ישנם מיתוסים רבים בתחום הדיאטות: חלקם נכונים וחלקם גורמים לבלבול. כדי לעשות קצת סדר בעניין, להלן כמה דוגמאות, וגם תפריט דיאטה מאוזן עם 2 נשנושים ליום.

 

לא כדאי לאכול אחרי 6 בערב

האמת: הפרידו בין הרעב לבין מחוגי השעון. מי שאוכל כי הגיעה השעה לאכול, או מוותר על ארוחה למרות שהוא רעב כי מאוחר, הוא בעל סיכויים להשמנה, כי הוא אוכל עקב גירויים חיצוניים, ולא פנימיים, כמו רעב.

 

עוד ב-Onlife:

 

נכון שאם מוותרים על ארוחת ערב יורדים במשקל, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר באנשים שמנשנשים מאות קלוריות בשעות הערב מול הטלוויזיה – אם יפסיקו לאכול גם ב-20.00 – ירדו במשקל בצורה מדהימה. אבל - מי שאכל ארוחת ערב ב-7, ונשאר ער בעיסוקיו עד 11 בלילה, טבעי שיהיה רעב שוב. במצב זה, הדבר הנכון ביותר לעשותו, הוא לאכול, גם אם עוד כמה דקות הולכים לישון. לא מומלץ ללכת לישון כשסובלים מרעב.דייסת שיבולת שועל או לחם עם גבינה, לא מכבידים על העיכול, ומאזנים סוכר בדם אם יש נטייה לסוכרת.

 

   שיבולת שועל. אפשר לאכול בערב

 

פעילות גופנית גורמת להפחתה במשקל

האמת: תלוי איזו פעילות מבצעים.הפעילות יכולה להשפיע על המשקל בדרכים שונות: לתרום להרזיה, ובמקרים אחרים להוסיף לגוף משקל של מסת שרירים.בעיקרון, התוצאה תלויה בחישוב: כמה קלוריות אוכלים במשך היום, לעומת כמה מבזבזים בפעילויות שעושים.כאשר מרימים משקולות, או מתאמנים בפעילות אחרת התורמת לבניית שרירים חדשים, מוסיפים מסת שריר לגוף, שגורמת למשקל לעלות.

 

כדי לאפשר לגוף "לגדול" יש להגדיל את צריכת הקלוריות היומית ואת כמות החלבונים, באופן כזה שיאפשר לבנות שרירים.לעומת זאת, כאשר עושים פעילות גופנית מתונה יותר, שמטרתה היא שיפור הכושר ועליה בקצב חילוף החומרים,ולא מגדילים את כמות המזון שאוכלים במשך היום - התוצאה היא ירידה במשקל.

 

מרימים משקולות? הוסיפו חלבונים לתפריט

 

כשמתחילים לבצע פעילות, שורפים יותר אנרגיה במשך היום, והמזון שרגילים לאכול כבר לא מספק את הגוף. אם מתמידים, הגוף יפיק את האנרגיה החסרה מפירוק שומן, וכך ניתן להפחית במשקל מבלי לבצע דיאטה.

 

גברים יורדים במשקל מהר יותר

האמת: נכון מאוד.קצב המטבוליזם המהיר בקרב גברים, נובע בחלקו מאחוז שרירים גבוה יותר, ואחוז שומן גבוה יותר בנשים. השרירים הם תאים פעילים מטבולית, כלומר דורשים הרבה אנרגיה לקיומם, ולכן ככל שיש יותר מהם- כך גם הגוף שורף יותר אנרגיה במשך היום.  הבדל נוסף בין נשים לגברים, אשר תורם לקצב שונה של ההפחתה במשקל, הוא מיקום תאי השומן. מיקום זה, מעיד בעקיפין, על מבנה וגודל תאי שומן אלו.

 

הדיאטה שמזרזת את הירידה במשקל. הצעת תפריט

מחפשים דרך להרגיש שבעים ולהאיץ את הירידה במשקל? ד"ר מאיה רוזמן עם הצעה לתפריט חלבונים - מושלם לימים הראשונים של הדיאטה

לכתבה המלאה

אצל הגברים, ממוקמים תאי השומן באזור הבטן. הם גדולים יותר, יחסית מעטים יותר, וקל יותר "לרוקן" אותם מהשומן.לעומת זאת, תאי השומן המרוכזים באזור הירכיים, דבר המאפיין נשים רבות, הינם קטנים מאוד ורבים מאוד, קשה "להוציא" מהם את השומן, והדיאטה קשה יותר ואיטית יותר.לכן, השמנה באזור הבטן, מהווה יתרון יחסי בדיאטות, בקרב גברים, וגם בקרב נשים שמשמינות דווקא בבטן ולא בירכיים.

 

ארוחה בלילה משמינה יותר

האמת: יש בסיס לאמונה זו, אבל חשוב להסביר, רבים חושבים שאת הקלוריות של הבוקר הגוף שורף בפעילות במשך היום, ואילו הקלוריות של ארוחות הלילה, נאגרות כשומן, כי אחריהן ישנים ללא פעילות.

 

מחקרים הוכיחו כי יש שמץ של אמת בגישה זו:בשעות הלילה, פעילות כל המערכות בגוף איטית יותר, כולל העיכול, וכן ישנה ירידה כללית בקצב חילוף החומרים. לכן, כאשר אוכלים בלילה, בזבוז הקלוריות על העיכול והספיגה נמוך יותר, והעליה בחילוף החומרים הקיימת אחרי כל ארוחה, קטנה יותר לאחר ארוחות בלילה.בגלל שהגוף מבזבז פחות על תהליך העיכול בלילה, מספר הקלוריות שנשארות זמינות מן המזון גבוה יותר.

 

אוכלים בלילה? לא בטוח שתשמינו

 

אבל השמנה היא מאזן אנרגיה של כל היום: אם אוכלים רק מחצית ממה שהגוף שורף בפעילות במשך היום מרזים גם אם אוכלים רק בלילה, ואם אוכלים כפול משהגוף דורש, עולים במשקל גם אם אוכלים רק בבוקר.

                                    

קפה מעכב ירידה במשקל

האמת: לא בהכרח.היום משתמשים בכמוסות קפאין מרוכז להרזיה. הוא מגביר את הדופק ואת המטבוליזם, ולכן גם ממליצים על קפה שחור לפני פעילות גופנית.בנוסף, כל שתיה חמה תורמת לתחושת שובע ל- 20 דקות לפחות, ועוזרת לדיאטה.מאידך, אחת מהשפעות הקפאין, היא עליה בנפח השתן והגברת אובדן הנוזלים מן הגוף. לכן ההמלצה היא עד 3 כוסות קפה ליום, וגם אותן לא לספור יחד עם שאר כוסות הנוזלים ששותים.

 

קפה. שתו עד 3 כוסות ביום

 

מי ששותה הרבה קפה צריך לספור גם את החלב של הקפה – אם בכל כוס מוסיפים רק מעט חלב, אבל יש שם 30 קלוריות, ואם במשך היום שותים 8 כוסות קפה – זה כבר כמו ארוחה שלמה נוספת או שני נשנושים.

 

בדיאטה כדאי להימנע לחלוטין משומן

האמת: לא נכון. אמנם בכל כפית שמן יש 45 קלוריות, ומזונות מטוגנים או סלטים ספוגים בשמן ימנעו הרזיה, אך חובה לכלול שתי כפיות שמן ביום, ובייחוד בדיאטת הרזיה.כל שמן צמחי מכיל חומצות שומן חיוניות הדרושות גם לחילוף החומרים התקין של הגוף.כמו כן, אם לא מוסיפים שמן (ולו אך כפית אחת) לסלט, לא נספגים מן הסלט הוויטמינים מסיסי השומן (כמו ויטמיןA , המצויים בגזר ובפלפל אדום).

 

אל תוותרו לחלוטין על שמן

 

לימון שורף שומן

האמת: עדיין לא נמצא אוכל ששורף שומן, שנשרף רק במקרה אחד: אם לא אוכלים, או אם אוכלים פחות מהדרוש. אז הגוף שורף את השומן כדי לספק אנרגיה שלא נתקבלה מהמזון לגוף.אמנם הלימון חומצי מאוד, אך מיצי הקיבה בהם הוא מתעכל, חומציים יותר.כדאי לזכור, שבמיץ לימון יש גם קלוריות (20 למאה גרם).

 

דיאטה גורמת לעייפות ולשינה מוגברת

האמת: נכון, כשמדובר בדיאטת כאסח.מחקר חדשני קבע: דיאטה המכילה מתחת ל-800 קלוריות עלולה לגרום לירידה באיכות השינה, ולקשיי הרדמות.אחת מתופעות הלוואי של דיאטות "כאסח" היא זמן שינה קצר יותר, וכמו כן שינה מקוטעת ולא חזקה, התורמת להפחתה בתחושות הערנות והמרץ ביום שלמחרת.

 

דיאטת כאסח תעשה אתכם עייפים

 

כדאי להימנע ממתקים ועוגות בדיאטה

האמת: ממש לא נכון.כדי להפיק תועלת לטווח ארוך, יש לבצע דיאטה הכוללת את כל המרכיבים שהגוף צריך, וכן מזונות לנפש. למרבה הצער, דיאטה מצטיירת כמזון חסר טעם המורכב מירקות דלי קלוריות וגבינה כחושה.למרות שניתן לרדת במשקל כשצורכים מזון כזה, לא כדאי להתחיל בדיאטה בה אי אפשר להתמיד.

 

מעטים יכולים לחיות מתפריט נוקשה במשך זמן רב, וברגע שישברו מההקפדה היומיומית, גם אם לאחר שנה או יותר, הם עלולים לאכול הרבה כדי לפצות את עצמם, עד כי כל המשקל שהשילו יתווסף, לעיתים עם ריבית.

 

לרוב, המזון לנפש אינו מזין, ואינו תורם לגוף אף אחד מן המרכיבים שלעיל, אך ברגע שאוכלים מעט ממנו, כל עוד שאר הדיאטה מאוזנת ובריאה, אין בכך כל רע וההיפך: כך אפשר יהיה להתמיד בדיאטה לזמן ארוך יותר.

 

דוגמה לתפריט מאוזן המכיל 2 נשנושים ליום:

 

ארוחת בוקר:

2  פרוסות לחם קל (מכל סוג)

2 כפות גבינה 5% (מכל סוג) + כפית ריבה

שתיה חמה

 

ארוחת עשר:

2 פרוסות לחם קל עם גבינה 5% / כף חומוס שטוחה /פרוסת פסטרמה/גבנ"צ לייט

או: פרי

 

ארוחת צהריים:

חזה עוף או 100 גרם דג בגריל

+תפו"א אפוי

+מרק ירקות

+סלט ירקות עם כפית שמן 

 

ארוחת ארבע:

נשנוש מהרשימה שלהלן בסוף הטור

שתיה חמה

 

ארוחת ערב:

2 פרוסות לחם קל+ כף גבינה 5%

 +ביצה או 3 כפות טונה במים

 +סלט ירקות עם כפית שמן או כף טחינה

 

חטיף לילה:

עוד נשנוש מהרשימה

 

רשימת הנשנושים לבחירה:

פרי

כוס חד פעמית ברנפלקס עם יוגורט 0%

עוגייה

2 פתי בר

2 וופלים

3 ערגליות

מיני בר שוקולד (מקופלת/פסק זמן/טעמי)

3 ארטיק דיאט

יוגורט רגיל 1.5% עם כפית דבש

2 יוגורט דיאט 0% בכל הטעמים

קרמבו

4 קוביות שוקולד

שקית במבה קטנה

חטיף "בריאות" (בערך 100 קלוריות, אפשר 2 חטיפים של 50-60 קלוריות(

3 כוסות פופקורן ללא שמן

15 פריכונים (של 8 קלוריות ליחידה)

15 שקדים

כוס חד פעמית בייגלה