למי מאיתנו לא יצא לעמוד מול הארון, להביט על כל הבגדים שלעולם כבר לא נלבש ולמלמל: "אם רק הייתי מוכרת את כל הבגדים האלו, הייתי עושה מיליונים"? ובכן, בנקודה הזו ממש נעוץ ההבדל בינינו לבין סופיה אמרוסו – בעוד שאנחנו אומרות את זה ובכל זאת מסרבות להיפרד מהחולצה של השכבה בתיכון, החליטה אמרוסו לעשות מעשה ולמכור בגדי יד שנייה ב- ebay.

 

אז נכון שלא מדובר ברעיון מהפכני, או בסטראט אפ נוסח ה"איך לא חשבו על זה קודם?", אבל בכל זאת הצליחה האמריקאית בת ה- 28 להפוך מעוד אדם שמוכר שטויות ברשת למיליונרית, שכרגע מוערך שוויה ב- 250 מליון דולר. איך היא עשתה את זה? ולמה דווקא היא הצליחה להתעשר?כנראה שהתשובה נעוצה בפילוסופיה המהפכנית של אמרוסו: "למכור דברים ביותר כסף ממה שהם עלו". גאוני.

 

עוד ב Onlife:

 

 

איך היא עשתה את זה? סופיה אמרוסו (צילום מתוך אתר Nasty Gal)

 

במקום לשנוא את השיטה - לנצח אותה

אפשר להאשים את סופיה אמרוסו בהרבה דברים (ולחלקם גם נגיע בהמשך), אבל אי אפשר לבוא אליה בטענות בשל הפילוסופיה הקפיטלסטית והלא טרנדית שלה. אחרי הכל, הסיפור שלה הוא סיפור סינדרלה אמיתי: כבר בגיל 9 נחשבה לנשיאת מוכרי הלימונדה בשכונה שלה, נסיון שככל הנראה עזר לה לספוג את הירידה הפתאומית של משפחתה מנכסיה, שהתרחשה שנה מאוחר יותר. אמרוסו עדיין זוכרת את היום בו חברת האשראי חתכה לאביה את הכרטיס ושמה אותו בצנצנת גדולה יחד עם כרטיסים בעלי גזר דין מוות דומה. המחזה הזה, כאמור, לא גרם לה לשנוא את השיטה, אלא לנסות לנצח אותה במגרש הביתי שלה.

 

אחרי שמגיל 15 התגלגלה בעבודות שונות, החליטה סופיה אמרוסו ב- 2006 לפתוח את,Nasty Gal   עמוד שבו מכרה פרטי לבוש שאף אחד כבר לא רוצה. "איביי זו סביבה מטורפת", היא משחזרת, "אבל זה היה מקום טוב בשבילי להבין שאני יכולה להיות יזמית ולחקור את הרשת... זה היה מקום טוב ללמוד את הערך של הפרטים ובמה נשים מעוניינות".

 

 ואכן, מהר מאוד למדה אמרוסו שהיא יכולה למצוא ג'קט של שאנל בשמונה דולר בחנות של צבא הישע (או אפילו בעמד אחר של ebay), להתחיל את המכירה שלו ב- 9.99 דולר ולבסוף לראות כיצד הוא נמכר בסכום הקרוב לאלף דולר. הניסיון הזה לימד אותה שיעור חשוב: הכל תלוי במיתוג. וכך התחילה סופיה אמרוסו לצלם את חברותיה כדוגמניות ולהשקיע בעיצוב העמוד, ואם היה איזה בגד שלא נמכר, היא פשוט צילמה אותו באופן אחר, כך שימכר. אולי זו אחת הסיבות שבגללה מצליחה Nasty Gal למכור 93% ממרכולתה, בעוד ששאר מותגי הבגדים נאלצים לזרוק בממוצע כשליש מכל קולקציה. 

   

ב- 2008 זרק ebay את סופיה אמרוסו, אחרי שהגיעו תלונות מצד מוכרים אחרים שהיא מתערבת במכירות הפומביות. אדם אחר אולי היה מתבלבל לרגע בגלל זה, אבל לא אישה חדורת אמבציה כאמרוסו. למעשה, לא רק שהיא לא נתנה למכשלה הזו לעצור אותה, אלא שהיא גם ראתה אותה כמקפצה שתאפשר לה לגדול, וכבר באותה שנה פתחה סופיה אמרוסו אתר מושקע משלה.

 

סופיה אמרוסו מספרת על המותג:

 

ממכירות לבד באיביי ל- 120 עובדים ומיליוני דולרים

כצעד ראשון של יעול, שינתה אמרוסו את כל הכיתובים שבאתר מגוף יחיד לגוף רבים, על מנת לתת ללקוחות הרגשה שיש חברה גדולה שעומדת מאחוריה, אף על פי שבאותם ימים היא עדיין היתה לגמרי בודדה במערכה. "זה מה שיפה ברשת – שאת יכולה להיות כל מה שאת רוצה להיות", היא מודה. "מצד שני, אנשים יכולים לעלות עליך די מהר אם את לא עומדת בציפיות". בנוסף, בחרה אמרוסו שלא ללכת עם שיטות הפרסום המקובלות בענף, אלא למרכז את כל השיווק לרשתות החברתיות, בעזרת תחרויות שהקפיצו את עמוד הפייסבוק שלה (כמו, למשל, לעלות תמונות עם בגדי יד שנייה שנראים כמו הוט קוטור) או ציוצים סוחפים.

 

למרות שכל השיווק נעשה בעולם הווירטואלי, ולמרות שאין למותג אפילו לא חנות אחת, אחד העקרונות של Nasty Gal מאז ומעולם היה הקשר הישיר עם הלקוחה. פעם זו היתה אמרוסו בעצמה, אבל עכשיו יש לה צוות של עובדים שדואגים שהלקוחה תרגיש שמאחורי המסך יש מישהי שאכפת לה. לפחות עד כמה שלמוכרת יכול להיות אכפת.

 

האסטרטגיה הזאת הביאה לכך שתוך זמן קצר נאלצה סופיה אמרוסו להחליף את המוסך בו עבדה להאנגר ענק בלוס אנג'לס, לשכור למעלה מ- 120 עובדים, לסיים את שנת 2012 עם מכירות בסך 128 מליון דולר ולהיכלל ברשימת האנשים שכדאי לשים לב אליהם של מגזין פורבס. אך גם זה לא מספק את אמרוסו הצעירה, ולאחרונה היא החליטה לצמצם את קולקציית בגדי הוינטג' שהביאו אותה עד הלום לטובת בגדים של מעצבים צעירים, ובקרוב היא אף הולכת להשיק קולקציה בלעדית של החברה.  

 

אין ספק שבינתיים הפילוסופיה של סופיה אמרוסו, גם אם היא מעצבנת רבים בדרך, מוכיחה את עצמה, והיום יש לאתר שלה אלפי מכורות מסביב לעולם, שנכנסות מדי יום (ולפעמים אפילו כמה פעמים ביום) על מנת להתעדכן בחדשות וכדי חלילה לא לפספס אף בגד. חלק מאותן מכורות אף מכנות עצמן  .Nasty Galכשאמרוסו נשאלת מי היא אותה "אשת נסטי גל", היא מחייכת ועונה: "מי שעושה דברים מגניבים ולא בהכרח משחקת לפי הכללים. כזו שאוכלת את העוגה ובכל זאת משאירה אותה שלמה". חבל שאנחנו עוד לא הצלחנו להבין איך בדיוק עושים את זה.