אתמול, יום שני, נאמה השחקנית אנג'לינה ג'ולי בפני מועצת הביטחון של האו"ם, במסגרת תפקידה כשגרירה של רצון טוב, על הצורך בהתגייסות דחופה של מדינות העולם למניעת אונס ואלימות מינית בשטחי מלחמה ואזורי קונפליקטים.

 

בנאומה הטיחה ג'ולי ביקורת כלפי המועצה ואזלת היד שלה לאורך השנים. ג'ולי ניסתה להסביר לשגרירים מרחבי העולם, כי מאות, אלפים ואולי אפילו מיליונים של נשים, ילדים וגברים, נאנסים וסובלים מאלימות מינית באזורי מלחמה, ועל המועצה להעלות את הנושא לראש סדר העדיפויות ולהפוך אותו לבעל חשיבות עליונה.

 

מתוך הנאום של ג'ולי:

"אונס הוא כלי מלחמה. אונס הוא אקט אלים ופשע נגד אנושות. אונס הוא פשע שנגרם בזדון והוא מכוון להרוס את האישה, את המשפחה ואת הקהילה. הוא הורס חיים ומצית קונפליקטים. לכם, המועצה לבטחון של האו"ם, יש אחריות מדרגה ראשונה ומחוייבות לשמור על שלום ובטחון בעולם".

 

"אני מבינה שלמועצה קשה להסכים על הרבה נושאים, אבל אלימות מינית באזורי קונפליקט לא צריך להיות אחד מהם. אני מאמינה שאף אחד בחדר הזה לא יערער על הקביעה כי לאנוס ילדים קטנים זה פשע. ה"נכון" וה"לא נכון" של הנושא ברורים מאוד וכך גם הפעולה שיש לנקוט בה. כל מה שצריך הוא רצון פוליטי וזה מה שאני מבקשת מכם ומהמדינות שלכם היום. לנהוג לפי מה שנכון ומה שצודק, להפגין נחישות ולעשות מעשה".

 

"כל מדינה בעולם מושפעת מאלימות מינית בנקודה כזו או אחרת. בבקשה, אל תשאירו את הנושא החשוב הזה בחדר, מאחוריכם, כשאתם הולכים. תעמדו בהתחייבויות שלכם, דונו בבעיה בפרלמנטים המדיניים, גייסו את האנשים הנכונים ושלבו את הנושא בכל המאמצים החוץ מדיניים שלכם.

 

ביחד, תוכלו לשנות את הדעה הציבורית בעולם ולהסיר את החסינות למעשים ולשים קץ לזוועה הזו".

 

 

לנאום של אנג'לינה ג'ולי:

 

 

בעקבות ניסיונה כשגרירה של רצון טוב של האו"ם, ומהסיפורים והחוויות שצברה במסעותיה, שיתפה ג'ולי את המועצה בסיפורים על הנשים שיצא לה להכיר לאורך השנים: אם לילדה בת 5 שנאנסה מחוץ לתחנת משטרה בגומה שבקונגו והאחראים לאונס מעולם לא הועמדו למשפט, ואישה ממוצא סורי שלמרות שכבר ברחה לירדן, עדיין לא מוכנה להיחשף בשמה ובפניה, מחשש שהאנסים עדיין מחפשים אחריה.

 

"אתם קובעים את הרף", אמרה ג'ולי למועצה, "אם אתם תקבעו שאונס ואלימות מינית באזורי קונפליקט הם בחשיבות עליונה, הם יהפכו לכאלה, והשינוי יתרחש. אם לא, הזוועה תימשך". ג'ולי ציינה באוזני המשתתפים כי המועצה היתה עדה ל-67 שנים של מלחמות וקונפליקטים מאז שנוסדה, אבל העולם עדיין לא מתייחס למקרי אונס בשטחי מלחמה ברצינות הנדרשת.

 

שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, שניהל את הישיבה, הדגיש כי "באזורי קונפליקט בכל העולם כמעט, משתמשים באונס באופן שיטתי וללא רחם, בידיעה כמעט ודאית שלא יהיו השלכות על המבצעים של אותו פשע חמור".

 

לאחר הנאום, קיבלה המועצה את ההחלטה המחייב, הדורשת להפסיק לאלתר כל מעשה של אלימות מינית באזורים מוכי קונפליקטים.

 

אנג'לינה נואמת בפני המועצה של האו"ם

צילום: רויטרס

 

מאז שנת 2000 (לאחר צילומי הסרט "טומב ריידר" בכיכובה,שנערכו בקמבודיה) עוסקת הכוכבת בפעילות הומניטרית ענפה ומסתובבת באזורים מוכי עוני ומלחמות ברחבי העולם. היא ניצלה את החשיפה התקשורתית לה היא זוכה לקידום מטרות שחשובות לה בהם: אימוץ ילדים ממדינות עולם שלישי, סיורים מתוקשרים במחנות פליטים והקמת קרנות צדקה במטרה לעזור לפליטים ולמבקשי מקלט מדיני. ג'ולי פעלה גם באופן פרטי וללא נציבות האו"ם ונפגשה בעצמה עם מנהיגים פוליטיים ברחבי העולם.

 

לאורך השנים זכתה אנג'לינה ג'ולי לביקורת רבה בכלי התקשורת, על פעילותה ההומניטרית ועל "מעורבות היתר" שלה ברחבי העולם. החל מבדיחות על משפחתה והעובדה שחלק מילדיה אומצו ממדינות שונות ברחבי העולם. כמו גם תפקידה כבמאית בסרטה "בארץ של דם ודבש" המגולל את סיפורה של אישה צעירה בבוסניה מוכת הקרבות. בכל הנוגע לחייה הפרטיים, ג'ולי  ליבתה בעצמה את האש סביבה (שהחלה סביב הרומן עם בראד פיט שהיה נשוי באותה עת לג'ניפר אניסטון ) ועוד אירועים ביניהם: טקס האוסקר האחרון בו הבליטה את רגלה דרך השסע בשמלה בצורה מופגנת (וזכתה לשלל פארודיות, כולל עמוד טוויטר שהוקדש לרגלה הארוכה) .

 

אבל כל אלה, לא יכולים לקחת מג'ולי את הקרדיט על פועלה האמיתי. ג'ולי מקפידה לנצל את הפרסום שלה כדי לעורר מודעות לנושאים שרובנו מעדיפים לטאטא מתחת לשטיח, או במקרה של סלבריטאים – פשוט לתרום להם כסף. ג'ולי מסתובבת בעולם, מגיעה לחורים העלובים ביותר, ונפגשת עם האנשים שאף אחד מאיתנו לא רוצה לקרוא להם בשם. בין אם כחלק מהמחוייבות שלה לאו"ם ובין אם באופן פרטי. לא במקרה היא הפכה לאדם הראשון שזוכה בפרס "אזרח העולם" מטעם האו"ם. האדם- לא כוכבת הקולנוע.