ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, חשף לאחרונה שהוא מתקשה לגמול את שלושת ילדיו מאכילת יתר של סוכר. וידוי זה בא בעקבות  פרסום הנתון המדאיג כי כל ילד שלישי בבית ספר יסודי בבריטניה סובל ממשקל עודף וכן פרסום מחקר חדש המעיד על הקשר הישיר בין צריכת סוכר והשמנה.

 

עוד ב-Onlife:

 

המחקר שהתפרסם ב-British Medical Journal מצא בין היתר, כי הפחתה של סוכר במסגרת התפריט היומי שלהם, הביא להפחתה משמעותית במשקל של עד ק"ג שלם אצל מבוגרים. עוד הראה המחקר כי צריכת סוכר מעלה את משקל הגוף בכך שהיא מעודדת לכשעצמה, צריכת יתר של אנרגיה. במילים אחרות: טעמו של הסוכר עלול לגרום לנו לרצות לאכול יותר.

 

 

 

סוכר: לא רק משמין, גם גורם לאכילת יתר

העובדה כי צריכה מוגברת של סוכר אינה טובה לבריאות היא איננה חדשה. מחקרים רבים הצביעו על קשר ישיר בין צריכת סוכר לבין מחלות לב, סכרת והשמנת יתר. ארגון הבריאות הבינלאומי ממליץ להגביל את צריכת הסוכר היומית לעשרה אחוזים, בעוד 'איגוד הקרדיולוגים האמריקאי' ממליץ על צריכה נמוכה יותר של עד חמישה אחוזים מהתצרוכת התזונתית היומית. אך האם סוכר אכן ממכר וגורם לנו לרצות לאכול עוד ועוד? נראה שהתשובה לכך הינה חיובית.

 

מחקר שנעשה לפני עשור באוניברסיטת פרינסטון בארה"ב בעכברי מעבדה, זיהה כי המוח מסוגל לפתח תלות בסוכרים אשר נמצאים במזון.במחקר האמור, האכילו החוקרים עכברים בתמיסת סוכר במשך 12 שעות, בתקופה של חודשיים, ואז בבת אחת הפסיקו את אספקת הסוכר, או שנתנו לעכברים חומר ששיתק את פעולת הקולטנים.

 

 

העכברים התמכרו לסוכר

התוצאות היו מפתיעות. בהשוואה לעכברים שקיבלו אוכל רגיל – העכברים שקיבלו סוכר יתר פיתחו תסמינים זהים לזה של תהליך גמילה כמו שיניים נוקשות, סממנים תכופים של מצוקה וצעקות. כשהחוקרים אפשרו לעכברים גישה מחודשת לסוכר, הם "עטו עליו לטרף", וצרכו 30% מצריכת הסוכר היומית בתוך פחות משעה. נראה כי הטעם - יותר מהקלוריות- היה המרכיב שעודד את ההתנהגות הזו.  

 

עכברים שקיבלו ממתיק מסוג סכרין פיתחו תלות דומה לזו שפיתחו עכברים שקיבלו סוכרים אחרים, למרות ששיעור הקלוריות בהם הוא שונה.גם פרופ' רוברט לוסטיג, מומחה לרפואת ילדים מאוניברסיטת קליפורניה, אשר חקר את תחום השפעת צריכת הסוכר בתזונת ילדים, סבור כי הסוכר לכשעצמו הוא "רעל ממכר" כלשונו.

 

 

 

"ישנם חמישה טעמים שאדם חש על הלשון: מתוק, מלוח, מר, חמוץ ואומאמי (המכונה 'הטעם החמישי' – מאפיין חומצות גלוטמטיות כגון מונסודיום גלוטומט) הסוכר מכסה ומנטרל את הטעם של יתר הטעמים, כך שהוא לא יורגש. אתה יכול לגרום לצואה של כלב להיות אכילה אם תוסיף לה מספיק סוכר", הוא אומר בראיון לבי.בי.סי.

 

מחקר חדש שהתפרסם לפני כחודש בכתב העתAmerican Medical Association  מעיד אף הוא על ההתמכרות לסוכר, אך מציע תפנית חדשה ביחס אל הגורם הממכר עצמו. על פי המחקר האמור, דווקא ה - 'פרוקטוז', ממתיק פופולארי המיוצר מתירס ונמצא במיני מזון ושתיה רבים, הוא אחראי על תחושת 'העדר השובע' ולעלייה במשקל באמצעות אכילת יתר. חשוב לציין כי צריכת הפרוקטוז בעולם עלתה בעשרות אחוזים ב- 40 השנים האחרונות וכך גם ממדי האוכלוסייה הסובלת מהשמנת יתר.

 

צוות המדענים במחקר השוו על ידי בדיקת MRI את תגובת החלק במוח האחראי על תחושת השובע לאחר אכילת פרוקטוז וגלוקוז. תחושת השובע אשר ייצר המוח אצל אלו אשר אכלו גלוקוז, לא נוצרה אצל האוכלים פרוקטוז. "הפרוקטוז גורם להעדר תחושת שובע במוח וגורם לך לרצות לאכול יותר ויותר", אומר ד"ר רוברט שירווין, מצוות החוקרים באוניברסיטת ייל.

 

למה הילדים שלכם שמנים? מחקר חדש

לא מספיק שאתם בלחץ וקשה לכם בחיים, עכשיו מסתבר שזה גם משפיע על הבריאות של הילדים שלכם. מחקר חדש מראה שלהורים בסטרס יש ילדים שמנים. מה עושים? 5 צעדים להפיכת הבית לרגוע ובריא

לכתבה המלאה

"הסוכרים מוסיפים טעם והנאה לאכילה, אך צריכה מוגזמת שלהם כגון שתיה עם סוכר של משקאות ממותקים (למשל מיצים, משקאות מוגזים, מים ממותקים, משקאות חלב ממותקים או אכילה של ממתקים עוגות ועוגיות מוצרי חלב ממותקים) מוסיפה קלוריות רבות לתפריט של מבוגרים, מתבגרים וילדים הגורמת להשמנה, סיכון לסוכרת, לחץ דם, שומנים בדם מחלות לב ועוד", מסבירה עדינה בן- אהרון, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי "סורוקה" בב"ש.

 

צריך להוריד את מינון המתוק – כבר בילדות

ניתן לחלק את הממתיקים לשלוש קבוצות עיקריות:ממתיקים בעלי ערך קלורי כמו סוכר לבן  וסוכר חום, גלוקוז, מלטוז, דקסטרוז, מולסה, קנה סוכר, דבש, סירופ מייפל, סוכר פירות, סירופ תירס או מיץ פירות. בכולם נשמר יחס של 4 קלוריות לגר' אחד. קבוצה שניה היא ממתיקים מופחתי קלוריות כמו  איזומלט, סורביטול, מלטיטול, מניטול ועוד. מדובר בממתיקים שמספקים כמחצית מכמות הקלוריות הקבוצה הראשונה.

 

הקבוצה השלישית הם ממתיקים נטולי ערך קלורי לחלוטין דוגמת סכרין , ציקלמט, אסולפם, אספרטיים, סוכרלוז  ועוד.

 

ממתיקים אלו אינם מספקים קלוריות כלל, מתיקותם רבה מאוד ולכן משתמשים בהם לרוב בכמות קטנה.ממתיקים משתי הקבוצות הראשונות מספקים לגוף קלוריות שהוא איננו צריך, אך מכל מקום מומלץ לנסות ולהשתמש בממתיקים טבעיים כגון דבש, מייפל, קנה סוכר או סוכר חום שאיננו מעובד (המכונה 'דמררה'). עוד מומלץ להפחית בצריכת הממתיקים מהקבוצה השלישית, הנחשבים "להכי פחות בריאים" מקרב הממתיקים.

 

 

"כדאי ואפשר להרגיל את עצמנו ובעיקר את ילדנו לצמצם את השימוש בסוכרים ובממתיקים בהדרגה, להוריד את הכמויות ולהרגיל את החך לפחות מתוק", אומרת בן-אהרון. "מהילדות אפשר ללמד ילדים להתרגל טעם רגיל ולא מתוק ועל ידי כך להפחית את הצריכה ובעקבותיה את השמנת היתר ואת בעיות הבריאות אשר באות בעקבותיה".