ב- 2009, כשהיתה בת 23, קיבלה יעל כהן מקנדה (אם כי סביר להניח שיש לה איזו דודה או סבתא איפשהו בישראל) חדשות שלמרבה הצער יותר ויותר אנשים שומעים: אמא שלה, דיאנה, חלתה בסרטן השד. במקום להדחיק את הידיעה עם סם הפיצוציות התורני, החליטה יעל ללוות את אימה לאורך כל ההתייעצויות, הרופאים, הבדיקות והניתוחים, ובכך קנתה לעצמה כרטיס בשורה הראשונה לסרט הרע שנקרא "סרטן". אבל כנראה שעם אותו הכרטיס הגיע  גם מקום בגן עדן. 

 

יעל, יחד עם שאר בני משפחתה, הפכו בעל כורחם למומחים בכל מה שנוגע למחלה הקמה לכלותנו, אבל למרות כל הרגעים הקשים, החליטו בני משפחת כהן שלא לוותר על ההומור הייחודי להם. כחלק מזה, אחרי הניתוח הראשון, הכינה יעל לאימה חולצה עם הכיתוב:  Fuck Cancer. שיזדיין הסרטן, בתרגום חופשי ונטול צנזורה.

 

עוד ב Onlife:

 

קצת יותר מסתם חולצה מגניבה

הרבה אמהות אחרות היו יכולות להתייחס למחווה הזו במרמור נוסח: "חליתי בסרטן וכל מה השבת שלי הביאה לי זה טי שירט" - אבל דיאנה דווקא החליטה שזו אמירה אופנתית שהיא בהחלט מאמצת, והלכה עם החולצה בגאון. למרבה הפלא, החולצה הצליחה להיות בייב – מגנט יותר מתינוק בן יומו. ברגע שדיאנה שמה על עצמה את הטי שירט המפוקפקת, היא שמה לב שאנשים מחייכים אליה ברחוב, זורקים מילת עידוד ואפילו עוצרים אותה כדי לשתף בסיפור המאבק האישי שלהם עם המחלה. לאור התגובות הללו, הבינה יעל כהן שמה שיש לה ביד זה כנראה הרבה יותר מסתם חולצה מגניבה שטובה לחדר כושר.

 

כהן מיד התחילה למכור את החולצות בעלות הכיתוב, ואת הכספים תרמה לעמותות המתעסקות במאבק במחלת הסרטן. מהר מאוד היא הבינה שזו לא בדיוק הדרך שבה היא רוצה לתרום את משאביה, שכן מרבית העמותות עוסקות במחקר – מטרה יפה לכשעצמה, אך לטענתה: "מה שהציל את חיי אימי היה גילוי מוקדם". בהמשך, למדה יעל כי כאשר 'תופסים' את הסרטן כשהוא עדיין בשלב 1, ישנם 90 אחוז לריפוי, אך למרות הנתון המעודד הזה, יש מעט מאוד מודעות לבדיקה ולגילוי מוקדם.

 

יעל כהן החליטה שהיא זו שהולכת לשנות את המצב. בהמשך אותה השנה, היא הקימה את F Cancer - ארגון צדקה שדרכו רצתה לגרום לשינוי בתפיסת הסרטן "ממשהו שאנחנו מחכים לקבל ומתפללים להירפא ממנו, למשהו שאנחנו מחפשים אותו באופן אקטיבי ומגלים אותו בשלב שבו ניתן להעלים אותו".

 

"מה שהציל את חיי אימי היה גילוי מוקדם". יעל כהן עם אימה דיאנה

 

הצד המצחיק של סרטן

לפתוח ארגון צדקה לא נשמע כמו הג'וב הכי סקסי בעולם, אבל יעל השכילה להבין שיש לה יתרון גדול (מלבד המראה המצודד שלה) וזה הגיל. היא החליטה לפנות דווקא אל בני הדור שלה, במטרה לגרום להם לעורר מודעות בקרב הוריהם. וכדי לפנות אל הצעירים, היא השתמשה בכלי שעזר כל כך למשפחה שלה – ההומור. "רצינו להפוך את הדיבור על הסרטן מכזה שמובסס על הפחדה לכזה שמתמקד בעובדה כי 90 אחוז מחולי הסרטן נתנים לריפוי אם תופסים את המחלה בזמן הנכון", היא מסבירה.

 

יעל כהן פתחה ל F Cancer עמוד פייסבוק ואתר מושקע, אותם היא הפיצה דרך תחרויות משעשעות. באחרונה שבהן, למשל, הם ביקשו מהגולשים לשלוח סרטונים או תסריטים מצחיקים שמתרחשים בזמן בדיקות איבחון לסרטן. זה אולי נשמע כמו בדיחה רעה, אבל המציאות בשטח מוכיחה שזה דווקא עובד לא רע, ויעידו על כך 70 אלף החברים בעמוד הפייסבוק של העמותה, או חברי Funny or Die (שאחראים על מערכונים שמפילים את הרשת מצחוק) שלקחו חסות על התחרות.

 

תוכנית מצילת חיים

לא רק צחוקים ושיגועים מעסיקים את יעל כהן. אחת מהיוזמות הגדולות של הארגון הוא "שיחת הסרטן". "אף אחד לא רוצה לדבר על סרטן, אבל אז, כשהמחלה מגיעה אליך, זה כל מה שאתה יכול לדבר עליו", הסבירה כהן בראיון שנערך עימה לאחרונה.בבלוג שלה היא אף הרחיבה וכתבה: "אנחנו לא באמת יודעים איך לדבר על סרטן. אני מתכוונת, באמת לדבר ולא רק ללכת מסביב... אנחנו בדרך כלל שואלים שאלות ריקות ("איך אתה מרגיש?"), נותנים תמיכה חלולה ("אני פה אם אתה צריך משהו") או נותנים תשובות סתמיות ("אני סבבה"). רצינו לעשות שינוי באיך שאנשים מדברים על המחלה ותומכים בחולים בה".

 

בדיוק כדי להתמודד עם זה, בנתה יעל כהן מערך תמיכה לכל מה ששוכחים ללמד אותנו, כמו איך לספר לאמא שלך שאת חולה, איך להסביר לילד בן חמש מה מתחולל בגופו ואיך לבקש מרופאים שיסבירו לך טוב יותר מה את עוברת. בנוסף, ישנו שירות שבו ממלאים צעירים את פרטיהם ומקבלים למייל מדריך הכנה לשיחה עם בני המשפחה וקרובים. המדריך מתייחס להיסטוריה המשפחתית שלהם, ומפרט את הסימפטומים למחלה ואת דרכי ההתמודדות. במקרה שההורה מתחמק מהשיחה, ישנה אפילו אפשרות לשלוח לו הודעה מוקלטת מסלב שמבקש ממנו לפנות יום ושעה.

 

לדברי כהן, התוכנית הזו כבר הצילה חיים. אחד הסיפורים הזכורים לה, למשל, הוא של נער מתבגר שאביו השתעל באופן חשוד. הנער התחנן בפני אביו שילך להיבדק, אבל האב – שבא ממשפחה סינית מסורתית שבה לא אומרים לאב מה לעשות – סירב. לבסוף, פנה הבן לאתר, קיבל עצות כיצד לנהל את "שיחת הסרטן" וגרם לאביו ללכת להיבדק. למחרת הבדיקה, נכנס האב לניתוח דחוף. מתברר שהוא סבל מסרטן ריאות.

 

פרס הגאוניות לשנת 2012

סיפורים דומים לאלו גרמו לארגון F Cancer להפוך לכזה שאי אפשר להתעלם ממנו. בשנה שעברה הוא ציין את שנתו הרביעית, ועם או בלי קשר גייס למעלה ממליון דולר. על כל הפעילות הזו, זכתה יעל כהן להיות מספר 38 ברשימת 100 אנשים הכי יצירתיים בעסקים של מגזין Fast Company ואחת מאחד עשר הזוכים בפרס 'הגאוניות' לשנת 2012 של מגזין Elle. באותה שנה היא נכנסה גם לרשימת האנשים שכדאי לשים אליהם לב של פורבס

 

יעל כהן, מצידה, לא נחה על זרי הדפנה. הצעירה חסרת המנוח ממשיכה לפתח את האתר ולהכניס בו תכנים ועזרים נוספים - הכל במטרה לעורר את המודעות למחלה, בעיקר בקרב בני הדור הצעיר, וללמד כיצד אפשר לתקשר בצידה. "כנראה שהסרטן לא הולך לשום מקום בקרוב", היא אומרת, "אז כדאי שנלמד איך לדבר עליו בצורה אותנטית ואיך לתמוך זה בזה באופן שיש לו משמעות".