לכולם כואב לפעמים הראש: בסוף יום ארוך בעבודה, אחרי ריב רציני עם בן הזוג, ומדי פעם הכאב צץ בזמן מחזור, עייפות או ללא סיבה הנראית לעין. לרוב הכאב חולף מעצמו עם או בלי כדור, והשגרה ממשיכה לה.

 

אבל מה אם הכאבים הם לא אפיזודה חולפת? רובנו עמוסים, ולא עוצרים לבדוק מה משמעות הכאבים, אבל לפעמים הם עלולים להיות תסמינים למחלות שונות וביניהן גידול במוח. מדובר בסיכוי נמוך, אבל אפשרי.

 

עוד ב-Onlife:

 

"כ-90% מהאוכלוסיה סובלים מכאבי ראש מדי פעם", מציין פרופ' צבי הרי רפפורט, מנהל המחלקה לנוירוכירורגיה במרכז הרפואי רבין. "חשוב להבדיל בין כאב ראש ממתח או מיגרנה שכעבור יום-יומיים חולף או כאב ראש אחר הדורש בירור".

 

 

מתי כאב ראש צריך להדליק נורה אדומה שיש בעיה ודורש בירור מיידי?

1. התעוררות בלילה כתוצאה מכאבי ראש - אם יש גידול במוח, הוא עלול לגרום ללחץ חזק בראש. כלי הדם מתרחבים וכתוצאה מכך הלחץ עולה עוד יותר וגורם לכאבי ראש.

2. כאבי ראש שהולכים ומחמירים במשך שבועות.

3. כאב ראש שונה - הכוונה היא לאנשים שסובלים בדרך-כלל מכאבי ראש אך מרגישים פתאום כאב שונה מהכאב שהם רגילים אליו.

4. כאב ראש פתאומי - כאב חזק, ממש כמו התפוצצות בתוך הראש. לפעמים ההרגשה הזו מגיעה יחד עם איבוד הכרה זמנית. במקרה כזה חובה להגיע במהרה לחדר מיון משום שיכול להיות דימום בראש. גידולים לעומת זאת, לא גורמים לתופעות פתאומיות כמו זו.

5. אצל צעירים מתחת לגיל 20 הסימנים מעט שונים - מדובר בכאב ראש ממושך המלווה בבחילה, עליה בלחץ דם וירידה בדופק.

 

אם אתם סובלים מאחת או יותר מהתופעות מומלץ להגיע בהקדם לבדיקה אצל רופא. הבדיקה נעשית על-ידי הסתכלות לתוך קרקעית העין. אם מגלים בצקת בראש עצב הראייה עקב יתר לחץ תוך גולגולתי, יש לפנות דחוף לחדר מיון ושם לעבור צילום הדמיית ראש.

 

חשוב להתייחס לכאבי ראש ברצינות

על-פי נתונים שמציג פרופ' רפפורט, "ישנם כ-800 מקרים חדשים בשנה של אנשים בישראל עם גידולים במוח (לא כולל גרורות מסרטן). לכן חשוב להתייחס לכאבי ראש ברצינות וללכת להיבדק אצל רופא משפחה ובמידת הצורך אצל נוירולוג".

 

 

"כאב ראש הוא לא ביטוי לגידול במוח", אומר ד"ר אמנון מוסק, סגן מנהל מחלקה לניורולוגיה ומנהל המרפאה לכאבי ראש במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב). "רבים חוששים שאם הם סובלים מכאבי ראש, משהו קורה להם במוח אבל ברוב המקרים אין בעיה ובטח לא גידול. אולם כאב ראש הוא סימן אזהרה שמשהו לא בסדר, המצריך בדיקה אצל רופא. אם יש כאב ראש ממושך ומשתנה חשוב ללכת לרופא ולא להסיק מסקנות לבד ולהסתפק בכדור הרגעה עד הפעם הבאה".

 

מופיע טשטוש בראייה? חובה להיבדק מיידית

"אנשים חוששים שבמצבים בהם יש כאב ראש בזמן שמזיזים אותו או מתכופפים זהו סימן לבעיה חמורה, אך יכול להיות שמדובר במיגרנה ולאו דווקא במצב מסובך יותר", מסביר ד"ר מוסק. "אולם, כאשר מתחיל כאב פתאומי או כשסובלים מכאבים במשך שבוע-שבועיים ופתאום חל שינוי נוסף, כגון יד לא מתפקדת או טשטוש בראיה מומלץ להיבדק באופן מיידי".

 

ביטוח אופק לחיים של AIG מעניק לך פיצויים אם אובחנת כחולה באחת מ-33 המחלות הכלולות בו, ביניהן סרטן, פרקינסון ודימנציה. אופק לחיים מאפשר לך סיוע, הכוונה וייעוץ באמצעות הטלפון ואיתור רופאים מומחים למחלה בחו"ל או בארץ.

 

"תופעות אלו קשורות לתפקוד המוח, מדגיש ד"ר מוסק, "אבל לא בהכרח מסמנות על גידול. יכול להיות שמדובר בדלקת קרום המוח או התפתחות של מיגרנה".

 

ד"ר מוסק מרגיע ואומר, כי "אם יש משהו במוח הוא יתגלה בבדיקת הדמיה ויטופל בהתאם. במקרים בהם לא נמצאה סיבה לכאבי ראש, המטופלים מופנים למרפאות כאבי ראש לבירור מעמיק יותר". הוא מדגיש וממליץ לאנשים ללכת ולהיבדק במקרים של כאבי ראש מכל הסוגים, ולא לחשוב שהכאב נובע רק מלחץ נפשי או עייפות. "כאבים לא נוצרים מעצמם, יש להם סיבה וצריך לאבחן אותה ולטפל בה".