התסמינים של אי סבילות למזון מאוד מבלבלים ולעתים עלולים לחשוב שזו אלרגיה. התגובה והתסמינים למזון בעייתי יכולות להגיע כעבור מס' ימים או שבועות. אי סבילות למזון אינה גורמת להפרשת היסטמינים בגוף ולכן תרופות אנטי היסטמיניות אינן משפיעות עליה. ככלל אין שום תרופה שיכולה לתת מענה ולפתור את התסמינים. מה עושים על מנת לאבחן את הרגישות למזון? היום ניתן לעשות בדיקת דם ובבדיקה זו ניתן לקבל אינדיקציה מדויקת של רשימת מזונות שגורמים לרגישות חיסונית.

אי סבילות או רגישות למזון, זוהי תגובה חיסונית מושהית הנגרמת כתוצאה מאכילת מזונות או מרכיבי מזון מסוימים. המזונות הכי נפוצים הגורמים לתגובה חיסונית מוגברת הם: גלוטן המצוי בחיטה, שעורה, שיבולת שועל ושיפון, מוצרי חלב, משפחת הירקות הסולניים הכוללים את העגבניות, תפוחי אדמה, חצילים, ופלפלים, מוצרי סויה. בבדיקות דם ניתן לראות את המזונות הבעייתיים וכמעט כל סוג מזון עלול לגרום לאי סבילות.

מנגד יש לנו את מחלת הצליאק והיום יש מודעות מאוד גבוהה לנושא ורופאי משפחה מפנים מטופלים רבים לבדיקת דם לגילוי הנוגדנים. אז מהי מחלת הצליאק? - זוהי מחלת מעי כרונית הנגרמת מרגישות לחלבון הגלוטן הקיים, כאמור, בחיטה ובדגנים שעורה שיפון, ובשיבולת שועל. הרגישות לחלבון מתבטאת בכך שמערכת החיסון (התאים הלבנים) במעי תוקפת את חלבון הגלוטן שנאכל כחלק מקמח או דגנים אחרים וגורמת לדלקת היוצרת נזק לרירית המעי. עדיין לא ידוע מהי הסיבה הראשונית לקיום רגישות כזו ולהפעלה מוגברת של מערכת החיסון כנגד הגלוטן בחולי צליאק.

היום אנחנו יודעים שאין גיל לצליאק. אצל ילדים הכי קל לאבחן את המחלה - כשהילד לא משגשג ואינו מתפתח, או כאשר הילד סובל ממערכת חיסון רגישה במיוחד וחולה כל הזמן, או סובל מתסמינים שונים במערכת העיכול כגון שלשולים כאבי בטן ועוד תסמינים שונים. לעומת זאת אצל מבוגרים אין מה שיוביל באופן אוטומטי לבירור ולכן יש הפתעות כאשר מסתבר שזה פשוט מחלת צליאק כשלכאורה אין קשר בין התסמינים מהם סבל המטופל. לאבחון הצליאק עושים בדיקת דם לנוגדנים הספציפיים לצליאק והם בד"כ טרנסגלוטמינאז (TTG ), גליאדין ואנדומיזיום. ולאחר מכן בדיקת ביופסיה לבדיקת מצב הרירית של המעי אשר מאששת סופית את המחלה.

נזקים עתידיים

מחלת צליאק ואי-סבילות לגלוטן עלולים לגרום לתגובה דלקתית חמורה. צריכת הגלוטן מובילה להתלקחות של תהליכים דלקתיים בגוף. אם אתם סובלים מצליאק או מאי-סבילות לגלוטן, צריכת גלוטן ולו הזעירה ביותר תגרום לפעילות מוגברת של המערכת החיסונית מה שיוביל לייצור יתר של רעלנים וכתוצאה מכך, לדלקת עצמה.

אי סבילות לגלוטן ומחלת הצליאק לא מאובחנת עלולים לגרום לנזקים לאברי ומערכות הגוף השונות, כמו מע' הנשימה, העיכול, המע' האנדוקרינית, מערכת העצבים, השלד ובכלל לכל הגוף. ניתן לשייך כל מחלה וכל תסמין למחלת הצליאק ולאי סבילות לגלוטן. ללא טיפול, חלק מהנזקים האלה עלולים להיות בלתי הפיכים.

אני ממליצה שכאשר התסמינים נמשכים והטיפולים המקובלים אינם עוזרים, כדאי ושווה לבדוק האם הבעיה נגרמת כתוצאה מאי-סבילות לגלוטן. במרבית המקרים שטיפלתי בהם עד כה השינוי התזונתי עשה עבודה מדהימה והתסמינים חלפו.

המלצות לטיפול

בתופעות הללו אין טיפול ממשי כגון תרופות. הטיפול האופטימאלי לשתי התופעות, זה זיהוי והימנעות מהמזונות הבעייתיים מצד אחד ומצד שני חיזוק המערכת החיסונית ועמידות הגוף על מנת שיוכל להתמודד עם כל צרה שלא תבוא.

נכון להיום, אין תרופה למחלת הצליאק. הטיפול האחד והיחיד הוא להוציא את כל הגלוטן (חיטה, כוסמין, שיבולת שועל, שעורה ושיפון) מהתזונה באופן מוחלט ולכל החיים. חשוב לדעת איך לעשות זאת וממליצה בחום להגיע לאיש מקצוע ולקבל הדרכה והכוונה להתנהלות ללא גלוטן. החלופה האוטומטית המונחת על המדפים, לצערי, אינה ראויה למאכל ברוב המקרים. המאפים הניתנים לרכישה ברשתות השיווק מבוססים על קמחים מזוקקים ועמילנים של תפוחי אדמה, טפיוקה, קורנפלור וכן הלאה משולבים מעט עם קמח סויה (שגם הוא לא מומלץ בד"כ) ומכילים שומנים רוויים ברמה גבוהה. היום ניתן להשיג קמח מדגנים מלאים ללא גלוטן ומהם ניתן לאפות יופי של מאפים.

במקרה של רגישות לגלוטן, גם כאן אין תרופה שתוכל להקל על התסמינים. הטיפול היחיד הוא להוציא את כל הגלוטן מהתזונה. במקרים של רגישות למזונות אחרים פשוט לפי רמת הרגישות פועלים בהתאם וגם כאן איש מקצוע ידריך אתכם איך עושים זאת.

חשוב לדעת - כל חולי הצליאק סובלים מרגישות ואי סבילות לגלוטן. אך, רק לחלק מהאנשים הרגישים לגלוטן יש צליאק.

שפע בריאות J

רוצים לדעת איך להתמודד עם הצליאק?