רבים מכירים את יתרונות הקטניות, הירקות והפירות ויעילותם הבריאותית, אולם יש לא מעט מזונות שנחשבים לג'אנק פוד אבל טומנים בחובם יתרונות תזונתיים. לפני שנרוץ "

למקרר ונבנה ארוחה מהמזונות הללו, חשוב לשמור על מידתיות", אומרת ירדן ירושלמי, דיאטנית ומטפלת לפי עקרונות הרפואה הסינית, "כמו בהרבה מוצרי מזון, שמירה על מידה ראויה הופכת בריא ללא בריא ולהיפך". על פי רוב, מדובר ביתרונות בריאותיים רק כשהמזון נעשה בבית, תוך תשומת לב למרכיביו.

 

עוד ב-Onlife:

 

כרוב כבוש, חיידקים ידידותיים מהטבע:

הכרוב הכבוש, מאכל שמקורו בגרמניה, מהווה דרך מצוינת להעשרת מערכת העיכול בחיידקים ידידותיים בעלי השפעה בריאותית חשובה. פרוביוטיקה עשויה לשפר את ספיגת הוויטמנים בגופנו, אומרת ירושלמי, גם את ספיגת המינרלים השונים כמו סידן, אבץ, נחושת, מגנזיום וזרחן.  אכילה של כרוב כבוש שלא חומם או בושל, שכן בתהליך הזה נהרס היתרון הבריאותי יעשה לגופנו רק טוב.

 

 

"חשוב לזכור שכאשר אנחנו מדברים על כרוב כבוש קנוי, חשוב מאוד והכרחי לבדוק מה הם הרכיבים הנוספים במוצר הסופי והיו מעורבים בהכנה, האם יש שם גם חומרים אחרים שעשויים לגרום יותר נזק מתועלת."

 

שורה תחתונה: כרוב כבוש תוצרת בית, פרוביוטיקה מהטבע.

 

פופקורן – עשיר בנוגדי חמצון, יותר מפירות וירקות

לדאוג לבריאות וגם לחסוך כסף: אל תשלמו כל כך הרבה על ביטוח הבריאות שלכם: בביטוחי הבריאות השונים אתם בעצם משלמים על שירותים שבכל מקרה מעניק לכם הביטוח המשלים מטעם קופת החולים. AIG מדיקל מציעים לכם ביטוח "משלים שב"ן (שירותי בריאות נוספים) המאפשר לכם לשלם אך ורק עבור השירותים שאינם כלולים בביטוח קופות החולים. כך תוכלו לחסוך בכסף ולא תשלמו פעמיים על אותן הזכויות.

 

 

 

החטיף הבריא שנמצא בראש רשימת החטיפים הבריאים וזוכה לחיבוק מצד הקהילה המדעית והמחקרית." גושי זהב, קוראים להם", אומרת בחיוך ירושלמי, "אבל ברצינות, בפופקורן יש נוגדי חמצון שנקראים, פוליפנולים, שלהם יכולת להלחם בגורמים מזיקים הפוגעים בתאים. במנה אחת של פופקורן יש עד כ 300 מ"ג של נוגדי חמצון שמול פירות או ירקות שמכילים הרבה מים".

 

 

בפופקורן יש גם סיבים שמועילים לעיכול, אך לא מדובר על המנה הנמכרת בקולנוע ועשירה במלח, בה היתרונות הופכים לחסרונות.אפשר להכין פופקורן בשמן קוקוס, או להוסיף קינמון, וכך לשפר את יתרונותיו.

 

השורה התחתונה: פופקורן ללא מלח, חמאה או שמן הוא החטיף הבריאותי המושלם.

 

פלפל חריף -  מאזן את רמות הכולסטרול

פלפל חריף מכיל קפסאיצין, שהוא החומר הפעיל שגורם לאותה תחושת שריפה בגרון. במינונים נכונים הפלפל יכול לספק לנו מגוון רחב של יתרונות בריאותיים." לפלפל חריף יש מגוון רחב של זנים", אומרת ירושלמי, "לכל אחד טעם, צבע וצורה ייחודיים, אך כולם מכילים קפסאיצין".

 

מחקר שפורסם ע"י המרכז להמטולוגיה ואונקולוגיה במרכז הרפואי באוניברסיטת קליפורניה, מצא כי הקפסיאיצין גרם להטבה אצל 80% מהעכברים שסבלו מסרטן הערמונית וטופלו בו. החוקרים סבורים כי לא רחוק היום שכדורי קפסאיצין ישמשו למניעת חזרת סרטן הערמונית.

 

 

עוד נמצא, שלחומר הפעיל שבפלפל החריף יש השפעה על דלקות מפרקים, מיגרנה, כאבי סינוסים, הוא נלחם בדלקות סינוסים כרוניות בעקבות התכונות האנטי בקטריאליות שלו, עוזר נגד מחלות מעיים, מסייע לשרוף קלוריות ושומן. בנוסף, לקפסאיצין יש יכולת להגן על הלב בכך שהוא גורם לאיזון כולסטרול, יש עבודות שמראות שבתרבויות שבהם אוכלים פלפלים חריפים בנדיבות יש שיעור נמוך משמעותית של התקפי לב ושבץ.

 

השורה התחתונה: במידה ואין הגבלה רפואית, מומלץ לשלב במידה את הפלפל החריף בתפריט השבועי.

 

פסטה, מאזנת אינסולין בדם

הרבה מאוד דיאטות וגישות תזונתיות שממהרות לפסול את הפסטה. אולם לפסטה יש גם תכונות בריאותיות שבמצבים מסוימים ובשילובים יעילים תתרום לבריאותכם.

 

 

לפסטה יצא שם רע בקרב אנשים שמאמינים שהם יודעים אך לאכול בריא, אומרת ירושלמי, אולם פסטה נחשבת כמזון בריא כשהיא משולבת עם שמן זית, ירקות, קטניות, דגים או בשר היא מהווה ארוחה מושלמת." לפסטה יש ערך גליקמי נמוך, מה שמועיל לאנשים הסובלים מסוכרת, למשל, לאזן את המדדי הסוכר שלהם, מחקר אחר הצביע על הורדת הסיכון לחלות בסרטן השד כאשר ניזונים ממאכילים בעלי אינדקס גליקמי נמוך.

 

"יש יתרון גדול בכך שפסטה היא מזון נגיש וזול", אומרת ירושלמי, "וכיום יש מגוון רחב של פסטות, מקמחים שונים. חשוב לשנות את התפיסה שפסטה גורמת לעלייה במשקל, לא הפסטה גורמת להשמנה – אלא הרוטב".

 

השורה התחתונה: פסטה הוא מזון בריא, כשהיא לא שוחה בשמנת.

 

ככה מאבדים את כל היתרונות הבריאותיים של הפסטה

 

קטשופ, רוטב דל קלוריות

"הבסיס של התבלין/ממרח הזה הוא סופר בריא, אומרת ירושלמי, השאלה הגדולה, מה הוסיפו עוד לבקבוק אותו רובנו קונים בסופר.אז נכון, יש כאלה שמכינים קטשופ לבד, ולא מדובר בהכנה מסובכת,  ואז הם נהנים מהיתרונות המשמעותיים שיש לעגבניות.  אולם למי שקונה את הנוזל האדום בסופר חשוב שיבדוק מה עוד מכיל הבקבוק, ויעשה את החישוב שלו.

 

הקטשופ דל בקלוריות, במיוחד כאשר משווים אותו לממרחים אחרים, כמו מיונז, הוא דל בשומן, אין בו שומן רווי, הוא דל בפחמימות ועשיר בליקופן, נוגד חימצון שמגן על תאי הגוף מפני נזקים של רדיקלים חופשיים ומסייע באיזון רמות הכולסטרול. בנוסף הקטשופ הוא מקור לויטמיןA,  המועיל לעור, לשיניים ולעצמות."

 

 

השורה התחתונה: הקטשופ הוא בריא, במיוחד הביתי, על מה מורחים אותו, זה כבר סיפור אחר.

 

יין אדום, בריאות מתונה בכוס

ליין, כמו לכל משקה אלכוהולי, יש אפקט שלילי על הגוף וסכנת התמכרות. אולם ביין אדום יש נוגדי חמצון."רזברטול, נוגד חימצון הקיים ביין אדום נמצא כמסיע במניעת מחלות לב ואיזון מדדי הכולסטרול", אומרת ירושלמי, "נוגד החמצון הזה מסיע במניעת היווצרות קרישי דם, הוא נמצא כמגן מפני השמנה וסוכרת.  את הרזברטול אפשר למצוא גם בבוטנים, אוכמניות וחמוציות.

 

"אין כאן המלצה להתחיל לשתות יין אדום כדי לשפר את הבריאות", מוסיפה ירושלמי, "אולם אם אתם שותים, כוס יין אדום ביום תועיל יותר מכול משקה אלכוהולי אחר".