איני יכולה להשתלב בחגיגת העצות ופתרונות הקסם של הדיאטות אחרי החגים. הרי אין חדש תחת השמש – ואולי זו בעצם הבשורה הטובה ביותר - לא צריך להמשיך ולנסות על עצמנו ניסויים חדשים, הפתרון מאוד ברור : לאורך כל השנה צריך לשמור על  תזונה נכונה ופעילות גופנית על מנת להגיע למשקל הרצוי ולשמור על ההישגים.

משמעות התזונה הנכונה אינה סגפנות, אלא תזונה המותאמת באופן אישי על בסיס כל הנתונים האישיים: מין, גיל, מצב בריאותי, גנטיקה, סוג עבודה, הרגלי אכילה וכל זה ביחס למטרות האישיות של כל אחד.

מה לא בריא בשיטת הקיזוזים?

1. מי שמאמין בשיטת הקיזוזים – מרשה לעצמו לאכול בהפרזה בתקופה שלפני הקיזוזים.

2. כשמפריזים באכילה ניתן להגיע לכמות קלוריות עצומה וכשמקזזים ניתן לחיות על 800-1000 קלוריות.

3. כאשר מרגילים את הגוף לרמת קלוריות נמוכה – הגוף לומד להתייעל

4. לאחר הקיזוז הגוף מפצה את עצמו, יכול לבוא לידי ביטוי ברעב מוגבר ובאגירת שומן לימי מחסור נוספים.

5. העלייה במשקל מתבטאת בתוספת שומן. בירידה במשקל מפרקים בעיקר רקמות אחרות כגון רקמת שריר.

חלק  גדול מבעיית ההשמנה טמון בתפיסת האנשים שהם יכולים להימצא באחד משני המצבים הבאים: דיאטה או לא דיאטה, ולא מפנימים שרק בחירות נכונות יותר של מזון במשך היום, בכל יום ולאורך כל השנה יובילו אותנו לירידה במשקל ולשמירה על המשקל לאורך זמן – דבר שאינו מובן מאיליו.

שיטות הרזייה שלא עובדות:

- להפסיק לאכול אחרי 18:00 בערב.

- לא לאכול פחמימות

- לא לאכול שומנים

- לאכול רק מרק כרוב

- לאכול רק פירות

- לאכול רק ירקות וגבינות

- לאכול רק ארוחה אחת ביום

- לא לאכול חלבונים פחמימות ושומנים יחד באותה ארוחה

- לשתות תה "מרזה"

- ליטול תרופות "טבעיות" "שורפות שומנים"

- לשתות חומץ – "שורף את השומן"

- להתאמן כל יום לפחות שעתיים

- ללכת ליעוץ אצל רופאי קסם המפרסמים מודעות בעיתונים

אז מה באמת עובד?

- להקפיד על סדר ארוחות ומספר הארוחות

- להקפיד על בחירת אוכל דל שומן

- להקפיד על כמויות מזון נאכלות

- להוציא פיתויים מהבית

- לשתות הרבה

- להקפיד על פעילות גופנית

- להימצא במסגרת תמיכה ומעקב

- והכי חשוב להאמין בעצמך ולהיות סובלני

מעגל הדיאטה הידוע מראש

דיאטת חלבונים? דיאטת פחמימות? דיאטת שומנים? דיאטת אשכוליות? שחלק גדול מהנשים הקוראת עכשיו את המשפט הזה נמצאות "בדיאטה". לא סתם אחד המשפטים הנפוצים בשיחת נשים הוא: "בדיוק התחלתי דיאטה" או "נמאס לי אני כבר לא בדיאטה". הנורמות המקובלות בחברה מחייבות אותנו לעמוד בפרמטרים קשוחים של משקל ומבנה גוף, ומי שרוצה תוצאות מהירות תשלם כל מחיר -  אפילו מחיר בריאותי.אכילה מועטה, ירידה מהירה, עצירת תהליך הירידה, תסכול וחזרה לאכילה, חזרה למשקל מקורי ויותר.

יש לזכור שבכל פעם שיורדים במשקל, קצב חילוף החומרים מואט, והגוף נכנס למצב "הישרדות", מתייעל ומנצל את אותן קלוריות ביעילות מרבית. בנוסף, כאשר לא שומרים על המשקל מתרחש בגוף תהליך נוסף: כשמרזים הגוף מפרק שרירים אך כשעולים במשקל, מעלים רק את מסת השומן.

אסור לשכוח: גם הבריאות חשובה

עם השאיפה לירידה מהירה במשקל, אסור לשכוח שאנחנו צריכות לדאוג לבריאותנו, דיאטות "כסח" בהכרח אינן מאוזנות, דלות בויטמינים ומינראלים, עלולות לפגוע באיזון ההורמונאלי, להשפיע על מצב הרוח, להשפיע על תפקוד מערכת העיכול, להגביר תופעות של כאבי ראש, הפרעות שינה, לשבש את חילוף החומרים, לגרום לנשירת שיער, שבירות בציפורניים ועוד.על מה צריך להקפיד בתזונת נשים גם בתקופה בה רוצים להרזות?

- תפריט המכיל לפחות 40% פחמימות: ירידה מאחוז זה גורמת לעצבנות ועייפות  מעבר לממוצע הרגיל שלכן.

- תפריט המכיל לפחות 800 מג' סידן – לשני מוצרי חלב עתירי סידן ובנוסף 2 מנות  עתירות סידן.

- פריסת ארוחות - עצם פעולת האכילה מעלה את חילוף החומרים, ומבטיחה שלא תגיעו למצב של רעב.

- אכילת ירקות מ- 5 צבעים – ממחקרים עולה שלרכיבי הצמח השונים, תפקיד שונה בהגנה על הגוף.

- תפריט המכיל לפחות 25% שומן, כדי לאפשר ספיגת ויטמינים המסיסים בשומן ולא לפגוע בהורמונים.

- לאכול לפחות 4 פעמים בשבוע מנת בשר כעוף, הודו ודג,  כדי לספק לגוף חלבון איכותי וברזל.

- אם תחסכו בכל יום כפית שמן אחת מהתפריט שלכם, תוכלו לרדת במשקל בממוצע 2 ק"ג בשנה. חלק גדול מהאנשים שלא סבלו מעולם מהשמנה חשים תסכול כשהם עולים במשקל. משפט כמו "לפני 20 שנה שקלתי בקושי 55 ק"ג והיום 95, ואני לא מבינה אייך זה קרה", הוא תולדה של אותם 2 ק"ג שצברנו כל שנה.

לא משנה אם אתן סובלות מעודף משקל קל, בינוני או גבוה, הדרך המומלצת היא תזונה מאוזנת, מותאמת אישית. אל תתפתו לבחור בדרך מהירה כי התוצאה ידועה מראש. האמינו בדרך, והתוצאות יגיעו.