בתקופה זו של מזג אוויר קר, נחלשת מערכת החיסון והגוף חשוף יותר למחלות. גופם הקטן של תינוקות וילדים רגיש עוד יותר ולכן הם נדבקים ומפתחים יותר מחלות. גם העובדה שתינוקות וילדים מצויים במסגרות של מעונות יום, גנים ובתי ספר מעלה את שיעור ההדבקה בקרב תינוקות וילדים.

 

עוד ב-Onlife:

 

מחלות החורף המאיימות כוללות הצטננות, דלקות גרון, שיעול, שפעת ודלקות בדרכי הנשימה, שנובעות בד"כ מנגיף המועבר ע"יהתעטשות ונזלת, ומופץ באוויר בגני הילדים, במקומות עבודה ובמקומות ציבוריים וסגורים.איך תמנעו מהילדים להידבק במחלות החורף ואיזו תזונה תחזק את המערכת החיסונית שלהם? ד"ר דורון כרמי, מומחה באנדוקרינולוגיה וברפואת ילדים ויועץ למותג "טיפטיפות", נותן עצות שימושיות:

 

 

  • נגיפי החורף נישאים באוויר. בכל שיעול ועיטוש נפלטות כמויות עצומות של וירוסים וחיידקים, שיכולים לשרוד באוויר מספר שעות ולהדביק ילדים אחרים. לכן חשוב גם בחורף לפתוח חלון ולאוורר, וכך לדלל את מספר הווירוסים שבחדר. עדיפה שכבה נוספת של בגדים וחלון מעט פתוח.
  • חשוב להפריד בין ילד חולה לילדים בריאים גם בבית, ובמיוחד לא להשכיב אותם לישון באותו חדר.
  • חשוב להקפיד על היגיינה: לא להעביר מוצצים, בקבוקים, כוסות, כפיות וממחטות.
  • לשטוף ידיים לפני כל ארוחה. לחיידקים לא אכפת אם אוכלים תפוח, ביסקוויט או ארוחת צהריים.
  • למדו את הילד להקפיד על רחיצת ידיים נכונה (שימוש בסבון ומים זורמים למשל כ-20 שניות).
  •  הקפידו לנקות מקומות רגישים שפעוטות באים איתם במגע כמו: רצפה, סיר, ארונות נמוכים וידיות.
  • צעצוע של ילד חולה מכיל מיליוני וירוסים. עשרות מהם מספיקות כדי להדביק ילד אחר במחלה.

 

למדו את ילדיכם לשטוף ידיים נכון

 

תזונה נכונה:

  1. הבו באכילת פירות חורף: פירות הדר, קיווי וגויאבות, מכילים ויטמין סי, ובננות עשירות במגנזיום.
  2. הקפידו על צריכה מרובה של ירקות בצבעים שונים, המכילים נוגדי חמצון, לחיזוק מערכת החיסון.
  3. קטשופ ותבשילי העגבניות מכילים ליקופן, נוגד חמצון יעיל, המסייע לחיזוק המערכת החיסונית.
  4. בתינוקות עד גיל שנה הקפידו על הנחיית משרד הבריאות למתן תוסף ויטמין D, במיוחד בחורף, כאשר פחות נחשפים לשמש. ויטמין  D חשוב לבריאות העצמות, השיניים, חיוני לספיגת סידן ולמניעת מחלת הרככת (מחלה בה העצמות מתרככות ומתעקמות). מגיל 4 חודשים ועד שנה, הקפידו על תוסף ברזל (כמו טיפטיפות פריפל 3) החיוני לתפקוד מערכות הגוף והתפתחות המח של התינוק.
  5. מרק עוף אינו תרופה לכל בעיה. במקרה שצריך  למנוע  התייבשות כתוצאה מהקאות ושלשולים, האופייניים בחורף (כתוצאה מנגיף הרוטה וירוס) מומלץ לתת לילד לשתות בשלב מוקדם ככל האפשר תמיסת מינרלים מאוזנת ומוכנה לשתייה (כמו מינרלי מסדרת טיפטיפות), המכילה הרכב מאוזן של סוכרים ומלחים, המאפשרים ספיגה מיטבית של נוזלים ממערכת העיכול. בהמשך מרק עוף עם ירקות ואטריות  הוא ארוחה  נהדרת.
  6. תנו לקטנים להוציא מרץ. בחורף כולנו נוטים להפוך לבטטות כורסה, כשהמשמעות היא תזוזה מינימאלית והתכרבלות מול הטלוויזיה. חשוב לעודד פעילות גופנית בקרב הקטנטנים, שמשחררת אנדורפינים, שתורמים להגברת מערכת החיסון ומשפרת את יכולת הגוף להתמודד עם מחלות.
  7. הקפידו שהילדים יישנו מספיק. שינה ומנוחה מסייעות לחיזוק המערכת החיסונית.
  8. כשמזג האוויר יכול להשתנות באופן קיצוני, מומלץ לשים בתיק עוד בגד ארוך וגרביים לחימום.
  9. ילד חולה משאירים בבית, שכן הוא מחולל מעגל הדבקות. ילדים שנדבקו עלולים להדביק שוב את הילד שלכם. ילד חולה אומלל בגן, דורש תשומת לב, מעסיק את הגננת ומונע ממנה לתפעל את הגן.
  10. חום אינו סיבה לרוץ למרפאה. רוב מחלות החום מעל גיל שנתיים קלות וחולפות ללא צורך בטיפול תרופתי. פניה למרפאה חושפת את הילד למחלות זיהומיות ,לעיתים קשות יותר ממחלתו המקורית. פנה לרופא הילדים וקבל הנחיות לגבי  המצבים המצדיקים פניה מיידית למרפאה. בשאר המקרים השתמש בתכשיר להורדת חום על פי המינון המומלץ ופנה למרפאה אם המחלה אינה חולפת