"נשים רבות מתקשות לשווק את עצמן. הן לא יודעות לשחק את המשחק, וכתוצאה מכך נשארות מאחור", אומרת ד"ר יעל יצחקי, מנכ"ל עמותת נט"ע,. לדבריה, גבר שרק סיים את לימודיו, ישווק את עצמו בהתאם. נשים, לעומת זאת, ירגישו שאין להן מספיק מה להציע.

 

"נשים תמיד אומרות, שיווק זה לא בשבילי," מסבירה שמחה לוין, מנכ"ל מרכז כישורים-קישורים, מאמנת ויועצת אסטרטגית, "אבל זה בגלל החינוך שלנו. אנחנו מחונכות להיות צנועות. נשים רבות עושות את העבודה השחורה מאחורי הקלעים ומישהו אחר לוקח קרדיט, בדרך כלל גבר".

 

"נשים מאמינות כי אם הן יעשו את העבודה בשקט ועל הצד הטוב ביותר, ישימו אליהן לב". אומרת ד"ר יצחקי, אבל בארגונים גדולים, מעט מאוד מעסיקים יבואו מיוזמתם למישהו בדרג הביניים ויקדמו אותו בגלל שהם שמו לב לעבודתו הטובה. "בגלל שלנשים יש פחות ביטחון בעצמן, הן פחות ניגשות למכרזים או מבקשות העלאות ולכן הן לא מקודמות".

"נשים לא מכוונות ליצירת קשרים עסקיים"

חוה ניסנבוים, יועצת אירגונת ובעלת אתר "גולדה"  אומרת שהנטוורקינג של נשים הוא לא תמיד יעיל. "הן מסתכלות יותר על מעגלים פנימיים, משפחה, חברים. הן חושבות שזה מספיק כדי לקדם עסק. הן משקיעות בקבוצה קטנה שמביאה עוד עסקה ועוד עסקה ולא צמיחה משמעותית".

 

מנתונים שנאספו ופורסמו על ידי עמותת נט"ע, עולה שלמרות שנשים הפעילות בעולם העסקים והעבודה בישראל חוות את עצמן כחברותיות ויש להן רשת קשרים ענפה, השימוש שלהן בקשרים האלה על מנת לקדם את עצמן או את העסק שלהן אינו אפקטיבי יותר מ-40% מהן, אף יימנעו מלהשתמש בקשרים כי "לא נעים להן".

 

לדברי אירית ארז, מפתחת ומנהלת תוכניות הדרכה לנשים יזמיות, נשים לא מכוונות ליצירת קשרים עסקיים.  היא מתייחסת למשל, למפגש נשות עסקים שנכחה בו. "במפגש של 35 בעלות עסקים שערכתי, במשך ערב שלם אף אחת לא הציגה את העסק שלה או סיפרה מה היא עושה באותה התלהבות בה היא מספרת על אספקטים אחרים בחייה. המהלך של הנטוורקינג היה רק בסוף".

 

"נשים צריכות להיות הרבה יותר בטוחות בעצמן או ברעיון שלהן כדי לדבר או לפעול", אומרת ד"ר יצחקי, לכן מלכתחילה פחות נשים פונות ליזמות. יש גם הבדל בין נשים לגברים בביטחון שאיתו הם ניגשים לביצוע משימות חדשות, "אם נשים ניגשות למשהו בפעם הראשונה והן לא יודעות לבצע אותו הן יגידו שהן לא יודעות, לעומת גבר שפשוט יעשה וילמד 'על הדרך'".

"לא משקיעות בראייה לטווח ארוך"

"גם כשהן כבר הקימו עסק משלהן נשים לא מוכנות להשקיע כסף לפני שהן רואות תוצאות", אומרת ניסנבוים. "נשים לא משקיעות בראייה לטווח ארוך, ושיווק הרבה פעמים מצריך כסף. אין להן מודל כלכלי ברור, יש להן רעיון, התלהבות, אבל אם הן היו מגדירות איך ההשקעה תחזיר את עצמה היה להן קל יותר להשקיע".

 

"כדי שהביצוע יהיה טוב צריך שיהיה דחף (מוטיבציה) ויכולת", אומרת ניסנבוים. "יכולת בנושא של שיווק עצמי היא חשיבה על אסטרטגיה, השתפשפות בשיחות מכירה, למידה של שיווק נכון וכד'. אבל כדי שהביצוע יהיה טוב צריך גם דחף. הרבה נשים רואות את העסק כמשכורת שנייה או לא מאמינות שהוא יצליח ולכן יש להן דחף נמוך שיוצר חשש לעשות דברים", היא מסבירה.

 

ניסנבוים מוסיפה: "כשמוצאים דחף של 'מה מניע אותי?' כמו למשל תשוקה אמיתית לרעיון, או צורך בפרנסה, אז השיווק הופך לצעד בדרך, אמצעי למטרה. כמו שצריך לעשות קניות על מנת להכין ארוחת ערב. אם אין דחף השיווק מאבד פרופורציות והופך לדבר גדול, ליעד עצמו".

מאזנות בין הבית לילדים

בימינו, עדיין, נשים הן המטפלות העיקריות בילדים. "נשים בין גילאים 25-35 מקפיאות את הקריירה כי הן צריכות ללדת ילדים בעת שהגבר בגילאים האלה פנוי כל כולו לקריירה",  אומרת לוין, "קשה, גם בתור פמיניסטית, לא להתייחס לנושא של גילאי הילדים בבית".

 

היא מסבירה: "ראיינתי מישהי למשרת מזכירה, והיא אמרה לי שיש לה ילד בן שנה בבית והיא רוצה את העבודה בגלל השעות הנוחות. זו טעות פטאלית להגיד את זה בראיון. קודם כל אל תנדבי את המידע, אם שואלים למה את רוצה את העבודה, תגידי כי זה נשמע מעניין, מאתגר. אם שואלים במפורש על הילד הקטן תדגישי את העזרה שיש לך בבית מבעלך, מחמותך. זה נובע מכך שנשים צעירות ואקדמאיות עדיין תופסות את המחויבות כלפי הילדים כמחויבות הבלעדית שלהן".

 

"גם נשים שמקימות עסק משלהן צריכות להתמודד עם האיזון בין טיפול בילדים ובניית העסק. "נשים רבות מטפלות בילדים והן מלהטטות בין ילדים בבית לבין עבודה. הן עברו את אוגוסט של החופש הגדול ואת ספטמבר של החגים. השקעה בשיווק דורשת זמן והריכוז בעבודה לא מובן מאליו בקרב נשים שצריכות גם לדאוג לילדים בבית," אומרת ניסנבוים.

כך תשווקי את עצמך - הכללים שיעזרו לך לקדם את העסק שלך

1.החליטי על מטרה. "החליטי על מטרות כלכליות מוחשיות והישגים", אומרת ניסנבוים, "כך תוכלי להתמקד במטרות ולראות את השיווק כאמצעי, כפי שהוא צריך להיות. ארז מוסיפה: "ברגע שתבני חזון, תדעי לאן את הולכת, ואז תוכלי לחשוב על שיווק נכון".

 

2. התגברי על חסמים. "לכולנו יש חסמים כמו פחד לדבר על עצמך או להוציא כסף על שיווק בידיעה שיש סיכון, לכן תחשבי למשל, מה היית עושה אם זה לא היה עולה כסף, איך היה לך הכי נוח אז לשווק את עצמך", אומרת נינסבוים, "נניח שאת עונה שהיית מקימה אתר אינטרנט, תנסי להקים בלוג, לפנות לסטאז'ר שיקים אתר בפחות כסף, נסי לחלק את זה מבחינה כלכלית".

 

3. הציגי את עצמך בביטחון. "אל תחשבי שאם את אומרת את האמת על הכישורים שלך זו שחצנות", אומרת ד"ר יצחקי, "אנחנו חיים בעולם שבו מאוד מגזימים ואנחנו יודעים שכשכותבים מכתב המלצה למשל, חייבים להציג את המועמד כגאון, לא פחות. לכן, אי אפשר להצטנע". יותר מכך, לדבריה, אם את רוצה קידום בעבודה למשל, תודיעי על זה בארגון. "דברי עם הדרג הבכיר. תקשורת נכונה יכולה להביא לאפשרויות יצירתיות".

 

4. השקיעי בנטוורקינג."נשים צריכות להתרשת. בעידן הפייסבוק והטוויטר, למדי להשתמש בכלים האלה, וגם במועדוני עסקים וקורסים. צריך להשתמש בקשרים, להבין שאת מתחברת לא בגלל שמישהו נראה לך נחמד אלא בגלל אינטרסים, על בסיס של חשיבה תוצאתית", מסבירה לוין.

 

5. מצאי מנטור. "כל אחד זקוק לעזרה כדי להשתחרר מכבלים רגשיים של פחד משינוי וגם בפרטים הדרושים להקמה של העסק. כדאי למצוא מלווה איכותי, מישהו שתומך, לא מבקר או שופט ומראה היבט אחר. זה יכול להיות ספר טוב, חבר או יועץ", מסבירה ניסנבוים.

 

6. למדי מיומנויות שיווק."לכי לקורסים, סדנאות וקבוצות שיעזרו לך לשווק את עצמך. פתחי מיומנויות של הצגת נושא, העברת מסרים", אומרת לוין.  ד"ר יצחקי מוסיפה: "עבודה קבוצתית מאוד עוזרת להבין שאת לא לבד ויש כלים שאת יכולה ללמוד בעזרתם איך לדבר ולמי לפנות".

 

7. למדי להשתמש באינטרנט. "השתמשי באינטרנט, בעיקר אם את מופנמת או ביישנית. האינטרנט הוא כלי מעולה לאנשים מופנמים כי את לא בפרונט. את יכולה למכור את עצמך גם בלי לפגוש את הצד השני בשלב הראשון. זה מספק חשיפה גדולה וגם חוסך זמן כי האתר שלך נמצא שם גם כשאת לא. זה מאוד מעשי לשיווק ומוכר וזה כלי שצריך להשתמש בו יותר", מסבירה ניסנבוים.

 

8. בני תדמית של מצליחנית. "כולם רוצים להתחבר למישהי מצליחנית", מסבירה לוין, "החל בכרטיס הביקור שאת בוחרת, דרך מה שאת מספרת על עצמך, אם את בוחרת לבנות אתר משלך או שמה אותו באתר של מישהו אחר. התדמית שלך צריכה לשדר הצלחה".