אתמול התקיים טקס פתיחת משכן הכנסת בו הושבעו חברי הכנסת ה-19 ובהם 48 חברי כנסת חדשים- מספר חסר תקדים. מתוך חברי הכנסת שהושבעו, נשבעו גם 26 חברות כנסת, חלקן פעילות פמיניסטיות כבר שנים, שפועלות לקידום נשים בתחומים שונים. למרות נתונים אלה, הרשת געשה ורעשה סביב נושא אחר לגמרי- שרה נתניהו והשמלה שבחרה ללבוש לטקס.

 

עוד ב-Onlife:

 

הערות כמו "האישה חייבת דיאטה דחוף.." או "אין תקציב למראות בבית ראש הממשלה" במקביל להערות כמו "התלבושת של שרה נתניהו לא הולמת את מעמדה ואת מעמד האירוע" הציפו את עמודי הפייסבוק, הרשתות והאתרים. במקביל, הוצף עמוד הפייסבוק של נתניהו עם בקשות לממן מיידית לאישתו סטייליסט  ואף סטייליסטיות וסטייליסטים שהתנדבו למשימה.

 

 

למה אף אחד לא מדבר על החליפה של ברק?

מכוער, יפה, הולם או לא הולם - למה הדיון אודות מה לבשה שרה נתניהו בטקס בו נשבעים חברי הכנסת לעבוד בשבילנו, הבוחרים, הוא רלוונטי? גם אם אפשר להתווכח על כך שיש קוד לבוש מסוים בכנסת שכדאי ומומלץ לעמוד בו, האם התקפה כזו והערות משפילות כאלה הן רלוונטיות? ויותר מכך- האם גבר היה זוכה להתייחסות מגחיכה כלפי הלבוש שלו? רק אציין ואגיד, שגם שר הבטחון אהוד ברק הגיע עם אמירה אופנתית לא פשוטה שבלטה בין שאר החליפות הגבריות של חברי הכנסת.

 

ברק לבש באומץ רב חליפה בצבע כאמל עם עניבה תואמת, שבעיניי מבקרות ובלוגריות אופנה רבות הייתה נחשבת לסקופ המביך של האירוע החגיגי. אבל לא, כשמדובר בלבוש ובשטחיות, נתייחס רק לנשים, ואם אפשר אז "לנשים של". שר הבטחון הוא רציונאלי, ביטחוניסט, איש צבא בעל ניסיון- תפקידו בכוח ההפחדה וההרתעה הוא חשוב ולכן מה שילבש איננו רלוונטי וראוי התייחסות.

 

אהוד ברק בחליפה כאמל. איך פספסנו? (צילום מסך - חדשות ערוץ 2)

 

הקרב של שרה נתניהו ומישל אובמה

הדיון התקשורתי שמתקיים אודות השמלה של שרה וכיצד היא נראתה או לא נראתה בה נובע מסקסיזם שמופנה כלפיה וכלפי נשים באופן כללי, בין אם הן נבחרות ציבור או לא. ולמרות זאת, לשרה לא באמת אכפת מה אנחנו חושבים. התשובות לשאלות כמו האם אין מראות בבית ראש הממשלה הן מובנות מאליהן- ברור ששרה הייתה מודעת למה שהיא בחרה ללבוש ופשוט לא אכפת לה מה אנחנו נחשוב או נגיד על זה, וטוב שכך.

 

הסיבה לביקורת ברורה – שנאת נשים. מי שבדרך-כלל חוטפות יותר הן בנות הזוג של נבחרי הציבור. היחס כלפיהן והביקורת כמעט תמיד יכללו הערות על הלבוש, המשקל, והאם הן תואמות את אידיאל היופי או לא. הגולשים כבר הציעו לשרה לקחת דוגמא ממישל אובמה בכל הקשור לאופנה ולבוש.

 

מישל אובמה. מה אומרים עליה חוץ משיש לה טעם טוב? (צילום: שאטרסטוק)

 

כמה שרה נתניהו שוקלת?

גם אם השמלה של שרה משכה באופן טבעי תשומת לב בגלל היותה שנויה במחלוקת- מדוע כולנו מתעסקים כל הזמן במה האישה הזו אמרה ולבשה או איזה פרצוף היא עשתה וכמה היא שוקלת? כבר התרגלנו שמאשימים אותה בהכל- ביוקר המחייה, בהדרדרות היחסים עם ארה"ב, באיום האיראני ועוד. לחברה הישראלית, השוביניסטית, כל-כך קל להקטין אותה ולרדת עליה, לקרוא לה שרהל'ה, להתייחס למשקל שלה ולהגחיך אותה.

 

אולם היחס שמפנים כלפיה, מתעלם לחלוטין מהעובדה שיש לה כוח ומשקל בקבלת ההחלטות של ראש הממשלה. לא פעם הושמעו קולות על מעורבותה בתהליכי קבלת ההחלטות של בעלה. אבל לנו יותר קל לזלזל בה, להתכחש לכוחה ולכוח דעותיה. הכוח של השוביניזם הישראלי בא לידי ביטוי בהכפשתה, בין אם זה כדי לתקוף את ראש הממשלה בעקיפין או סתם מתוך אמירות מיזוגניות מובהקות.

 

גם אם יש ביקורת לגיטימית כלפי שרה, על מעורבות כזו או אחרת בהחלטות בעלה, היא בוודאי לא ביקורת על הלבוש ואולי היא בכלל ביקורת על בעלה- נבחר הציבור האמיתי ומי שבאמת שמחזיק בידיו את הסמכות לקבל החלטות הרות גורל לגבי החברה הישראלית.