאד מאד גאה". במדינה בה מצב זכויות הנשים לא מזהיר, יש לה סיבה טובה להתגאות. "מעולם לא נתתי למגדר לעמוד בדרכי ולמנוע ממני לעשות מה שאני רוצה".

 

________________________________________________________

עוד לא הצטרפת לפורום נשים ועסקים של Onlife? היכנסי לפורום ופתחי אתר עסקי משלך בחינם