אליזבת ואסקז גדלה במשפחה של נשים חד הוריות חדורות רוח פמיניסטית, כך שאין להתפלא שבתור אישה בוגרת, ואסקז הקדישה את הקריירה שלה לקידום נשים בעסקים. "חלק ניכר מהעצמאות תלויה ביכולת שלך לכלכל את עצמך", היא אומרת. וגם מיישמת. כמנכ"לית לשעבר של Quantum Leaps, עמותה גלובלית המוקדשת לצמיחתם של עסקים בבעלות נשים, ואסקז זכתה בפרס עבור הישגים יוצאי דופן שמרחיבים את ההזדמנויות העומדות בפני עסקים בבעלות נשים.

 

היום ואסקז היא מנכ"לית ומייסדת-משותפת של WEConnect International, ארגון עמיתים ללא כוונת רווח, ששם לעצמו למטרה לסייע בהעצמת נשים בעלות עסקים, על ידי חיבור בינן לבין הזדמנויות עסקיות ושווקים חדשים. לארץ היא הגיעה בתור אורחת הכבוד של כנס יסמין, איגוד נשות העסקים בישראל.

 

עוד ב Onlife:

 

איגוד יסמין, שהוקם ב- 2006 כאיגוד המייצג ומקדם מנהיגות כלכלית של נשות עסקים, עורך מדי שנה אירוע במסגרתו מתכנסים נציגי המגזר העסקי, הציבורי והחברתי, גופי מימון ומיקרופייננס וחברות “יסמין” - בעלות עסקים קטנים ובינוניים. השנה, הכנס יעסוק בנושא הגיוון בשרשרת האספקה כמנוע עסקי, ובכוחם של עסקים בבעלות נשים כספקים. אליזבת ואסקז, יזמית חברתית סדרתית, היא מובילה עולמית בתחום הזה בדיוק: הטמעת פרקטיקות של גיוון והכלה בקרב ספקים, גם כיועצת לענייני נשים בארגון Clinton Global Initiative של נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון, וגם בארגון שהיא עצמה שותפה להקמתו WEConnect International.

 

"אני מרגישה בת מזל שהוזמנתי על ידי עפרה שטראוס (נשיאת יסמין ר.ג) וארגון יסמין לנאום בכנס השבוע. זה מרגש במיוחד, כי מסתבר שהכנס הוא לא רק על נשים בעסקים, אלא ספציפית על נשים ושרשרת האספקה", אומרת ואסקז. "אני הולכת להרבה כנסים בהרבה מדינות, ואין כמעט כנסים שמתמקדים ספציפית בנושא הזה. כך שזה היה מאד מרשים בעיניי, למען האמת, עד כמה יש לארגון חשיבה מתקדמת, וגם אופן הפעולה".

 

לפרק את המועדון הקטן והסגור

רשת העמיתים של WEConnect International מייצגת יותר מ- 700 מיליארד דולר בכוח קנייה שנתי.הארגון, שנוסד על ידי חברות מהמגזר העסקי כמו סיסקו, מייקרוסופט ואינטל, מסייע לבעלות עסקים להצליח בשוק העולמי על ידי חיבור בין העסקים שלהן לבין הזדמנויות עסקיות, ובמקביל מסייע לחברות עסקיות להטמיע פרקטיקות של גיוון בשרשרת האספקה שלהן.

 

זה בעצם לב העניין: לפרק את המועדון הקטן והסגור של אותם אנשים שעושים עסקים עם אותן חברות, ולהכניס לתוך השרשרת הזאת עסקים קטנים בבעלות נשים. אבל נושא ההכללה המגוונת לא מוגבל לנשים בלבד, ויש חברות גדולות שמשקיעות הרבה משאבים בנושא. "לחברת IBM, שהיום גם יש לה מנכ"לית, יש את התכנית הגלובלית להכללה מגוונת הטובה בעולם, לדעתי", אומרת ואסקז. "זה מעניין שחברת IT שמה כזה דגש על הנושא, עוד לפני שהייתה להם מנכ"לית אישה, אבל לאן שהם לא הולכים הם מחפשים עסקים בבעלות נשים. למעשה, הם דורשים בכל החוזים שלהם לכלול בתהליך עסקים עם גיוון. וזה לא מוגבל רק לנשים, זה מבוסס גם על גיוון אתני, אנשים עם מוגבלויות ולהט"בים. זה עולם מגוון. כולם צריכים לתרום לו ולהרוויח ממנו. לקחת חלק".

 

מאחורי הרעיון הספציפי הזה יש אג'נדה ברורה שכולה פרקטיקה. "אנחנו מתמקדים בצורה צרה כל כך בגישה של בעלות עסקים לשווקים, משום שזה, בסופו של דבר, המקום שבו 'הצמיג פוגש את הכביש'. אנחנו משקיעים כל כך הרבה בנסיון לעודד נשים להקים עסקים, לעזור עם משקיעים ועם מימון, אבל בסוף היום - בעלת עסק צריכה למכור את המוצר שלה", מסבירה ואסקז. "ואם אין להן גישה לשווקים, או שהן לא חושבות בכלל על הפוטנציאל המלא של הרעיונות והמוצרים שיש להן או השירותים שהן מציעות, והגישה שלהן לשוק - אז אנחנו מחמיצים הזדמנות אדירה, לדעתי".

 

"זה עולם מגוון, כולם צריכים לתרום לו ולהרוויח ממנו". אליזבת ואסקז (צילום: בני גמזו לטובה)

 

השאלה היא לא למה לשלב נשים, אלא איך

בסופו של דבר, מדגישה ואסקז, מדובר פשוט ב - Good Business. ראשית, זה קונספט שיכול לייצר תחרות בריאה. "כשמציגים קבוצות מגוונות לתוך מאגר ספקים, זה הופך את המאגר הזה לתחרותי יותר, כי כל אלה שרגילים לקבל את החוזים כל הזמן – פתאום ממש צריכים להתחרות", היא מסבירה. "להציע את המחירים הטובים ביותר, לתת את הערך הטוב ביותר. הם פתאום צריכים לשאול את עצמם האם הם חדשניים, האם יש להם ערך מוסף".

 

"הרבה מהעבודה היא לגרום לתאגידים הגדולים להתיישר עם הקו הזה, והאמת היא שהרבה מהם מתיישרים לבד", מספרת ואסקז. "הם אומרים: 'הנשים הן אלה שעושות את רוב החלטות הקנייה ברמת ניהול הבית, אז אם אנחנו רוצים להיות החברות הרווחיות ביותר בשוק, ולצפות את צרכי השוק, נשים צריכות להיות חלק מיצירת המוצרים והשירותים שלנו, ובניית החברה שלנו'. זה עסקים טובים, זה פשוט טוב לעסקים", היא אומרת. כולם אומרים את זה, אני עונה לה. "אבל הם לא יודעים איך לעשות את זה", היא אומרת. "וזה העניין, שאנחנו מייצרים מסגרת עבודה סביב הנושא".

 

"יש לנו כמה מהחברות הגדולות בעולם. יש לנו חברה כמו וולמארט, שמעודדת את 10,000 הספקים המובילים שלה, שאלה כמה מהחברות הגדולות בעולם, להתחיל לדווח עד כמה המיקור שלהם מכליל נשים, והאם הם משקיעים איזשהו אחוז מהכסף שלהם על עסקים קטנים בבעלות נשים. והספקים שלהם עובדים עם כל העולם, ומעבירים את זה ללקוחות שלהם". ואסקז מוסיפה שאחד השינויים שהיא יכולה להעיד עליהם הוא שהיום אף אחד כבר לא שואל למה צריך לעשות את זה בכלל. "בעבר, היה צורך לנהל שיחות – למה כדאי לך להשקיע בעסקים של נשים, למה זה משנה, למה שתקנה דווקא מנשים. השיחות שאני מנהלת היום, אפילו עם חברות חדשות, נעות סביב ה'איך'. אוקיי, אנחנו מבינים את זה, עכשיו תגידי לנו איך אנחנו עושים את זה. זה מעבר ענק  בדפוסי חשיבה תוך פרק זמן קצר מאד".

 

הדרך בה אנחנו מוציאים כסף היא שיקוף של מה שאנחנו מעריכים

אליזבת ואסקז מסבירה על החשיבות של עסקים קטנים כמנוע הצמיחה של המשק, "הם אלה שמייצרים משרות", היא אומרת. "אז אם אפשר לעזור ליותר עסקים קטנטנים להפוך לעסקים קטנים, ולעסקים קטנים להפוך לעסקים בינוניים, אז יש פוטנציאל אמיתי לייצר משרות והזדמנויות כלכליות. ואם הם מקבלים הזדמנויות, כי הארגונים הגדולים מכלילים אותם בפנים, הם ילמדו את העסקים הקטנים יותר איך להיות מכלילים בעצמם.

 

"זאת התבוננות בשרשרת האספקה, והרעיון הוא להסיר את המסתורין מהדרך בה השרשרת הזאת עובדת, ולעזור לנשים להבין איך החברות הגדולות עושות מיקור חוץ, ואיך נכנסים לתוך השרשרת הזאת. כי את לא חייבת להיות ספק ענק כדי שתהיה לך השפעה או כדי שתקבלי מכרז גדול. את יכולה להיות ספק קטן לתאגיד גדול, ועדיין להיכנס לרשת הזאת ושמישהו יראה לך את החבלים. ואז את מוכיחה את עצמך ואת יכולה לחפש עוד השקעות וחוזים גדולים יותר".

 

למעשה, מדובר בשינוי תפיסתי רחב הרבה יותר, בשינוי של האופן בו העולם עושה עסקים. "אני רוצה שאנשים יהיו מודעים לכוח הקנייה שלהם. אנחנו, כצרכנים וכארגונים, בוחרים איך אנחנו מבזבזים את הכסף שלנו, ולבחירה הזאת יש השפעה ישירה על הדרך