פסח קשה לדיאטה. לא רק בגלל ריבוי הארוחות, אלא גם בגלל הנשנושים. בלי לחם, לחלק מאתנו קשה יותר לשמור על המשקל.תחליפי הלחם ופריכיות האורז פחות משביעים, המצות עתירות יותר בקלוריות וקשות לעיכול, ומי שמחליט לוותר על אלו, עלול למצוא עצמו מתנחם בעוגיית פסח לצד הקפה.מה אנחנו נוטים לנשנש בפסח? מדריך החטאים של חג האביב.

                                                                                                                     

במקום הקמח, המרכיב הבסיסי בכל מתכון לעוגה או עוגיות, משתמשים בחומרי גלם חלופיים– טעימים יותר, אבל כמעט תמיד משמינים יותר:שוקולד, קוקוס, אגוזים, בוטנים, ואפילו מצות.אולי דווקא הקינוחים של פסח הם המוקש העיקרי בשמירה על המשקל בחג הזה.

 

אבל לא כדאי לוותר על המתוקים. מחקר שנערך בקנדה במשך 10 שנים ובדק 1700 אנשים, ותוצאותיו פורסמו בירחון האירופי למחלות לב, קבע שרגשות חיוביים כשמחה, אושר ושביעות רצון- מונעים מחלות לב וכלי דם. מחקרים אחרים בעבר הדגישו גם את הקשר שבין מצב רוח טוב וסיכון מופחת לסרטן. אז קצת מתוק עושה לנו טוב, מה שצריך הוא לדעת איך לשלבו בתפריט בריא, וכמה.

 

 

המכות שמחכות לנו במתוקים של פסח

יותר שמנת מתוקה: בעוגות פסח בדר"כ כמות גדולה יותר של שמנת מתוקה כשבמיכל אחד של שמנת להקצפה יש כ-900 קלוריות. בעוגות המוס לפסח, ובעוגות הקוקוס עם קצפת יש כמעט פי 2 קלוריות בהשוואה לעוגות הקצפת במהלך השנה.

 

מדובר ב-38% שומן רווי מן החי עם הרבה כולסטרול. תוצאות מחקר שפורסם לאחרונה פוסקות שמספיקה פרוסת עוגה ליום, שיש בה כמות גדולה של שומן רווי מן החי, כדי להגדיל סיכון לסתימת עורקים.

 

יותר קוקוס: מרכיב נוסף שמככב בעוגות הפסח. באגוז עץ הקוקוס מכיל 65% שומן,  ולאחרונה יצאו הרבה מחקרים לגבי יתרונותיו: עוזר למניעת סכרת, ובניגוד למה שחושבים דווקא מפחית את רמות הכולסטרול ואת הסיכון למחלות לב. יש בו הרבה מינרלים כאשלגן ומגנזיום, והוא עוזר לדיאטה כי הוא גורם לתחושת שובע.  לא רק הרבה שומן יש בקוקוס, גם הרבה מאוד קלוריות – מעל 600 במאה גרם (פחות מכוס).

 

 

יותר שוקולד: כמה עובדות – בשוקולד מריר אין פחות קלוריות מאשר בשוקולד חלב. ההיפך. בשוקולד מריר מעולה יש יותר שומן ויותר קלוריות; שוקולד ללא סוכר מכיל פחות קלוריות במאה גרם, אבל כמות שומן דומה לשוקולד רגיל; בניגוד לדעה הרווחת, שוקולד אינו מכיל קפאין בכמויות גדולות.

 

למרות הקלוריות, ניתן למצוא גם יתרונות בשוקולד לסוגיו, לשמחת המכורים.האינדיאנים, שבייתו את עץ הקקאו לפני יותר מ- 1,500 שנה, סברו כי שורשי עץ זה הובאו מגן העדן, וכי אכילת פירות הקקאו מעניקה חוכמה ואף כוח פיסי. למשקה הקקאו הם קראו "משקה האלים", משקה קדוש המחזיר לגוף את נעוריו.

 

יותר אגוזים: כל האגוזים למיניהם והשקדים שייכים ל"קבוצת השומן", כלומר נחשבים כתחליף לשמן, וזאת מאחר שהם מכילים אחוז שומן גבוה ביותר.בשקד אחד 8 קלוריות, בחצי אגוז מלך 20 קלוריות, בחצי אגוז פקאן 15 קלוריות, או באופן כללי - בכף אחת של אגוזים (1-2 יחידות, תלוי בגודל) יש 50 קלוריות.

 

 

אגוזי מלך מכילים 62% שומן ואגוזי פקאן 67% שומן. במאה גרם אגוזים יש כ-650 קלוריות, כך שבקערית קטנה יש יותר קלוריות מפיתה עם שווארמה וחומוס.בשקדים יש 52% שומן, ו-  590 קלוריות במאה גרם.

 

אמנם אגוזים ושקדים מכילים חומצות שומן רב בלתי רוויות חיוניות לגוף, שאף מפחיתות את שיעור התקפי הלב, ויש בהם כמות אדירה של מינרלים כמו סידן וברזל, אך למרות זאת אסור בשום אופן לשכוח, שבכמה דקות של כרסום אגוזים/שקדים אפשר לצרוך כמות קלוריות השווה לזו המומלצת ביום שלם.

 

האם יש הבדל בריאותי בין סוגי אגוזים או שקדים? ובכן, לכל סוג הייחודיות שלו: למשל, אגוזי מלך מכילים אומגה-3, שקדים מכילים סידן, באגוזי ברזיל כמות עצומה של סלניום, שדרוש למערכת החיסון ואף ידוע כמעכב תהליכי הזדקנות, ובקשיו הכי הרבה ברזל, וגם הרבה מגנזיום שמונע התכווצויות שרירים. גם לפיצוחים קלויים יש ערך בריאותי מצוין, ומבחינת הקלוריות – אין הבדל בין קלויים או לא קלויים.

 

 

נשיקות: כשרות לפסח, והכי פחות משמינות

עוגות ועוגיות קנויות: עוגיות קוקוס מצופות שוקולד, עוגיות יין, עוגיות בוטנים, ועוד מתוקים ממלאים את המדפים, מוצרים שכמעט אי אפשר למצוא אותם במהלך השנה.בריאותית, יש עדיפות כמובן לעוגות והעוגיות שמכילות בוטנים או אגוזים, שתורמים שומנים איכותיים ומינרלים, וזאת בהשוואה לקוקוס או חמאה.הכי בריאות הן הנשיקות: חלבונים מוקצפים עם סוכר, ללא שומן. חלבון איכותי, וגם פחות קלוריות.

 

הכנת עוגות ביתיות: לחרוצות בינינו, שאוהבות להכין בעצמן את מתוקי החג, להלן שיטה לחישוב כמות הקלוריות בכל פרוסת עוגה או עוגיה שאופים בבית:יש לחשב את כמות הקלוריות בעוגה כולה לפי הנתונים להלן, ואז לחלק במספר הפרוסות.למשל, אם מתקבלת עוגה שמכילה 3000 קלוריות, ויש בה 20 פרוסות, בכל פרוסה 150 קלוריות.וכשמדובר בעוגיות, יש לחלק את סה"כ המרכיבים במספר העוגיות שהתקבלו.

 

ערך קלורי ממוצע של מצרכים הנפוצים במתכונים של עוגות ועוגיות הפסח:

כוס סוכר – 800 קלוריות

כוס קמח מצה – 600 קלוריות

מאה גרם מרגרינה/חמאה – 700 קלוריות

חצי כוס שמן – 800 קלוריות

ביצה – 80 קלוריות

כף קקאו – 25 קלוריות

כוס חלב – 100 קלוריות

כוס מיץ תפוזים – 100 קלוריות

מיכל שמנת מתוקה- 900 קלוריות

100 גרם קוקוס – 600 קלוריות

חבילת שוקולד – 550 קלוריות

חבילת שוקולד צ'יפס – 1500 קלוריות

חצי כוס ליקר  - 250 קלוריות

מאה גרם אגוזים – 600 קלוריות

מצה אחת – 130 קלוריות

חבילת שוקולד למריחה – 2500 קלוריות

 

עוגת מוס שוקולד על תחתית קוקוס ואגוזיםשמתאימה לדיאטה

דוגמה לכך שלא כל עוגת מוס חייבת להיות עתירת שומן וקלוריות. יש גם עוגות מוס המתאימות לדיאטה. פרוסת עוגה מתאימה כארוחת ביניים, בכל יום.העוגה מכילה כ- 18 פרוסות, וכ-  150 קלוריות לפרוסה.

 

המרכיבים לעוגה:

5חלבוני ביצה

שני שלישי כוס סוכר

כוס קוקוס

חצי כוס אגוזי מלך טחונים

 

למוס:

מיכל שמנת מתוקה

3 חלבוני ביצה נוספים

5 כפות סוכר

5 כפות קקאו

כף שוקולד נוטלה למריחה

 

הכנת העוגה:

1. מקציפים את החלבונים עם הסוכר עד קבלת קצף יציב, מבליעים את הקוקוס והאגוזים הטחונים בתנועות קיפול עדינות, שוטחים את הקצף על תבנית עגולה ואופים בחום 170 מעלות כ-25 דקות. מצננים.

הכנת המוס:

2. מקציפים את השמנת המתוקה עם כף סוכר, ולאחר קבלת קצפת יציבה מוסיפים את הקקאו והנוטלה, מקציפים עוד כמה שניות.

3. מקציפים לחוד את החלבונים עם הסוכר הנותר, ומאחדים את הקצף עם קערת הקצפת, לקבלת מוס אוורירי ואחיד.

4. שוטחים את המוס על תחתית הקוקוס והאגוזים, ומצננים כמה שעות לפני ההגשה.

5. לעיטור – לפזר 2 כפות קוקוס מעל המוס.