החיפוש אחר קרם האנטי אייג'ינג המושלם, שמונע את הזדקנות העור ללא התערבות כירורגית של מחטים וללא כאבים, משול רק לחיפוש אחר הגביע הקדוש. ואכן, מדובר בסוד השמור ביותר של חברות הקוסמטיקה בעולם - כי מסתבר שהחומר היעיל ביותר לאנטי אייג'ינג חי וקיים ממזמן, ואפילו נמצא בשימוש ברוב הקרמים שתמצאו בחנויות הפארם ברחבי העולם.

 

חוקרים מאוניברסיטת רידינג בבריטניה, בודדו ומצאו כי כימיקל בשם מטריקסיל (Matrixyl), שקיים בכל קרם פנים כמעט, הוא החומר האפקטיבי ביותר נגד הזדקנות.

 

מטריקסיל יכול להכפיל את כמות הקולגן שמיוצרת על ידי העור, ולתת לפנים שלך מראה רענן ונקי. איך זה עובד ובאיזה מוצרים קוסמטיים הוא קיים:

 

מטריקסיל מגרה את העור לייצר עוד קולגן, שהוא "סוכן" טבעי של התפחת העור, ועוד חומצה היאלורונית, שגם עוזרת לעור להיראות צעיר יותר. החומר הפעיל במטריקסיל נמצא ברוב הקרמים הקיימים בשוק, החל מהפשוטים יחסית, כמוOlay  ו-Ponds ועד במוצרים של מותגי ענק כמו שאנל או דיור.

 

מומחים טוענים כיום, כי שילובו של המטריקסיל במרכיבים של קרם פנים כזה או אחר, הוא הסוד האמיתי להצלחה או כישלון של קרם אנטי אייג'ינג, למרות העדר הפרסומים בנושא.

 

"קיים תיעוד מדעי שמראה כי מטריקסיל יכול לגרות ייצור של קולגן בעור מתבגר או עור שנחשף לשמש" אומר כריס גריפית', פרופסור לדרמטולוגיה באוניברסיטת מנצ'סטר. "עם זאת, ולמרות שנשים צריכות לחפש מוצרים שמכילים את המרכיב, הן עדיין לא יכולות לדעת כמה באמת מכיל הקרם".

 

 

אז איך זה שלא שמענו על הכימיקל הזה עד היום?

המטריקסיל נרשם לראשונה כפטנט בשנת 2000 על ידי חברת סדרמה (Sederma) הצרפתית, שמובילה בעולם בפיתוח מוצרי אנטי אייג'ינג.

 

בשנת 2005 יצא לאור המאמר המדעי הראשון שהראה כי - מטריקסיל מגרה את העור לייצור מוגבר של קולגן ושיפור המרקם של עור שניזוק מהשמש - על ידי מדענים שעבדו עבור חברת פרוקטור אנד גמבל.

 

במשך שלושה חודשים הם ביצעו ניסוי שכלל 93 נשים בגילאים 35-55, שהתבקשו למרוח קרם לחות המכיל מטריקסיל על חצי אחד של הפנים שלהן, ובחצי השני למרוח קרם לחות שלא הכיל את המרכיב.

 

בסוף הניסוי, המדענים דיווחו על שיפור ניכר בעור הפנים והפחתה של קמטים וקווים על העור, בחצי הפנים בו הנשים מרחו קרם שהכיל מטריקסיל.

 

עם זאת, חברות הקוסמטיקה לא ששות לפרסם, כי המרכיב "הקסום" שריר וקיים ואפילו נמצא בשימוש יומיומי. עובדת סדרמה, אולגה גראסיוסו,  אף אמרה כי "אנחנו יודעים שמטריקסיל יעיל, אבל היצרנים לא רוצים שהקונים ידעו כי מדובר במרכיב שיש לכולם בקרם, אלא כל חברה רוצה שיחשבו שמדובר בפטנט סודי ומיוחד למוצר שלהם. זו הסיבה שהם כל הזמן יוצאים עם מוצרים חדשים ופורמולות משופרות לשוק, ובוחרים שלא להדגיש כי בסופו של דבר, כולם מכילים את המטריקסיל".

 

במילים אחרות, חברות הקוסמטיקה מעדיפות להוציא לשוק מוצרים חדשים מדי כמה חודשים, ולשחרר הצהרות ש"עכשיו פותחה הנוסחא האמיתית לאנטי אייג'ינג, שמכילה מרכיבים חדשים וייחודיים רק לה...", למרות שהמרכיב היחידי שעושה את ההבדל קיים בכולן מזה כמה שנים טובות, והוא המטריסיל.

 

מדובר בתרגיל שיווקי מהמעלה הראשונה, יצרניות וחברות הקוסמטיקה יודעות שאנשים הם פראיירים של מוצרים חדשים ונוסחאות פלא, וחושבים ש"חדש" זה בהכרח יותר טוב.

 

"חלק מהבעיה נובע מכך שאפילו כשמוצר עובד, מכירה של מספר מוצרים גדול יותר, עדיין יותר חשובה לחברה ממכירה של מוצר בודד (אפילו אם בכמות גדולה יותר)" אמר מדען ראשי בכיר בחברת קוסמטיקה, שלא מעוניין להיחשף בשמו, "וכשמדובר בפלח שוק כ"כ גדול, כ-2 מיליארד פאונד שאנשים מוציאים על קרמים בשנה, אפשר להבין למה חברות הקוסמטיקה לחוצות שאף אחד לא ידע את הסוד שלהן".