תא העיתונאיות אשר חשף את תופעת ההטרדות המיניות בגופי התקשורת ואת העדויות הרבות נגד העיתונאי עמנואל רוזן, פנה הבוקר לוועדה לקידום מעמד האישה בראשותה של ח"כ ד"ר עליזה לביא (יש עתיד) בבקשה לזמן דיון מיוחד בוועדה בנושא ההטרדות המיניות בארגוני התקשורת.

 

במכתב שנשלח לוועדה לקידום מעמד האישה ציינו חברות התא כי לדעתן יש לדון מחדש ברלוונטיות של "החוק למניעת הטרדות מיניות במקומות עבודה, בדגש על ארגוני וגופי תקשורת. "עולם התקשורת מאופיין בכמה אלמנטים מרכזיים", ציינו חברות התא. לדבריהן, עולם התקשורת מאופיין בניידות גבוהה של עובדים/ות , היותו שוק קטן בו ישנה היכרות גבוהה בין רוב העוסקים/ות במלאכה  - כאשר ברקע נמצא מעמדו המעורער של העיתונאי/ית בימינו בעקבות המשבר בענף העיתונות – דבר המוביל לרצון עז של עיתונאי/ת לשמור על מקום העבודה והפרנסה.

 

"גופי התקשורת מתאפיינים בכך שגברים נושאים את התפקידים הבכירים יותר, כולל דרגי קבלת ההחלטות, ואילו נשים נושאות בתפקידים הזוטרים יותר. בשל כך יש לעיתים קרובות גם פערי גיל מובהקים בין גברים לנשים בתקשורת", ציין תא העיתונאיות.

 

עוד ציינו חברות תא העיתונאיות המובילות את המאבק בנושא, את הקושי של נשים להתלונן על הטרדות מיניות והמשמעות והמחיר האישי שהן נאלצות לשלם עקב כך – קושי המתעצם בעולם התקשורת בגלל מאפייניו המיוחדים. "יש לבחון עד כמה נשים צעירות שנכנסות לעבודה בגופי התקשורת מודעות לקו הדק המבדיל בין הטרדה מינית לחיזור לגיטימי", ציין התא במכתבו לוועדה.

 

בעיה נוספת שמסמנות חברות התא היא המנהלים הבכירים אשר מתקשים לספק לנשים מרחב עבודה בטוח מבחינה מגדרית כשבמקביל חלה עליהם חובה להתמודד ולאכוף את החוק.  

 

התקשורת צריכה בדק בית

חברות תא העיתונאיות ציינו את הצורך ואת החובה של התקשורת לחקור ולבדוק את עצמה פנימה ולפעול בשקיפות. הן קוראות למנהלי גופי התקשורת המרכזיים לדיון (חדשות 2, 10, רשות השידור, העיתונים הגדולים, גלי צהל וכן מנהלים ועורכים ראשיים להגיע לדיון, ולהיות חלק אינטגרלי מהדיון. "אנו רואות חשיבות רבה והזדמנות ייחודית לנוכחותם והשתתפותם הפעילה בדיון", נמסר מתא העיתונאיות.

 

 

יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ ד"ר עליזה לביא מסיעת יש עתיד מסרה:
"הוועדה לקידום מעמד האישה היא הבית של כל הנשים באשר הן. עזרה, הכוונה, התייעצות ומציאת פתרונות - במקומות בהם אין למי לפנות. עד לא מזמן התייחסו לבעיית ההטרדות המיניות כ'בעיה שאין לה שם'. היום יש לבעיה שם, אבל אין לה פתרון, ואנחנו מגלים שיש מקרים רבים שהחוק לא מספק להם מענה.
 
"הוועדה לקידום מעמד האישה איננה בית משפט, ואין בכוונתה לעסוק במקרה הנקודתי של עמנואל רוזן, יש רשויות אחרות בשביל זה. אלא שהפרשה הציפה בעיה שקיימת במקומות רבים, ולכן נתכנס על מנת לראות מה ביכולתינו לעשות כדי לטפל בה ביעילות, ולמנוע ממקרים כאלה להישנות.
 
"בכוונתנו לקיים דיון מיוחד שיעסוק בנושא הטרדות מיניות במקום העבודה ודרכים לטיפול ומניעה. בתעשיית התקשורת יש בעיה ספציפית: ברוב מקומות העבודה בתעשייה אין מישהי שממונה על הטיפול בהטרדות מיניות, וקיימת גם מורכבות בהבנת המושג 'יחסי מרות', שכן הם לא תמיד מתקיימים באופן מילולי כפי שהחוק מפרט אותם, אבל הם כן מתקיימים מבחינת רוח הדברים.
 
"במהלך הדיון הזה ננסה לחבר בין הגברים והנשים שמכירים את התופעה ויודעים להציף את הבעיות, לבין מי שמסוגל לנסות ולהציע פתרונות, בתקווה שביחד נצליח ליצור סביבת עבודה נעימה ובטוחה לגברים ונשים כאחד".