אין הרבה נשים יזמיות בארץ. מתוך אלה שכן קיימות, מעטות נמצאות בהייטק. אחוז קטן יותר נמצא בביוטכנולוגיה והסיכוי למצוא בתוך הקבוצה הקטנה הזאת, של מיעוט בתוך מיעוט, אישה ערבייה, נראה אפסי. כנגד כל הסיכויים הצליחה ד"ר אמאל איוב, פיזיקאית בהכשרתה, לגייס כבר 4 מיליון דולר לסטארט אפ שלה מטאלו תרפי (Metallo Therapy), והפיתוח של החברה נמצא בימים אלה בהליכים לקראת קבלת אישור מה- FDA.

 

עוד ב Onlife:

 

אתמול (ב') השתתפה בכנסTED  בירושלים וסיפרה על הפיתוח שלה. הטכנולוגיה שהחברה של אמאל איוב מפתחת עושה שימוש בננו חלקיקי זהב לאבחון והדמיית תאים סרטניים, ובהמשך גם לטיפול בהם. "מדובר בעבודה של שנים, שהתחילה במקום אחד, נמצאת עכשיו במקום אחר, ואי אפשר לדעת עד לאן היא תגיע", אומרת ד"ר איוב. מטאלו תרפי, שגדלה בחממה הטכנולוגית NGT בנצרת, ממוקמת בשפרעם. חוץ מחברת ביוטכנולוגיה משלה, לאיוב בת ה-35 יש שלושה תארים, פוסט דוקטורט וגם שני ילדים.

 

 

שלושה תארים, שני ילדים, פוסט דוקטורט וחברת ביוטכנולוגיה. ד"ר אמאל איוב בכנס TED

(צילום: פרי מנדלבוים)

 

אימא רצתה בת רופאה

זה כמעט מתבקש לשאול כל אישה שמתחזקת קריירה על היכולת לאזן בינה לבין חיי המשפחה. "אני מצליחה לשלב יפה מאד בין השניים, זה עניין של החלטה", אומרת איוב. "את יכולה לעסוק בכל מקצוע שתרצי, ועדיין להחליט שגם המשפחה שלך חשובה. זה כאילו עניין של נשים, אבל גם לגברים יש ילדים", היא מוסיפה.

 

אפשר היה לצפות שד"ר אמאל איוב תספר על הקושי שלה, בתור אישה ערבייה שגדלה בבית עני, להגיע עד לאן שהגיעה. אבל איוב מתעקשת לראות רק את הצד החיובי של הדברים. בעבר, כשנשאלה על ילדותה עם אימא עקרת בית ואבא שמקבל קצבת נכות, בחרה איוב לספר דווקא על בית שמעודד מצוינות. "המוטו בבית היה לשאוף לעשות שינוי בחיים, לשפר את התנאים", סיפרה אז. "אימא שלי תמיד רצתה ללמוד אבל לא נתנו לה, ולכן הילדים היו הדרך שלה להגשים את החלום. כולנו התעקשנו ללמוד, להצליח בעבודה ולחיות בכבוד, ולאימא שלי יש חלק מרכזי בזה".

 

אימא של אמאל, אגב, רצתה שבתה תהיה רופאה. אמאל התעניינה בפיזיקה כל חייה. "כמו כולם הלכתי לתיכון, ונורא נמשכתי לפיזיקה. אז חיפשתי משהו שמשלב בין השניים, וזה מה שאני עושה היום: הנדסה ביו רפואית", היא מספרת בפשטות, כאילו כל ילד וילדה בעולם מוצאים את עצמם נמשכים לפיזיקה. "ההתמחות שלי היא בפיזיקה גרעינית ושימושי קרינה ברפואה. שזה בדיוק נופל בין פיזיקה לרפואה".

 

להיות אישה ערבייה זה דווקא יתרון

גם עכשיו, כשאני שואלת אותה האם הרגישה שהיא מקבלת יחס אחר בגלל המוצא והמגדר שלה, איוב בוחרת להפוך את החיסרון ליתרון. "קודם כל, דווקא בישראל יש יותר נשים בתחום הביוטכנולוגיה מאשר בשאר העולם", היא אומרת. "נדמה לי שזה קשור לתנאי שכר, שהם הרבה פחות טובים מאשר בהייטק, ואז יש יותר מקום לנשים. ואולי זה בגלל שנשים לומדות יותר מדעי החיים, ופחות מחשבים. אני תמיד אוהבת להגיד שאנחנו, הנשים, זה הסוד של החיים".

 

בכל זאת, האם זה לא משנה דבר כשהיא פונה למשקיעים, אני שואלת. "העובדה שאני אישה ערבייה זה דווקא יתרון בעיניי, כי זה הפך להיות כמו כרטיס ביקור. משקיעים רבים רצו להיפגש איתי דווקא בגלל זה, לראות מי זאת, האישה הערבייה הזאת, שמקימה חברת ביוטק", מספרת איוב. "רוצים לפגוש אותי רק מסקרנות, אבל כשאני פותחת את הפה – הדעות הקדומות נופלות. בסופו של דבר, אף אחד לא מוציא שקל מהכיס בגלל פילנתרופיה או כל סיבה אחרת. משקיעים נכנסים מתוך שיקולים עסקיים בלבד".

 

בניגוד לתדמית של חברה סגורה, שמבקשת לעכב את הנשים שלה, ד"ר אמאל איוב מספרת על חברה מאד מפרגנת. "אני מתקבלת בהמון פרגון", אומרת איוב. "לאף אחד אין בעיה עם אנשים שמתקדמים ומצליחים. להיפך". לפני כחודשיים הוזמנה ד"ר אמאל איוב לתיכון בו למדה כדי לקבל תעודת כבוד. "רצו שבנות צעירות בתחילת דרכן תשמענה את הסיפור שלי, כדי שאוכל לשמש להן דוגמה והשראה", היא אומרת.

 

דוגמה והשראה לנשים אחרות. ד"ר אמאל איוב בכנס TED בירושלים (צילום: פרי מנדלבוים)

 

טיפים ליזמים: משקיעים מסתכלים עליך, לא על הטכנולוגיה

קשה שלא לנצל את ההזדמנות ולבקש ממנה טיפים ליזמים בכלל ולנשים יזמיות בפרט. "הכי חשוב, מבחינתי, זה להאמין. את חייבת, בתור יזמית, להאמין במה שיש לך. ברגע שאת מאמינה, כל כולך, את יכולה להעביר את זה לאנשים מסביב", אומרת איוב. "אם יש לך ספקות ואת מפקפקת בעצמך, יהיה לך קשה מאד לשכנע אחרים, בעיקר משקיעים. זה פרמטר מאד חשוב. קודם כל תשתכנעי במה שיש לך, אחר כך תשכנעי אחרים".

 

טיפ חשוב נוסף הוא מה שאיוב קוראת לו "מפת דרכים", הכלי שמאפשר ליזם לדעת לאן הוא הולך ולהוביל לשם. "כיזמית, את צריכה לדעת להוביל. את צריכה לדעת מה את עושה מחר, בעוד חודש ובעוד שנה. לאן הולכים, איפה התחלת ולאן את רוצה להגיע", היא מסבירה."אם את לא יודעת, את עלולה ללכת לאיבוד, והרבה חברות נופלות שם, בעיקר סטארט אפים וחברות שהן ממש בשלבים ראשוניים".

 

בסופו של דבר, אומרת ד"ר אמאל איוב, שהכל תלוי בך, ביזמית. "משקיעים וקרנות מסתכלים על היזם, לא על הטכנולוגיה. כשיהיה כסף – תהיה גם טכנולוגיה. השאלה היא אם יהיה מי שיוביל את החברה לשם".

 



_______________________________________________________

עוד לא הצטרפת לפורום נשים ועסקים של Onlife? היכנסי לפורום ופתחי אתר עסקי משלך בחינם