כשדבי סטרלינג, 30, הייתה ילדה קטנה הוריה חלמו שהיא תהיה שחקנית. כמו ילדות קטנות אחרות גם היא גדלה על בובות כמו ברבי ומשחקי תחפושות, אבל כשסטרלינג גדלה היא הפכה להיות מהנדסת בוגרת אוניברסיטת סטנפורד, וליזמית של צעצוע שמעודד ילדים, ובעיקר ילדות, להתעסק בהנדסה.

 

עוד ב Onlife:

 

 

ילדה בלונדינית שפותרת בעיות

התוצר של הרצון להכשיר את דור מהנדסות העתיד הוא GoldiBlox - חברת הצעצועים החדשה שסטרלינג הקימה באמצעות אתר האינטרנט Kickstarter, המבקש מימון מההמונים כדי לממש רעיונות יצירתיים. המוצר הראשון והמוביל הוא ספר וצעצוע הנדסי שכוללים את דמותה של ילדה בלונדינית בעלת הבנה מרחבית בשם גולדי, ואת חברותיה החיות. יחד הן יוצאות להרפתקאות ובונות פתרונות לבעיות שצצות בדרכן.

 

מהנדסת, יזמית ומחנכת של דור חדש. דבי סטרלינג (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של סטרלינג)

 

סביב הצעצוע, שהוא המוצר הראשון של החברה, נוצר ביקוש היסטרי תוך זמן קצר. המחיר הקמעונאי שלו הוא 29.99 דולר, ואפילו תינוקות בני שנה כבר דורשים את הצעצוע, שיש להזמין מראש. על אף שסטרלינג היא אישה אופטימית שהאמינה במוצר שלה, היא לא צפתה את ההצלחה ואת העובדה שתוך זמן קצר מרגע ההשקה, בינואר השנה, כל דגמי הצעצוע יאזלו מהמלאי.

 

בראיון שהעניקה לאתר האינטרנט Entrepreneur  העוסק בחדשות יזמות, דבי סטרלינג מבטיחה שכבר יש עוד שני מוצרים חדשים של גולדיבלוקס בשלבי פיתוח. גם פרויקט המימון של סטרלינג באמצעות Kickstarter התעלה על ציפיותיה הפרועות ביותר, היא מספרת. אחרי חמישה ימים בלבד מרגע תחילת הקמפיין היא כבר גייסה 285,881 דולר, כמעט כפול ממטרתה המוצהרת של 150,000 דולר.

 

ללמד ילדות להיות בטוחות בעצמן, כי הן יכולות לפתור בעצמן בעיות

הרעיון למוצר החל להבשיל במוחה של המהנדסת הצעירה בזמן לימודיה, כשהיא שמה לב לכך שחבריה לספסל הלימודים הם בעיקר גברים, ולעובדה שהשדה המקצועי מורכב מכ- 90% גברים, למרות שנשים מהוות 50% מהאוכלוסייה. לכן הכוונה המוצהרת של סטרלינג, שלא הייתה מודעת בילדותה למשחקי בנייה וחשיבה כמו לגו, היא לעודד ילדות לשחק בצעצועים שמפתחים יכולות הבנה מרחביות ומדעיות, כדי שהן יטו יותר להתנסות בתחום בהמשך הדרך.

 

באתר האינטרנט שלגולדיבלוקס מסבירה סטרלינג שגולדי מציעה דמות של מהנדסת אישה, דמות חיקוי שהיא חכמה, סקרנית ונגישה, ושהצעצוע יכול להכשיר דור של בנות לאהוב טכנולוגיה, להיות בטוחות בעצמן כי הן מגלות שהן יכולות לפתור בעצמן בעיות, ולתת להן הזדמנות אמיתית לתרום בעתיד לקדמה החברתית שלה אחראים המהנדסים. "השנה 2013. הגיע הזמן שנפתח את ראשי הילדות מעבר לשבילים הוורודים בחנויות הצעצועים", היא אומרת. בנוסף, מספרת סטרלינג כי הדבר שהכי הופתעה ללמוד הגיע דווקא מתעשיית הצעצועים, כשגילתה שגם היא נשלטת על ידי גברים בעיקר, "וזה לא משהו שחשבתי עליו בכלל בעבר. כשהייתי ביריד הצעצועים בניו-יורק בשנה שעברה ציפיתי לפגוש אנשים צעירים וחדשניים, אבל במקומם מצאתי חבורת גברים לבנים מבוגרים בחליפות", היא אומרת.

 

דבי סטרלינג על מתן השראה לדור חדש של מהנדסות, ב TED:

 

יזמים צריכים להיות אובססיביים

סביב השקת המוצר התקיים באזז שנגרם בגלל עבודת שיווק אינטנסיבית, שגם עליה אחראית דבי סטרלינג: "לפני שעליתי עם הפרויקט ל - Kickstarter הכנתי אסטרטגיית יחסי ציבור במשך שישה שבועות, ואפילו שכרתי איש יחסי ציבור במשרה מלאה. השגנו כתבה עם מגזין The Atlantic, אתר האינטרנט TedCrunch לחידושים טכנולוגיים פרסם אותנו ברגע שעלינו לאוויר. היו לי גם יותר ממאה איש – חברים, מנטורים ויועצים – שהרגישו מעורבים בפרויקט והשקיעו שעות בשליחת מיילים אישיים ארוכים לכל מי שנמצא במאגר החברים שלהם. זה משפיע הרבה יותר מאשר העלאת פוסט, לינק או ציוץ בטוויטר. לבסוף, הזמנתי גם את טים שאפר, מעצב משחקי המחשב, להופיע עם בתו בוידיאו שלי. הוא בעצמו סלב של Kickstarter וגייס חצי שנה לפני יותר משלושה מיליון דולר. יש לו בערך 90 אלף מממנים והוא שלח להם הודעה ביום שהשקנו את האתר".

 

גם העובדה שהעסק מבוסס בעמק הסיליקון עוזרת לעסק להצליח. "יש הרבה אנשים משפיעים וחזקים בעמק הסיליקון,בהם: שריל סנדברג (סמנכ"לית התפעול של פייסבוק- ש"ג) וקרייג ניומרק (מייסד אתר הדרושים הפופולרי Craigslist - ש"ג), ועד לכמה מאנשי הצעצועים של חברת LeapFrog  (חברה לצעצועי התפתחות - ש"ג), וכמובן שהאינטרס שלהם הוא גם שגולדיבלוקס יצליח", היא אומרת.

 

ליזמים צעירים כמוה, דבי סטרלינג מציעה "שתהיה להם תשוקה אמיתית לגבי הפרויקט שלהם, שיהיו אובססיביים ולא רק יחשבו 'אה, זה רעיון די טוב, אעשה את זה'. אני חושבת שיזמים צריכים לחיות ולנשום את הפרויקט שלהם בלי שיהיו להם ספקות לגביו, ואז – שילכו לישון קצת".