כשאומרים "תרומבוזה" או "קריש", מתכוונים בדרך כלל למחלה בה נוצר קריש דם בוורידי הרגליים, אך הקריש יכול לנדוד לכלי הדם בריאות ולגרום לחסימתם, מצב המכונה תסחיף ריאתי, ועלול להסתיים במוות

 

.יש להבדיל בין קריש דם שסותם כלי דם ורידי לבין קריש שסותם עורק. גם אוטם בשריר הלב או שבץ נגרמים מקריש, אך החסימה היא של עורק בלב או במוח, ואלה מחלות שונות מקריש בוורידים. בנוסף יש להבדיל בין קריש בוורידים העמוקים ברגל לבין קריש בוורידים השטחיים, שהם קלים יותר לריפוי.

 

עוד ב-Onlife:

 

מדוע נוצרים קרישים בוורידים ובעיקר ברגליים? בכלי הדם הוורידיים אין שריר בדופן, ולכן אין לחץ דם. הדם זורם בעזרת לחץ שרירים מסביב לווריד, ובעזרת שסתומים שתומכים בזרימת הדם. באבולוציה, כשהאדם הזדקף, נוצר צורך להעלות את הדם מהרגליים ללב וכל זאת בעזרת צינורות דם שאינם יכולים בעצמם לדחוף. זו הסיבה מדוע קיימת סכנה להיווצרות קריש במיוחד ברגלים.חשוב להיות מודעים לנקודה זו כדי למנוע היוצרות קרישים בוורידי הרגלים, ולמנוע אפשרות לנדידת הקריש ולהיווצרות תסחיף ריאתי.

 

 

מצב זה של "תסחיף ריאתי" בעקבות מה שמכונה "פקקת ורידים", גורם לקוצר נשימה ובמקרה החמור ביותר גם למוות. דווקא באשפוז בבית חולים נוצרים תנאים אופטימליים להיווצרות הקריש. ריתוק למיטה וחוסר פעילות מתווספים לסיבת האשפוז: ניתוח, דלקת ריאות וכד', והסיכון להתפתחות הקריש הולך ועולה.

 

איך נמנעים מקריש דם בזמן אשפוז?

אל תרוצו לניתוח: מקרים רפואיים מסוימים לא חייבים להיגמר בפרוצדורה פולשנית, אלא ניתן לפותרם בעזרת תחליפי ניתוח. במסגרת הביטוחים המשלימים של קופות החולים אינכם זכאים לתחליפים האלה, אולם ביטוח AIG מדיקל יממן לכם את תחליפי הניתוח שימנעו את ההליך הפולשני או האשפוז. כך למשל תוכלו לעבור טיפול פשוט להעלמת ורידים ברגליים במקום להתאשפז ולעבור את ההליך הניתוחי המורכב.

 

1.  הצוות הרפואי יזהה אם אתם נמצאים בקבוצת סיכון ללקות בפקקת:בעלי עודף משקל, חולי לב, מעשנים. אולם חשוב לדווח באם סבלתם בעבר מאירוע של פקקת ורידים או תסחיף ריאתי ובאם אתם בעלי בעיה גנטית הגורמת לקרישיות יתר שנתגלתה בגלל שנבדקתם קודם או שבעיה דומה נמצאה אצל בני משפחה

.

2.במהלך שכיבה במיטה, כדאי להזיז את הרגליים תוך כיווץ ושחרור השרירים. פעילות זאת עשויה להמריץ את זרימת הדם בגפיים התחתונות, ותסייע להוריד את הסיכון להתפתחות הקריש.

 

 

3. כדאי לרדת ממיטת האשפוז ולהתהלך, ישיבה בלבד אינה מספיקה להוריד את הסיכון להתפתחות קריש.

 

 

איך מונעים הופעת קריש דם בטיסות?

על פי מחקרים, פקקת ורידים עשויה להופיע גם אצל נוסעים בנסיעות ארוכות ובטיסות. איך עוזרים למנוע הופעת קריש דם בטיסות?

1. כשאתם נוסעים או טסים במשך זמן רב, כדאי להתרומם מישיבה ולבצע הליכות קצרות כל שעה-שעתיים. 2. כדאי להשתמש בזמן הטיסה בגרביים אלסטיות מיוחדות המסייעות למניעת התופעה

3. רצוי שאנשים שסבלו בעבר מתופעה של פקקת בוורידים יתייעצו עם רופא על נטילת תרופה מתאימה.

4. בטיסה כולנו סובלים ממידה מסוימת של התייבשות. מומלץ לשתות הרבה מים ולהימנע  משתיית אלכוהול

5. נסו למצוא מרחב רגליים כזה שיאפשר לכם למתוח אותם ולא להותיר אותן מכווצות במשך רוב הטיסה

6.  הימנעו מנטילת כדורי שינה בטיסה שיגרמו לכם להיוותר בחוסר תנועה במשך זמן ארוך מאד