המו"מ הקואליציוני נתקל בשבועות האחרונים בבעיה. בנימין נתניהו תכנן להקים ממשלה על ידי חלוקת תיקים. כך עשה בקואליציה הקודמת, בה מתוך 74 חברי כנסת יותר מחצי (39) היו שרים או סגני שרים.

 

אולם הפעם המועמדים לשותפות עמו בקואליציה שילבו זרועות, נחושים בדעתם לגרום לשינוי מדיניות בממשלה הבאה. איני מסכימה עם מטרתם ופתרונותיהם, אך אני מכבדת את הדרך. לכמה רגעים היה נדמה ששיטת ה"חלק-תיקים-הפרד-ומשול" לא עובדת הפעם; למעשה, יש שאמרו אפילו שנתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה.

 

לא אמרת ש"ביבי וליברמן אסון"?

כל זה היה נכון עד הערב, כשיו"ר התנועה ציפי לבני הודיעה, למעשה, שתלך בדרכו של אהוד ברק. שניהם הסכימו להיות עלה תאנה ולוותר על עקרונות הבוחרים בהם בתמורה לתיקים בממשלה, שאפילו אינם קשורים לנושאים בהם התחייבו לטפל. שניהם מכרו מנדטים של השמאל לימין הקיצוני.

 

רצתה להקים גוש חוסם – והנה היא הראשונה שזוחלת לממשלה נתניהו שאותו גוש חוסם מפורסם היה אמור להוות לו אלטרנטיבה;

היא טענה לראשות הממשלה – והנה ראש ממשלה שהתיימרה להחליף עושה בה שימוש ציני רק כדי לפרק את הברית בין יאיר לפיד לנפתלי בנט;

היא הצהירה ש"ביבי וליברמן אסון" – והנה היא מסייעת לשניים הללו להמשיך בשלטונם ההרסני במדינת ישראל;

היא שאמרה "לא אצטרף כעלה תאנה לממשלת ימין-ימין קיצוני חרדית" – והנה היא הראשונה לעשות זאת.

 

הראשונה שזוחלת לממשלת נתניהו. ציפי לבני (צילום מתוך ויקימדיה)

 

גם היא יודעת שהיא עובדת עלינו

בימים ובשבועות הקרובים נשמע את ציפי לבני מתרצת. היא תסביר לכולנו שהיא באה "להשפיע מבפנים", "לשבת ליד ההגה", "להביא לשינוי מדיני". היא תנופף בסעיף בהסכם הקואליציוני שאומר שהיא תנהל את המו"מ עם הפלשתינאים. והיא תדע, בדיוק כמו כולנו, שהיא עובדת עלינו.

 

ממשלת נתניהו היא ממשלת הכיבוש וההתנחלויות, הרחבתן ורווחתן. רק הבוקר 

פורסם תחקיר על ההשקעה העצומה בהן. אבל אם ניזכר בתקופה שלפני הבחירות, היום כמה קשיים – העולם לוחץ לסיום הכיבוש, האירופאים מדברים לראשונה על סנקציות – ואין דבר שיוריד אותם מהר יותר מהגב של בנימין נתניהו מאשר "תהליך שלום". התהליך כמטרה, לא ההסכם.

 

אין דבר שממשלת נתניהו רוצה יותר ממשא ומתן מתמשך, מתהליך אין סופי שלא מוביל לשום מקום. אין דבר שהממשלה רוצה פחות מהסכם אמיתי ומסיום הסכסוך. את העובדה הזו, ציפי לבני מסייעת להלבין.

 

אז כשחברי "התנועה" יספרו לכם שיש סעיף בהסכם הקואליציוני לפיו היא תנהל את המשא ומתן, תשאלו אותם איפה הסעיף שאומר שהפלשתינאים ישבו איתה; איפה הסעיף שמדבר על הקפאת בנייה; איפה הסעיף שמדבר על שתי מדינות?