הילדים לא מסוגלים לשבת בשקט? קשה להם להתרכז בלימודים? אולי זו שאלה של חינוך ומשמעת, אולי הם נמצאים יותר מדי מול המחשב ומחפשים לפרוק אנרגיות בשאר הזמן, ולפעמים מדובר בבעיה של הפרעת קשב וריכוז, אבל כדאי לשים לב: תזונה לא נכונה יכולה לגרום להתנהגות היפראקטיבית בילדים.

 

עוד ב-Onlife:

 

במחקרים רבים נמצא שיפור משמעותי בהתנהגות הילדים לאחר תקופה קצרה של הקפדה על תזונה נכונה .ולא פלא, שאם הילדים אוכלים יותר מדי ממתקים וחטיפים, יותר מדי קמח לבן, ומעט מדי מזונות בריאים – עלולים להיווצר חסרים תזונתיים, שיכולים לגרום להיפראקטיביות .כדאי לבדוק אם הילדים אוכלים כל יום:

 

  1. בשר: ברזל, אבץ, ויטמין בי 12 וחלבון איכותי, הדרושים לתפקוד המוח, למניעת אנמיה ולהפחתת עייפות.
  2. ביצה: מכילה חלבון איכותי, לציטין שדרוש לתפקוד המוח, אבץ וויטמיןB12. דרושה לבניית רקמות הגוף.
  3. לפחות 3 ירקות או פירות טריים: מכילים ויטמין A שדרוש למוח ולזיכרון, ויטמין C.
  4. טחינה, או אגוזים או דגים לפעמים: המכילים חומצות שומן שחשובות לתפקוד המוח. חסרים בתחום זה יכולים לגרום לחסרים שפוגעים במוח ובחשיבה, וגורמים לשינויים בהתנהגות.

חשוב לאכול בשר כל יום

 

אסור לוותר על ארוחת בוקר

גם הרגלי אכילה נכונים משפיעים על התנהגות הילדים, והכי חשוב הוא להקפיד על ארוחת בוקר בריאה. הוכח חד משמעית שאם ילדים לא אוכלים ארוחת בוקר, נגרמות הפרעות בריכוז ובעיות התנהגות.ארוחת בוקר צריכה להכיל פחמימות מורכבות כמו לחם או פיתה מקמח מלא, בשילוב עם חלבון כמו גבינה או ביצה, וחתיכת ירק טרי שנותן ויטמיןלספיגת הסידן והברזל מהמזונות, ולפעילות תקינה של המערכת החיסונית. אבל, גם ארוחת בוקר שכוללת כוס חלב ועוגייה היא פשרה מתקבלת, העיקר שיאכלו משהו לפני שייצאו.

 

ארוחת בוקר מומלצת: לחם מלא עם גבינה וירק

 

דוגמאות לארוחות בוקר מומלצות:

  • לחם מלא עם גבינה וירק
  • ביצה קשה / חביתה, פרוסת לחם מלא
  • חצי פיתה עם גבינה צהובה וירק
  • דייסת שיבולת שועל על בסיס חלב (טוב, נו, ברור לי שרוב הילדים לא אוהבים...)
  • ברנפלקס עם חלב / יוגורט

 

דוגמאות לארוחות בוקר סבירות:

  • קורנפלקס רגיל עם חלב
  • כוס חלב עם חטיף בריאות
  • לחם לבן / פיתה עם גבינה

 

ואם אין ברירה:

  • כוס שוקו
  • מעדן חלב

 

איזה חטיף אנרגיה הכי בריא?

מי שממהר בבוקר, ומעדיף לתת לילד חטיף בריאות במקום ארוחת בוקר, צריך לשים לב להבדל המשמעותי בין החטיפים השונים.יש כאלו עם ערך תזונתי גבוה, ואחרים דומים לממתקים, והמילה "בריאות" המוצמדת למילה "חטיף" קצת מיותרת במקרה שלהם.בדקתי מבחר קטן של חטיפים, שימו לב להבדלים:

 

איזה חטיף אנרגיה הכי בריא?

 

דרוג חטיפי בריאות:

במקום הראשון:

  • פיטנס שוקולד: 386 קלוריות במאה גרם, 5.4% שומן, מכיל סיבים תזונתיים, מועשר בברזל בכמות גדולה. מועשר בוויטמינים.
  • פיטנס שוקולד מריר ותפוזים: 386 קלוריות במאה גרם, 5.4%, מכיל סיבים תזונתיים, מועשר בברזל, סידן, וויטמינים.
  • אנרג'י מיקס פירות ללא סוכר: 278 קלוריות במאה גרם,4% שומן, מכיל כמות גדולה מאוד של סיבים, מועשר בברזל וויטמינים.

 

במקום הראשון: פיטנס שוקולד

 

במקום השני:

  • אנרג'י שייפ שוקולד מריר בננה: 368 קלוריות במאה גרם, 8% שומן, מכיל סיבים, מועשר בברזל בכמות גדולה
  • פיטנס תות: 389 קלוריות במאה גרם, 7.3% שומן, מכיל סיבים, ברזל, סידן וויטמינים.

 

במקום השלישי:

  • חטיף שוגי עם קרם חלב: 382 קלוריות במאה גרם, 11.6% שומן, כמות גדולה מאוד של סיבים תזונתיים ושל ברזל.
  • תלמה חטיף דגנים וחמוציות: 348 קלוריות במאה גרם, 10% שומן, כמות גדולה מאוד של סיבים תזונתיים ושל ברזל. מועשר בוויטמינים.
  • אנרג'י שייפ שוקולד מריר ואגוזים: 383 קלוריות במאה גרם, 11.4% שומן, מועשר בכמות גדולה של סיבים תזונתיים ושל ברזל.
  • נייצ'ר-וואלי פירות ושקדים: 405 קלוריות במאה גרם, 11% שומן, מועשר בסיבים ומעט יחסית ברזל.
  • נייצ'ר-וואלי שוקולד מריר ובטנים: 412 קלוריות במאה גרם, 12% שומן, מכיל סיבים תזונתיים, מכיל כמות גדולה ומגוון רחב של מינרלים וויטמינים.

 

במקום הרביעי:

  • אנרג'י חמוציות מצופה שוקולד מריר: 399 קלוריות במאה גרם, 15% שומן, כמות גדולה של סיבים תזונתיים ושל ברזל, מועשר בוויטמינים.
  • נייצ'ר-וואלי שיבולת שועל ודבש: 442 קלוריות במאה גרם, 15% שומן, מועשר בסיבים, מועשר במגוון רחב של מינרלים.
  • אנרג'י אגוזים מצופה שוקולד: 407 קלוריות במאה גרם, 15% שומן, מכיל סיבים, מועשר בברזל וויטמינים. מכיל מעט שומן טראנס.
  • תלמה חטיף עוגי: 473 קלוריות במאה גרם, 22.6% שומן, אבל היתרון שמועשר בכמות גדולה של סיבים תזונתיים, ברזל, וסידן. מועשר בוויטמינים.
  • תלמה חטיף שוגי: 457 קלוריות במאה גרם, 19.6% שומן, מכיל מעט סיבים, אבל מועשר בכמות גדולה מאוד של סידן. מכיל שומנים מוקשים.

 

מקום אחרון:

  • תלמה חטיף דגנים עם שקדים ושוקולד: 412 קלוריות במאה גרם, 19% שומן, מכיל סיבים תזונתיים אבל לא מועשר בברזל וויטמינים.
  • תלמה מיקספלקס אגוזים ושוקולד: 461 קלוריות מאה גרם, 23% שומן, מעט סיבים, לא מועשר בברזל וויטמינים.
  • תלמה מיקספלקס פירות יער ושוקולד לבן : 444 קלוריות במאה גרם, 20% שומן, מעט סיבים, לא מועשר בברזל וויטמינים.
  • קורני סנדווי במילוי קרם חלב: 442 קלוריות במאה גרם, 19% שומן, 30% סוכר, מעט סיבים, לא מועשר בברזל וויטמינים, אבל מועשר בסידן.
  • קורני קוקונט: 468 קלוריות במאה גרם, 23% שומן, מעט סיבים, לא מועשר בברזל וויטמינים.

 

הכי מסוכנים: צבעי מאכל, קפאין וסוכר

כשמדובר בהיפראקטיביות רצוי להימנע מממתקים וסוכר?ב אופן כללי סוכר נותן אנרגיה מידית, מקפיץ אנרגיות בגוף, ובחלק מהילדים גורם להתנהגות היפראקטיבית.אבל כשמדובר בילדים לא תמיד אפשר להימנע לחלוטין מסוכר וממתקים, אז צריך לנסות להפחית כמויות. הסוכר הוא לא הגורם הממריץ היחיד במזוננו, גם הקפאין. הקפאין מעלה את הדופק, את לחץ הדם, תורם לערנות, ויש לו השפעות ממריצות. לכן, יותר מסוכן מהסוכר בפני עצמו, זה השילוב של סוכר עם קפאין, כמו שיש בקולה או שוקולד.

 

 

הכי מסוכן לילדים עם התנהגות היפראקטיבית הוא שילוב סוכר עם צבעי מאכל מזיקים, כמו בנחשי גומי בסוכריות, ובחלק מדגני הבוקר הצבעוניים.חלק מופקים מזפת הפחם, מסרטנים, גורמים לאלרגיות, וגם בכמות קטנה יש להם השפעות שליליות חזקות.מחקרים הראו שאם מעבירים ילדים עם היפראקטיביות לתזונה חסרת צבעי מאכל למשך שבוע יש שיפור משמעותי בהתנהגות.לעומת זאת צבעי מאכל טבעיים לא מסוכנים בכלל. הם מופקים מירקות ופירות, ואין להם השפעה שלילית.

 

דוגמאות לצבעי מאכל מזיקים

  • E-102 טרטרזין, צבע צהוב,  מופק מפחם, מעורר תגובות אלרגיות, מסרטן, אסור לשימוש בנורבגיה ואוסטריה.
  •  E-110צהוב סנסט, מופק מזפת הפחם, מסוכן לבריאות,
  •  E-124אדום,  מסוכן לבריאות, נאסר לשימוש בארצות הברית.
  •  E-132דיו אינדיגו,  כחול, מבוסס על זפת הפחם, אסור לשימוש במדינות אירופה רבות.
  •  E-153פחמן  שחור, מסרטן, אסור לשימוש בארה"ב.

 

דוגמאות לצבעי מאכל טבעיים שאינם מסוכנים -

  •  E-160aמופק מגזר
  •  E-160bאנאטו, צהוב, מופק מסוג של אוכמניה
  •  E-160dמופק מעגבניות
  • E161 צבעי מאכל כתומים וצהובים מופקים מירקות
  • E-162 צבע אדום המופק מסלק
  •  E-163מופק מכרוב סגול או ענבים.

 

איך יודעים אם הצבע טבעי ?בד"כ כתוב בגדול על המוצר, ואם לא- אז צריך לקרוא את סוף רשימת הרכיבים, שם רשומים כל התוספים.אם יש שם מספרים ושמות שלא מבינים – עדיף לעבור למוצר אחר, כי כשמדובר בהיפראקטיביות כדאי להימנע מהכימיקלים במזון, כולל חומרים משמרים, ואפילו ממתיקים מלאכותיים.